Elektronisk fader, hvordan?

Hejsa

En lille opgave.
Jeg har brug for at kunne skifte mellem to forskellige input-DC-spændinger
trinløst.

             _________
V1-----|                  |
            |                  |---Vout (V1 - V2)
V2-----|_________|
                    ^

             styresignal

Hvis jeg tager et potmeter, og indsætter eks. +2 i den ene ende, og +10V i
den anden, så kan jeg ved at skrue på det, selvfølgelig kører mellem +2V og
+10V.
Dette vil jeg godt kunne styre med en styre spænding istedet.

eks.:
Signal=0V - output=+2V
Signal=2,5V - output=+6V
Signal=5V - output=+10V

De to input-DC-spændinger er ikke faste!

Nogle gode forslag til hvordan man nemmest gør det?

Mvh Jesper

Re: Elektronisk fader, hvordan?

Hej Jesper

 du skal have fat i en OTA

http://www.geofex.com/Article_Folders/VCA%20Applications.pdf

prøv at se på afsnit APP 3: Pan Pedal

er det sådan noget du havde tænkt dig ?

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Elektronisk fader, hvordan?

Øh ja da, der findes masser af chip med potmetre i der styres
digitalt. Hovedsageligt fra et firma der vist nok hedder Xexor(et
eller andet i den stil).
Prøv det :-).
Mvh
  Klavs.

Re: Elektronisk fader, hvordan?
Hej Jesper,

En op-amp

Inverterende indgang til stelniveau, forstærkning på 1,6 gg. og 1,25V
summet med ind på ikke-inverterende indgang.
Så har du 2..10V ud med 0 til 5V ind.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg kan ikke bruge et digitalt potmeter, da det skal styres analogt,
så den mulighed
duer ikke Klavs.

Ota'en er en mulighed Michael. Desvære er den ikke særlig stabil med
hensyn til en
fast forstærkning, hvilket er MEGET vigtigt, da de to DC-spændinger
der skal fades
imellem, bruges til at styre en strøm, som skal være meget præsis.

Søren, jeg tror det har misforstået mig helt. Det var ikke en
forstærker med et dc-
offset jeg var intereseret i, ellers så forstår jeg ikke dit indlæg.

Mvh Jesper

Re: Elektronisk fader, hvordan?

Så prøv at se på:
http://www.reed-electronics.com/ednmag/contents/images/72502di.pdf

Hvis den ikke hjælper dig, kommer du nok til at måtte afsløre
hvad du skal bruge opstillingen til.

/Bo.

Re: Elektronisk fader, hvordan?

"Jesper Hansen i en meddelelse

hvorfor skal strømen være præsis, mener du ikke stabil
hvad er det til ? ,jeg er ved at dø af nysgerrighed
mit gæt er noget med musik måske :o)
det er faktisk det du beskriver der sker i en VCO

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Elektronisk fader, hvordan?
Det skal bruges til at styre en strømload, som skal bruges til at
teste PSU'er.
PSU'en skal afprøves ved flere forskellige load.
Den spænding som jeg vil fade på, er den der bestemmer hvor stor strøm
der skal
loades med.
PSU kan have problemmer med at starte op med fuld load på, derfor skal
loaden
først kobles ind efter dens udgangsspænding er kommet op på et hvis
niveau, og
skal derefter rampes op fra opstartload, til test-load.

Det hele er lavet, og jeg havde først bare lavet faderen med en FET,
men var ikke
tilfreds med dens linearitet.

Mvh Jesper

Re: Elektronisk fader, hvordan?
Hej Jesper,

(Sakset fra Bo's indlæg, da jeg ikke kan se det foregående)

Var det ikke flgd. du var interesseret i ?

Det du beder om _er_ forstærkning og offset !

Det tror jeg på jfr. ovenstående.
Mon ikke du skal læse lidt op på basal op-amp-teori og/eller give din
kravspecifikation et øjekast mere ? :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er vidst ikke nødvendigt ;-)
Måske skulle du tage og læse HELE mit indlæg, så ville du forstå mit
spørgsmål, ligesom de andre der har prøvet at hjælpe, de har nemlig godt
kunne forstå det ;-)

Jeg kan så oplyse dig, at jeg har fået løst problemmet med en simpel FET og
en kondensator, så jeg ikke behøver din hjælp ;-)

Mvh Jesper

Re: Elektronisk fader, hvordan?
Hej Jesper,

Tjaa, en af os har i hvert fald misforstået et eller andet.

Tillykke.

--
Venlig hilsen,
Søren