Elektronik i mobil tlf batteri?

Hej   som så mange andre batterier bliver mobil telefon batterier også svage
efterhånden.
Så når mit var svagt, ville jeg have ekstra stor kapacitet i det næste
batteri, det kunne man ikke rigtig få kun måske 25 % ekstra.
Så istedet for har jeg så loddet et sammen af penlight celler og sat udenpå
mtlf.  Det går måske lidt udover designet, men funktionen er vigtigere ;-)

Regnet lidt frem på kapacitet fra det gamle til det nye batteri, så er det
nye med ca 5 gange så meget kapacitet, altså over 1 måned!
Men det er så her elektronikken snyder mig.  I det gamle batteri sat 4 bitte
små elektronik komponenter, og de skulle bruges ellers kunne mtlf ikke
tænde, mærkeligt nok.  Det virker kun med dem, men så når jeg lader direkte
på batteriet, varer det ca 1 uge. Men når jeg lader via den alm. lade
indgang på mtlf, så holder batteriet i ca 14 dage. Men det skulle have holdt
over 1 måned,   og der er strøm nok på batteriet, fra starten.

Er de 4 små dimser noget strøm tælleværk, eller hvad gør de?
Og hvordan kan de mon forbi gås, så jeg får fuld udnyttelse af mit større
batteri?

MVH

Torben

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Hvilken telefon er det?

Hvilket batteri er det gamle? Mærke, model, etc?

Hvilket batteri er det gamle, type, strøm, spænding?

Hvilken type batteri er det nye?

Der kan være væsentlig forskel på hvordan batterier yder i
mobiltelefoner. Særligt i mobiler, da de trækker relativt store strømme
fra batterierne ad gangen. Altså skal batteriet ikke bare have en stor
strøm, men også kunne belastes enormt meget under kort tid.

F.eks. har jeg lige nu en telefon med et batteri som tilsyneladende
fungerer. Så længe telefonen blot er tændt, eller jeg roder rundt i
menuerne virker det efter hensigten. Men lige så snart jeg begynder at
lave aktivitet på nettet (sms, etc), så bliver det lyn hurtigt drænet.

Hvis jeg derimod snakker med nogen kan det godt gå at batteriet lige
pludselig bare dør midt under en samtale. Til trods for at der indikeres
over halvdelen tilbage! Jeg kan så herefter vente 2-3 min., tænde
telefonen igen, og roligt sende SMS'er i lang tid. Men starter jeg en
samtale dør telefonen helt garanteret inden for få minutter.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Det fungerer ikke .... skift batteriet... er det Li-Ion har det måske fået
frost...

M.v.h.
Lasse

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Jeg kan stadig bruge telefonen som pager, og snakke kort tid med andre.
Ergo virker telefonen. Bemærk: telefonen. har intet sagt om at
batteriet fungerer eller ej. Telefonen er funktionel med det
eksisterende batteri.

At batteriet så har det lidt skidt pga almindeligt danskt vejr er en
helt anden sag.

Ja, batteriet har oplevet en del kolde dage. Men er det ikke uundgåeligt
hvis man har sin telefon med udenfor og der er frostgrader, og
ventetider ved offentlig traffik ikke altid er den venligeste?

Men var der ikke nogen som i denne NG sagde at LiIon batterier skulle
kunne tage frostgrader? *poke poke* ;)

At det også er lidt gammelt er en helt tredje sag. Mere nøjagtigt lidt
over 3 år. Jeg tror nu mere det er derfor det er så uholdbart under
højere belastinger :P

Det er forresten først begynd at virke dåligt sidste sommer. Altså holdt
batteriet godt i lidt over hele 2 år.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

større

Det er en Nokia  3310     har fået den af lillebror da han skulle have ny,
og batteriet var jo begyndt at blive svagt, noget lignende som du skriver.
Det gamle batteri varede dog ca 4 måneder ekstra hos mig, men skulle
efterhånden ofte lades og især hvis nogen ringede, ellers slukker den pga
faldt/svagt batteri.
Så det var så her at jeg igennem mange år har brugt batteri til RC modelbåde
/biler og de er rigtig gode, og de bliver jo mindre og mindre og med stadig
mere strøm i sig.  Så det nye batteri har jeg selv sammensat  af 6 stk  1,2V
2300 mAh  NiMH så det giver ialt  3,6V 4600 mAh  altså masser af strøm til
en mtlf.     Det gamle  var det originale  3,6V  Nokia  BMC-3  NiMH    på
vel ca 4-500 mAh.

Så ved hurtig regning bør det nye kunne holde i knapt 2 måneder, men indtil
videre kun op til 2 uger, ved ladning med i gennem mtlf  så batteri skala
viser ladning.
Og altså kun 1 uge ved ladning direkte ind på batteriet.  Batteriskala på
mtlf display bevæger sig ikke, kun efter nogen ladetid, så kommer den opad
alligevel.

De 4 dimser fra det gamle batteri  som skulle bruges for at mtlf kunne
tændes, var meget små, mindre end almindelige modstande. 2 af dem var måske
modstande, men ved ikke de andre 2.   Og tror det er dem der driller mig, så
jeg ikke får fuldt udbytte af mit nye batteri.

Og en gang når dette nye batteri løb tør for strøm, og lader den op igen med
original lader  så lader den kun i ca 5 timer   3,7V   355 mA
5*35517%75 mA   så den oplader kun batteriet  halvt.

Derfor ladede jeg direkte ind på batteri via en anden lader for at få
batteriet helt op.  Og på trods af det hvor det altså ikke går igennem mtfl
batteriskala, men batteriet er garanteret fuldt opladet, så varer det kun 1
uge, altså kortere tid end det andet.  Og det burde have været lige omvendt,
og skulle kunne have holdt i knapt 2 måneder  (med ca samme antal SMS)

Det er mig en gåde, hvor det ikke holder i længere tid!

Men jeres Li ion, ved jeg ikke om det kan lige frost, men hvis I har den på
jer i lommen eller lign., så er der vel ikke frost i inderlommen?

MVH

Torben

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Det er på 900mAh og koster kun ca. 120,-
   <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID38%202

4600mAh / 900mAh = 5

Altså hvis det holder linært længere end 900mAh (hvilket jeg tvivler
på), skulle det kunne holde:

1300 timer standby, 1350 min taletid.

Det svarer vist meget godt til hvad du selv har regnet på.

Det skal ikke være umuligt at der sidder nogle ladekredse i selve
batteriet. Eller telefonen for den sags skyld.

Men har du ikke sat dem på det nye batteri?

Hvad sker der hvis du piller batteriet fra efter opladning, lader det
hvile en time eller to, og oplader det igen?

Hvordan lader du på batteriet her?

Min ligger i forlommen på en taske.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Ok, så¨ved jeg det. 900 mAh.   Jeg fik så 6 stk AA celler 4600 mAh  til 138
kr.    Fylder dog lidt mere, men der er jo batteri holder på etuiet  ;-)
Tager standby tid som vejledende, men det passer nogenlunde som du også
skriver, men der mangler en hel del standby tid endnu.

Døde nu efter 8 dage og 10 timer, ved et opkald, selvom der stadig var 3 ud
af 4 indikatorstreger for akku.
Celler var på 1,287 V   altså  3,86 V

måske
mig, så

Jo da, ellers kunne mtlf slet ikke tænde.

med

Så lader den ca 1 times tid igen, men stadig ikke mere.

Direkte ind på batteriets   + plus og - minus pol,   uden om ladekredse
eller hvad der er i.
Så kan jeg lade mit nye store batteri, lidt eller noget hurtigere med en
strømforsyning.  Og kan bedre følge ladestrømmen på Amp meter.
Det har ingen betydning om jeg lader langsomt  med ca 300 mAh  eller 2000
mAh.  Mtlf  holder lige kort tid.

Det er muligt jeg kobler en ekstra celle på  så batteri bliver 4,8 V   så
cellerne kan tappes længere ned før mtlf registrerer lav akku spænding.
For hvis   de 3,6 v  kun er vejledende fra det originale.

Så må du måske lægge en lille varmedunk ved.

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Hmm, 1.2V er vist meget normalt for NiMH celler.

Fy fy skamme :P
NiMH batterier skal lades helt anderledes :)
   <http://www.powerstream.com/NiMH.htm

Er sådan set underordnet så længe jeg ikke lader.

Desuden er det mest fordi batteriet er old gammelt, at det ikke længere
virker optimalt.

Den bedste måde at få et batteri til at holde længst tid er at bruge det
helt op, før du oplader det. Mit holdt i ca. 2,5 år før det begyndte at
lave underlige ting.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Har opladet igen med Nokia lader. Den stopper på 4,23 v    1,41 v pr. celle
det passer meget godt, mod fuldt opladet.

Skal nok lige regnet lidt mere på strømforbruget, eller lave en test med en
pære over tid, da batteriet burde (teoretisk) have holdt ca 7 gange så lang
tid.   Måske er der noget om det som Henrik skriver.       Måske virker en
af modstandene som ekstra strømforbrug, så det tapper batteri ekstra, hvis
modstand og batteri kapacitet ikke stemmer over ens.

2000

Skal læse dit link næste gang jeg logger på.    Men jeg har ellers brugt
NiMH i 4 år nu i mine RC modelbåde, og bruger stadig de samme celler og der
er masser af kraft i dem endnu.  Og de har både fået langtidsladning og
ekstra hurtigt lynladning, og tapper dem i bund med jævne mellemrum og
ellers relative sjatladninger.  Og som sagt de klarer sig fint!

Ja det er nok deromkring  akkuer holder afhængig af forbrug.

Lavede lige en test på en Nokia 3210, den kører kun på 2,4 V  og har ikke de
dimser i batteriet.  Og mtlf kan så tændes med strøm direkte fra
strømforsyning.   Men batteri indikator er meget langsom til at reagerer,
når jeg ændrer spændingen, ja den står næsten bare stille. Og det bedste er
at slukke mtlf  og tænde igen så viser den korrekt batteri indikator.

MVH

Torben

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?
On Sat, 12 Feb 2005 14:24:40 +0100, "Torben V. Mogensen"

Dimserne som du omtaler er ihvertfald for den ene's vedkommende en
modstand, denne fortæller telefonen hvor mange mA dit batteri er,
denne modstand varierer og som sagt alt efter hvad modstanden er så
ved telefonen hvor "stort" et batteri den har..

Måske det har noget med dette at gøre, det kan jo være der er en eller
anden tæller i telefonen som siger at nu MÅ den være afladet fordi der
altså ikke kan være mere "sovs" på batteriet...

Ihvertfald så kan den bruge denne oplysning når den lader for så ved
den jo hvor meget den lader på batteriet da ladekredsløbet sidder inde
i telefonen ..

Mener også at ihvertfald en af de andre "dimser" er en
thermosikring...Det var den som visse kopi fabrikanter glemte at sætte
i når de lavede perfekte kopier af Nokia batterier så folk troede at
deres eksploderende nokia batteri var originalt..

Angående kapacitet, hvis du vil lege med forskellige
modstandsstørrelser så vil jeg anbefale dig at få aktiveret telefonens
service menu, der kan man aflæse dette tal i en menu, så kunne du jo
forsøge at ændre modstanden og se i menuen om du nærmer dig de 4.5 amp
:-)

Henrik

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Var det kun under ladning?   Ellers er der vel næppe brug for thermosikring.

Hej Henrik  tak for dit indlæg, nu begynder det at give mening.    Så når
jeg har flyttet de 4 dimser fra et batteri på 900 mAh til et batteri med
4600 mAh, så tror  mtlf stadig at der kun er 900 mAh.
Gad vide hvad den så måler om det er et helt nyt original batteri  eller det
samme efter nogle år, når celler er for nedadgående.

Det med telefonensservice menu kender jeg ikke noget til, kan ikke finde den
i menuen. Der skal måske ekstra udstyr til, eller hvem kan det?
Men skal jeg kun bruge servicemenuen til at aflæse modstanden, eller skal
jeg også indstille i menuen til det nye batteri?
Ellers kan jeg vel bare studerer de 4 dimser nærmere, og måle modstanden?

Det lyder som om du har set sådan en servicemenu før,  vil det sige at
modstanden viser batteri på 900 mAh i menuen? For så kan jeg godt se at det
er bedst at se i menuen, og nemmest at finde en passende modstand til det
nye batteri.

Er det ikke lidt fjollet at bruge en sådan indikator modstand i batteri og i
forhold til kapacitet, man skulle jo bare måle spændingen uanset kapacitet?

MVH

Torben

Re: Elektronik i mobil tlf batteri?

Har bare sat en ekstra celle på for at hæve spændingen, og så ser det ud til
at virke.  Det har nu kørt i ca 3 uger, og der er stadig masser af strøm på!

Torben

Site Timeline