Elektronik til vindmøller...

Jeg er ikke helt sikker på om gruppen er den rigtige.. Men jeg prøver...

At lave veksel spænding om til jævnspænding er jo nemt...
Men hvordan omvendt??

Jeg har nogle møller... Dem vil jeg montere nogle generators på, efterfulgt
af en bro og så
ned på nogle akkumolatore..

Men hvordan så den anden vej, altså fra akkumolatore til 230 VAC??

Jeg ved godt der er en masse med fase forskydning og den slags, men hvis vi
ser bort fra det..

Hilsen Jan

Re: Elektronik til vindmøller...

En vekselretter. Kig på en frekvensomformer til en motor den fungerer
på samme måde, eller en UPS. Det gør de store møller i dag for øvrigt
også.

Ja

Hvor stor effekt snakker vi om ?

Batterispænding ?

Vil du lede tilbage på nettet ?

Re: Elektronik til vindmøller...

Hedder det ikke en inverter ?

vi

Hvis nu man undlader tilslutning til elnettet, kan man gøre som vi har vores
lille 10 kW vindmølle tilsluttet. Den er tilsluttet et varmelegeme
(dypkoger) i centralvarmeanlægget og et antal elradiatorer. Så længe det er
ohmske belastninger tror jeg ikke det med faseforskydningen betyder så
meget.

--
mvh / regards

Christian

Re: Elektronik til vindmøller...

Jo, eller, hvad man nu vil kalde det.

Så længe du ikke er tilslutte det offentlige net, kan du gøre, hvad du
vil med din strøm. Du kunne sådan set køre DC ud i dit system, når det
kun er ohmske forbrugere.

Skal den tilsluttet nettet, skal den overholde en lang række krav.

Klaus (der kender en smule til den slags)
Re: Elektronik til vindmøller...

http://www.brandinfo.dk/pdf/BEK/staerkstroemsbekendtgoerelsen.PDF

læs 110.3

Nej, det må man ikke - om du så forsyner dit hjem fra en 12 volt akkumulator
skal du stadig overholde stærkstrømsbekendtgørelsen, medmindre du falder ind
under en af de nævnte undtagelser.

Og hvis du har prøvet at slukke 230 VDC med en almindelig Fuga-afbryder
vil du også vide at det er en dårlig ide ;o)

Re: Elektronik til vindmøller...

Stærkstrømbekendelsen er vand ved siden af de krav der stilles til en
netleverandør (strøm ud på nettet)

Det kan den godt, så længe at der ikke trækkes meget strøm.....

Re: Elektronik til vindmøller...

Stærkstrømbekendelsen, er det den med :
" Vi tror på den hellige almindelige netspænding, fasernes synkronisme..."
osv. ;o)  ??

Jo, det er jo lige som det der er pointen....

Men jeg er ikke helt med på din sammenligning - jeg er enig i at der er
rigide krav til leverandører af effekt til nettet mht. spænding, strøm,
faseforhold,
udkobling ved netfejl og meget andet - men det har sådan set ikke så meget
- direkte - med materiellet at gøre.
Min pointe er at om så du satte en stor 12V transformer ved din målertavle
og
forsynede hele dit hus med den, så kan du ikke gøre som du vil.
Selv om det er en lav spænding, er det stadig stærkstrøm.

Det gør ikke nogen forskel om en installation er tilsluttet nettet, den skal
den overholde
de samme krav - medmindre den kan påberåbe sig en af de i SB nævnte
undtagelser.

Re: Elektronik til vindmøller...

Doh...

Tak, det var det jeg mente

Enig...

Re: Elektronik til vindmøller...

Det hedder en vekselretter. Hvor mærkeligt det end lyder.

Re: Elektronik til vindmøller...

Hvor stor effekt?

-det letteste er at købe en enhed, der kan gøre det, og som er godkendt
(brand/elsikkerhed).

Hvis du kigger efter hjemmesider med solcelle paneler, findes der masser
af den slags, fra ca 100W til mere end 10kW

Google med:

"solar panel converter"
"photo voltage converter"

Bo

Re: Elektronik til vindmøller... [SMP S vekselretter]

Hej Jan

Kig i:
http://da.wikipedia.org/wiki/Switching-mode_power_supply

IsE6%r afsnittet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Switching-mode_power_supply#Design_-_vekselr =
etter.2C_inverter

-

De rigtigste vekselrettere (<-da) (en. inverter) er dem, der genererer20%
en sinusformet 230VAC spE6%nding, men de er dyre.

De billige anvender en "modificeret sinus" - faktisk en slags firkant20%
230VAC. Harald Nyborg har nogle der koster ca. 1 kr/watt - Branford. De20%
indeholder et lille hF8%jeffekts SMPS transformatorkredslF8%b og 4 MOSFET=
 i20%
udgangen som switcher den hF8%je DC om til en slags firkant (trappeformet=
?20%
- har ikke set pE5% "kurven").

-

http://www.autobahn.mb.ca/~het/energy.html#SolarInverters

A 2kVA 12VDC to 120VAC inverter for power backup:
http://www.technology.niagarac.on.ca/people/mcsele/i2k.htm
"... I've had a number of E-Mails from people looking to use the20%
inverter in Europe and other parts of the world. To change the output20%
voltage to 220V the only real changes required should be to the output20%
transformers: use units which are rated at 220-12 instead of the 120-1220%
ones employed in my design.... Changing from 60Hz to 50Hz operation can20%
be done in two ways. The first requires changes to the microcontroller's =

firmware to increase the pulse-width of the base pulse to 5 mS from 4.16 =

mS as well as extra delays in the PWM code to scale the pulse20%
accordingly. The second method would be to change the crystal from20%
3.6864MHz to 3.072MHz (also a common crystal frequency). This slows the20%
processor by a factor or 5/6 so that it will now produce a 50Hz output20%
wave. ..."

Switch-mode inverter diagram 200-400W med hjemmeviklet transformator -20%
effektivitet oplyses til 86%, sandsynligvis ved fuld belastning:
http://www.google.dk/search?q3D%cache:cph.ing.dk/konf/root/elektronik/htm =
l/1145.all.html
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/1145.all.html

Diagram til 12/220Vac sinus converter efterlyses !!!:
http://www.google.dk/search?q3D%cache:cph.ing.dk/konf/root/elektronik/htm =
l/1139.all.html
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/1139.all.html

inverter 12v til 220 volt:
http://www.google.dk/search?q3D%cache:cph.ing.dk/konf/root/elektronik/htm =
l/2516.all.html
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2516.all.html

12vdc/220vac 50hz sinus converter:
http://www.google.dk/search?q3D%cache:cph.ing.dk/konf/root/elektronik/htm =
l/2516.all.html
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2516.all.html

http://www.repairfaq.org/REPAIR/inverter.gif

Inverters:
http://www.energyalternatives.ca/SystemDesign/Inverters1.html

12V to 120VAC [220VAC] inverter:
http://web.archive.org/web/20020806175652/http://www.uoguelph.ca/~antoon /=
circ/inverter.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/inverter.htm

8.15) Basic 200 W power inverter:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_samschem.html#SAMSCHEM_023

Power supplies and control schematics:
http://www.commlinx.com.au/Power.htm

Battery Wiring Schematics:
http://www.solarexpert.com/Batteries/batchart.html

Solar Domestic Hot Water Heating Information:
http://www.solarexpert.com/dhw-heat.html

110VAC Inverter for Automobile:
http://www.web-ee.com/Schematics/110VAC%20Inverter%20for%20Automobile/inv =
erter.htm

mvh/Glenn

Re: Elektronik til vindmøller...

www.powerlynx.dk  er et nyt firma som leverer til danske vindmøller.

--
Tom

Re: Elektronik til vindmøller...

 > www.powerlynx.dk  er et nyt firma som leverer til danske vindmøller.

Som jeg har opfattet firmaet, er det et spinn off fra Danfoss, der har
at gøre udelukkende med solcelle systemer.