elektronisk bistabilt relæ

Hvordan laver jeg et elektronisk bistabilt relE6% der husker position i
slukket stand.

Til modelbane brug skal jeg bruge ca. 60 "relE6%er" i grupper af 8.
med 2 indgange som via 2 reedrF8%r tE6%nder og slukker en LED.
Som en halv 4013, MEN som husker stilling.

Nogen ideE8%r ??

Mvh. Ole Vedel

Re: elektronisk bistabilt relæ

Du vil have den til at huske position med strømmen afbrudt ?

Enten skal du ud i noget processornoget, et kredsløb med batteribackup,
eller blot et mekanisk bistabilt relæ.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: elektronisk bistabilt relæ

Ja netop

Mvh. Ole Vedel

Re: elektronisk bistabilt relæ

Hvordan laver jeg et elektronisk bistabilt relæ der husker position i
slukket stand.

Til modelbane brug skal jeg bruge ca. 60 "relæer" i grupper af 8.
med 2 indgange som via 2 reedrør tænder og slukker en LED.
Som en halv 4013, MEN som husker stilling.

Nogen ideèr ??

Jeg har set nogle relæér i en gammel kopimaskine jeg skrottede engang. De
kunne "huske" deres position  på den måde at de blev magnetiseret når
strømmen blev sluttet den ene vej gennem spolen. De slap først når der blev
sendt strøm igennem den anden vej. De kunne sikkert også laves med 2
modsatrettede spoler, så en spole trækker og den anden slipper

Hvis der kan købes, er de sikkert hundedyre.

mvh
JBH

Re: elektronisk bistabilt relæ

De sidder også i nogle af B&Os linkboxe.

Mvh. Uffe Ravn

Re: elektronisk bistabilt relæ

Til modelbane brug skal jeg bruge ca. 60 "relæer" i grupper af 8.
med 2 indgange som via 2 reedrør tænder og slukker en LED.
Som en halv 4013, MEN som husker stilling.

En gang lavede jeg en tilsvarende løsning med flipflopp'er.
De blev forsynet med 5V fra en strømforsyning når der var tændt for anlæget
og flipflopp'erne blev forsynet fra et 4,5V batteri gennem en diode når
anlægget var slukket. På den måde kunne de huske hvordan de stod da der blev
slukket.
Batteriet holdt i flere år.

/Tom

Re: elektronisk bistabilt relæ

Du kan købe bistabile små relæer hos elektronik firmaerne

Børge

Re: elektronisk bistabilt relæ

Det biligste bistabile relE6% jeg har fundet er til 36 kr. pr. stk. ved
50

Mvh. Ole Vedel

Re: elektronisk bistabilt relæ

Hvorfor skal der slukkes for det?

Tomas

Re: elektronisk bistabilt relæ

Sikkert fordi at hans signaler skal huske deres stilling til næste gang at
han tænder for banen ..

~~Frank .,

Re: elektronisk bistabilt relæ

Det er et relativt stort anlE6%g med mere end 25 transformatorer til at
drive tog og elektroniken med.

SelvfF8%lgelig kunne jeg ha en enkelt trafo tE6%ndt konstant, men jeg
foretrE6%kker at alt kan slukkes pE5% en kontakt.
Jeg arbejder med ideE8%n med flipflop og Aku/Goldcap backup. Det skal
kunne holde min. 3.uger.

Det skal bruges til indikation af, om skjulte spor er besat af tog, og
der med signaler.
Og med +300 meter spor er vil det vE6%re en opgave at "restore" ved
strF8%mafbrydelse.

Mvh.  Ole Vedel

Site Timeline