elektronik blad som populær elektronik

kan man købe et elektronik blad som populær elektronik idag.

hvis der er et, er der så en som evt kan give lidt info

--
Thomas

Re: elektronik blad som populær elektronik

Hej Thomas

Jeg kender i dag kun "OZ" på dansk og disse på engelsk:

Kig under overskriften blade:
http://akira.ruc.dk/~glenn/elektronik.html

mvh

Glenn

-

Re: elektronik blad som populær elektronik
Øh i gamle dage havde High Fidelity også lidt guf er de holdt op med
det eller har du dem ikke med fordi de også er døde ?
Mvh
  Klavs.

Re: elektronik blad som populær elektronik

Der findes et meget seriøst blad på engelsk eller tysk, nemlig elektor.

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Klaus,

Det findes også på svensk (eller har i hvert fald gjort).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det findes stadigt "Allt om Elektronik", så findes det på fransk og
selvfølgeligt på hovedsproget (elektor er fra Holland). Det er også
Electronic World fra UK. Elv Journale fra DE.
Mvh
  Klavs.

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Klavs,

Tjaaa, fra og fra, men det blev da opkøbt af et hollandsk firma for vel en
10..15 år siden.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det hollandske hedder Elektuur og har eksisteret i mere end 40 år
Jeg læste det med fornøjelse da jeg boede 1/2 år i Holland i slutningen af
70'erne

--
/carsten

Re: elektronik blad som populær elektronik

Hej @rsten og Klavs

Adresserne kommer fra:
http://akira.ruc.dk/~glenn/elektronik.html

Dette er også et godt el-blad - desværre er der forskellige
konstruktioner i den tyske og engelske udgave - så man bliver nødt til
at bladre begge igennem:

http://www.elektor-electronics.co.uk /

Magazine Index:
http://www.elektor-electronics.co.uk/ln/lndr.htm

Welcome to the Elektor Electronics Free Downloads section.
A number of files belonging to projects or feature articles in Elektor
Electronics may be downloaded free of charge. The files include selected
PCB layouts in PDF format, supplementary information which could not be
included in the article(s), and selected project software:
http://www.elektor-electronics.co.uk/dl/dl.htm

ELEKTOR ELECTRONICS ITEM TRACER 1985-2003.
The new Elektor Item Tracer is now available!:
http://www.elektor-electronics.co.uk/actions/eit/index.htm

-

Et andet godt blad er:
http://www.softcopy.co.uk/electronicsworld /

mvh/Glenn

-

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Carsten,

Det har den engelske nu også sådan ca. (PE er i øvrigt endnu ældre)
(Også) dengang læste jeg den engelske udgave, jeg har da gloet i den
hollandske (og den svenske), meeeen... ;)

Det ændrer nu bare ikke på, at den engelsksprogede del kom på hollandske
hænder for (løseligt) 15 år siden - og i øvrigt skiftede design "over
night" samtidigt.

Eksisterer Practical Wireless, Wireless World og hvad der nu ellers var
fra den anden side af atlanten egentlig stadig ?  Jeg synes ikke jeg har
set dem i kioskerne i umindelige tider.

--
Venlig hilsen,
Søren

Wireless World set i kiosk denne måned.
/hjj

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Hans Jørgen,

Tak skal du have :)

Nu jeg tænker efter så jeg da også et i kiosken på Kbh. Hovedbanegård for
lidt over et års tid siden (lagde mærke til det fordi John Woodgate havde
en god artikel i det, men den nåede jeg at læse mens kæresten gravede i
"dameblade" så jeg sparede de inflationsramte ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Wrong. Elektor startede i 69 i Holland og først fra 74 blev det
oversat til engelsk og senere til tysk og fransk og omkring 80 til de
sprog der findes nu. Sorry men jeg har samtlige på engelsk og 4 fra 72
på Hollandsk og fuldt med som abonnent siden 80'erne. Det er rigtigt
at både Tyskerne og Englænderne har forsøgt at kalde sig fædre, men
når alt kommer til alt er det dog stadigt Elektuur der er det
oprindelige.
Det er nok det eneste blad hvor jeg ikke vil mangle et nummer (næsten
koste det hvad det vil :-)). Ok de 4 på Hollandsk er ikke på papir
form mere de blev for skrøbelige, så de er nu som PDF filer.
Mvh
  Elektor fan nu 1 :-).

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Klavs,

Jeg har godt nok store huller både i de tidlige og i sen-90-erne (jeg fik
dem lagt til side i en kiosk der bare ikke kunne finde ud af det :(
Og de seneste år har jeg kun købt det sporadiskt, for jeg synes de er
løbet i ring - sommer- og decembernumrene køber jeg dog altid :)

Men jeg er nu stadig sikker på at der fandt et salg sted :)
Kig engang på de redaktionelle info i bladene før ?? (der hvor de skiftede
format og layout) og ligeledes i dem efter, så ser du ejerskiftet.
Og nu vi er ved det... Det var efter det køb/salg at de begyndte at have
"circuit supplement" i decembernummeret.

Jeg vil ikke "skændes" om hvem der er stamfaderen, jeg taler udelukkende
om ejerskabet :)

Tjaa, jeg tager af og til en kritisk evaluering af de blade jeg læser...
Giver de mig det jeg vil ha' ? Ellers er de fortid ;)

Men OK, hvis man er samler (det har jeg også været - med op til 8 elnik-
blade fast hver måned) så køber man dem betingelsesløst og ser først
indholdet når man er nået hjem :)

Og hvor(når) uploades de så ? ... Og nu du er i gang med scanneren ;)

Venlig hilsen,
Søren (Der mener at ETI i sine velmagtsdage sparkede butt på Elektor :)
Re: elektronik blad som populær elektronik

Jeg blev lige nysgerrig og kiggede i mit arkiv: Elektuur ( NL) juli/aug 78
benævnes som 18. årgang nr7/8 hvilket skulle indikere at det faktisk
startede ca 1960
Elektor (UK) Juli/aug 1997 udgives af Elektor ltd Canterbury, men
redaktionen er den samme og de søger personer til assistance både til UK og
NL udgaver men jobbene er baseret i Holland

Elektor (D) Nov 1977 Udgives af Elektor Verlag Gmbh (men det er stadig den
samme redaktion) og betegnes 8. årgang hvilket skulle indikere at den tyske
udgave startede i '69

/carsten

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Carsten,

Den engelske udgave af Elektor blev trykt i Holland allerede før det salg
jeg omtaler.
I den engelske udgave står der i 1985 "Copyright Elektor Publishing,
Canterbury" og i 1991 "Copyright Elektuur..."
Så den engelske del har vel været på britiske hænder indtil et sted
derimellem.
Om det måske var et andet hollandsk firma der opkøbte det hele skal jeg
ikke kunne sige, men der var meget snak i krogene om salget dengang.
Gad vide om det ikke var omtrent der det ændrede navn (fik vedhænget
"Electronics") ?
(Der begyndte også at krybe en hel del flere hollandske navne ind mellem
skribenterne omkring den tid).

Er de forskellige udgaver ikke også blevet ensartede mht. indhold ?
(Tidligere kunne en given artikel komme med adskillige måneders
forsinkelse i de forskellige blade, nok pga. lokale afgørelser).

--
Venlig hilsen,
Søren

Mine fra 75 står årgang til 2 og i dem fra 74 er årgang 1 ???
Mig ike forstå.

Re: elektronik blad som populær elektronik
..
Næ det gør jeg heller ikke men, jeg har lige kontrolleret og den er god nok:
Elektor nr 83 8. årgang nr. 11 November 1977
Så der hører nok til det vi må lære udenad ... ;-)
se dk.binaer
"Elektor-77-11"

/carsten

Re: elektronik blad som populær elektronik
Hej Carsten,

Wow, scary 8-P
Sådan så den engelske forside ikke ud da Vocoderen var i ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak