Elektronisk kredsløb til knap med lys

Hej eksperter,

Jeg er ved at lave et projekt, hvor jeg har brug for at lave et elektronisk
kredsløb - men da jeg er forholdvis ubevandret i denne verden håber jeg I
kan hjælpe mig.

Jeg har en trykknap med lys. Den pærer der sidder i trykknappen skal kun
være aktiv når knappen er aktiv. Jeg vil gerne kunne aktivere knappen ved at
sætte et bit højt på eksempelvis en transistor(kan være alt muligt andet,
bare det er simpelt og billige at lave). Når denne bit sættes høj, får pæren
strøm. Hvis man trykke på knappen mens pæren ikke lyser, så sker der ikke
noget, da kredsløbet også skal være en slags kontakt for selve knappen.
Systemet monteres med 9-15 jævnspænding.

Er der nogle der kan hjælp mig lidt på vej? Hvis min beskrivelse ikke er
fyldestegørende, må I endelig spørge.

På forhånd tak for hjælpen.

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys

Jeg forsøger lige at forstå:

Du har en knap der er mulighed for at lave lys i. Den knap skal kunen
aktivere lyset (og ikke andet), når "en bit er sat" et andet sted ?

Det er nemt. Knappen i serie med lampen og forsyningen til dit kredsløb
styres af "bittet".

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys
Hej igen,

Nok ikke helt. Hvis inputtet er bitten er 0, så virker hverken knappen eller
lyset. Hvis bittet er 1, så lyser pæren, og man har mulighed for at sættes
outputtet til 1, hvis man trykker på knappen.

Var det det du mente - eller er det en bedre beskrivelse?

Brian

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys

Prøv lige at forklar det lidt bedre....

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys
Hej igen,

Jeg forsøger bare lige igen så:-) Kredsløbet består af to ting; en lampe og
en knap. Derudover er der et indput og et output - hver af disse anvender
kun en "ledning", altså et bit. Meningen er så, at når inputtet er 0, så er
outputtet også altid 0, ligemeget om man forsøger at trykke på knappen. Hvis
inputtet er 1, er outputtet som udgangspunkt også 0, men hvis man trykker på
knappen, bliver indputtet også 1.

Gav det mere klarhed?

Brian

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys

Lidt.

Men hvad skal afbryde outputtet?

Ellers er vi jo nok henne ved noget AND-gate,
efterfulgt af en flip-flop.

--
mvh Uffe

Re: Elektronisk kredsløb til knap med lys

tjaa... du forbinder lampen mellem inputtet (check om den kan klare den
nødvendige strøm) og stel...
så vil lampen være slukket når man ikke kan trykke på kappen og tændt når
man kan trykke på knappen...
kontakten forbinder du mellem input og output...
når så du registrerer et 1 på outputtet skal du jo bare "slukke" for dit
input...

Rasmus