Elektronisk potentiometer

Nu har jeg undret mig gul og blå og google ser ikke lige ud til at være min
ven :o)

Måske i kan besvare spørgsmålet: Hvordan virker et elektronisk potentiometer
?
Gerne med diagram el. lign. Jeg er selvsagt ikke interesseret i evt.
styreelektronik, kun det egentlige kredsløb, der efterligner potentiometret.

Disse elektroniske potentiometre findes jo i et hav i udgaver og nu må jeg
altså vide det :o)

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

min
potentiometer
potentiometret.
Den simple forklaring:
Du bruger en D/A konverter. Referencespændingen er dit indgangssignal.
Udgangen på konverteren dit udgangssignal. Det digitale signal (Bit 0-7
f.eks.) styrer så udgangssignalet. Simpelt.

Re: Elektronisk potentiometer

Det blev jeg ikke meget klogere af... :o)

Lad os antage at vores potentiometer har 16 step...
Så skal styringen foregå enten ved at man sætter spænding på én ud af 16
tapper eller binært over 4 tapper. Den del er mig ligegyldig, den kan laves
med enten TTL eller en microcontroller.

Det der er det store spørgsmål er: Hvordan styres udgangssignalet som
funktion af hvad "tappernes" status er??

Se f.eks. kredsen DS1669, som findes i en række impedanser:
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/audioimages/11.gif
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/audioimages/audiockt11.shtml
http://pdf.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/view/58516/DALLAS/DS1669.html

Specielt når man ser på første link, tilsyneladende et diagram over en
volumekontrol, undres man jo...(!) Og de har jo næppe proppet et motorstyret
potentiometer ned i den lille sorte "æske" :o)

Mvh
Morten

Re: Elektronisk potentiometer

Der er tale om et række modstande, som man skifter mellem vha. et antal
analog-switche som styres af lidt logik.

Prøv at se princip-diagrammet for en XICOR X9312 her
http://www.maxim-ic.com/alternatives.cfm/go/img/pk/23/part/X9312

Re: Elektronisk potentiometer

Og det er så denne logik jeg egenlig er ligeglad med, idet den jo ikke er en
del af det egentlige - og egentlig ret triviel og (for mig) rimelig kendt
teknologi, hvad enten man vælger TTL (CMOS) eller microcontroller.

Takker! Så blev man da så meget klogere...
Men så må næste spørgsmål jo næsten komme :o) Hvad er en analog switch? Fås
de i transistor-lign indpakninger?
Ja, en transistor, triac, thyristor osv. kender man jo, men de synes jo ikke
lige at kunne bruges i en sådan kæde - og da slet ikke hvis
indgangsspændingen kommer under GND, som tilfældet er med en volumekontrol
til audio-brug.

Mvh
Morten

Re: Elektronisk potentiometer

Nogle mosfet's der er koblet sammen.

Nej, i IC pakker.
F.eks. 4016
se: http://www.semiconductors.philips.com/pip/74HCT4016.html

Så skal IC'en også have negativ forsyning, eller signalet hæves over gnd
niveau.

Re: Elektronisk potentiometer

Ahh... Takker! Så forstår jeg meget bedre ;)

Mvh
Morten

Re: Elektronisk potentiometer

En "kontakt" eller "relæ" som er lavet med en halvleder, typisk en FET.

Site Timeline