Elektronik symbol, fyldt trekant.

Hej,

Er squ kommet lidt i tvivl. I et "diagram" over hvordan man forbinder nogle
højtalere, er der angivet polatitet på højtalerne som en fyldt trekant
(sort) pegene nedad, angiver dette minus eller plus polen ?

pft.

Anders

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.
Hej Anders

Lad være med at tænke på det, gør det ens i begge sider, så
fungere alting tilfredsstillende.

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Sikker manualen nævner noget om "bass reproduction", men hvad er svaret
egentligt på spørgmålet ? Er det minus polen eller plus polen ?

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Max har ret. Det er revnende ligegyldigt hvordan du tilslutter kablerne, når
blot de er faset ens. Når "bass reproduction" er nævnt, så menes der, at
hvis du vender kablerne/faser højttalerne uens, så mister du en masse bas,
samt stereoperspektivet bli'r underlig diffust. ( prøv det, det skader
ikke )

mvh Ebbe

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Hvis jeg lige kan få indføjet et lille "næsten" vil jeg erklære mig 100%
enig.

Absolut fase er noget nogle mennesker rent faktisk kan høre.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.
meddelelse

Heh, skulle lige til at sige at det tør han ikke skrive ovre i
dk.teknik.lyd.  ;-)

Det gamle trick med at sætte et 1.5V batteri på ledningerne til højttaleren,
og se efter om bassen går ind eller ud, det gælder vel stadig. Går den udad
har du ramt rigtigt, altså den ledning du holder på plussen på batteriet, er
højttalerens plus.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Det er da korrekt, men hvad vil du bruge det til`

Erling

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Til at finde plus og minus hvis man er i tvivl om hvad trekant-symbolet
betyder, som der oprindelig blev spurgt til. Jeg vil også gætte på det
betyder minus. Det er også praktisk til at checke om plus og minus er vendt
rigtigt inde i en højttaler, i forhold til terminalerne bagpå kabinettet,
uden at skrue bassen ud.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Problemet er bare det er hvad der er plus på forstærkeren og IKKE på
højtaleren.

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

OG, der er stadig ikke noget, der hedder plus og minus.
Det er kun et symbol for at vende dem ens.
I henhold til, hvad der før er skrevet.

Erling

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Kig på enhver løs enhed. Der er altid markeret med plus/minus eller
rød/sort, selv på den billigste PC-beep-speaker. Og også på forstærkere. At
nogle forstærkere så fasevender så signalet på plus går negativ ved positiv
på indgangen, kan man jo så forarges over hvis man vil. Men ja, fasen mellem
højttalerne er da klart vigtigere end den absolutte fase, det kan man vist
ikke blive uenig om, selv ikke på dk.teknik.lyd.  ;-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.
"Anders Jacobsen"
meddelelse

Du skrev:
"Er squ kommet lidt i tvivl. I et "diagram" over hvordan man forbinder nogle
højtalere, er der angivet polatitet på højtalerne som en fyldt trekant
(sort) pegene nedad, angiver dette minus eller plus polen ?"

Det fremgår ikke at der er tale om en forstærker. Det kunne jo f.eks. have
været et delefilter og nogle højttaler-enheder. Men nu ved jeg det så.  :-)
Hvis forstærkeren ikke er brokoblet, så kan du checke om trekanten er minus,
ved at ohme mellem den, og stel. Hvis du måler kortsluttet, er den minus.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Det er sikkert minus, men vi skal nok se diagrammet for at være sikre.

Tomas

Re: Elektronik symbol, fyldt trekant.

Der er NORMALT ikke noget, der hedder plus og minus på højtalere,
men man skal som før beskrevet sørge for, at de er forbundet ens,
og derfor mærket.
Det, der kommer ud af forstærkeren skulle gerne ligne en form
for vekselstrøm, (ikke sinus, men lyd).
Der sker intet andet ved at vende den ene forkert i forhold til den
anden, end at lydbilledet bliver forkert.

Erling

Site Timeline