Elektronikbeskytter

jeg har set an man kan købe startkabler til biler, hvor der
"elektronikbeskytter" i.

Hvad består denne beskyttelse af ?

Bo //

Re: Elektronikbeskytter

Overspændingsbeskyttelse så vidt jeg ved.

Ren salgsgas !

Re: Elektronikbeskytter

-bipolær transient fanger mellem de to ledere?

Jeg beholder mine gamle kabler. En bil må være lavet robust, så den kan
holde til det.
Er der nogen, der har futtet noget elektrisk noget af i deres biler ved brug
af startkabler, så vil jeg gerne høre om det.

Bo //

Re: Elektronikbeskytter
Hejsa,

En varistor fra EPCOS, på størrelse med en 5-krone...?

Tjaehh, da de første biler kom med motorstyringer futtede Falck-redderne en
del af dem af - de havde altid været vant til at starte morgensure biler med
12V elnet med 24V fra kranvognen.... - Man kan dog nok ikke klantre
startkablerne for det, eller ??

- Nej jeg tror ikke rigtig på den der varistor, specielt ikke når den sidder
midt på startkablerne..

/Claus

Re: Elektronikbeskytter

Et godt tip: På den bil som leverer strømmen tændes forlygter og
elbagrude. Det skal nok begrænse overspændingerne.

Og husk så altid at forbinde + først, og til sidst - på den kørende bil.
(nogen mener endda at den sidste - bør sættes til en anden stel end
selve batteriet).

Mvh Thomas Jørgensen

Re: Elektronikbeskytter
Den Mon, 10 Jan 2005 17:52:06 +0100, Thomas Jørgensen

Det er af hensyn til eventuelle gnister i nærheden af batteriet. Et
godt råd.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Good Things Come To Those Who Wait, But Crap You Get Right Away !

Re: Elektronikbeskytter
Når jeg har startet andre biler med min har jeg som oftest haft slukket
motor. på den måde kommer intet til skade. Jeg har altid sat kablerne
direkte på batteriet både på min og den uheldiges. dog er der undtagelser
som f.eks en Mercedes der sidder batteriet underbagsædet så der fulgte vi
instruktionsbogen.
en mekanikker jeg kender siger at de nyebiler ikke kan tåle den gnist der
kommer når man sætter startkablerne på. lige hvad der sker ved jeg ikke. men
en form for transient er det da.

Re: Elektronikbeskytter
Hej Bo,

Tjoo, vinteren for 18 år siden måtte jeg have starthjælp til flyderen og
den gode Flack-mand var vist ikke vant til lyn-klemmer, så han henrettede
det meste af mit elektriske system med et nakkeskud (en nakkegnist?) da han
fjernede sine kabler (og min stel i samme hug) og det var endda en _rigtig_
bil med karburering (ECU'er er for børn, ligesom elstart på en MC ;)  Både
tændingsanlæg, laderegulator og andet hjemmegjort elektronik overlevede dog
:D

En transientabsorber ville selvfølgelig have gjort nada for det, da det
skyldtes at stelklemmen blev taget mens jeg revvede motoren :(

Men... Et batteri der bliver jumpstartet på lader... Et batteri der lader
danner knaldgas... Et startkabel der tages fra i en tåge af knaldgas er
ikke verdens heldigste ting (ikke alle kan finde ud af rækkefølgen), så til
Joe Random og hans nabo er de kabler nok en meget god ting alligevel :)

--
Venlig hilsen,
Søren