Elektromotor med gear - Page 2

Re: Elektromotor med gear

et
en
elektriske
Hej Tom

Ideen i første omgang er en elektrisk ged! Altså en lille plæneklipper.
Området skal være afgrænset af en nedgravet ledning med påmonteret
tonegenerator. På plæneklipperen skal der så være en tonedekoder, så den
ikke kommer på afveje - og snitter salaten!

//Søren

Re: Elektromotor med gear
Hej Søren

Det lyder interessant. Den motor som skal slå græsset skal den kører å
benzin eller el ?

Jeg så et par stykker på dette års dyrskue i Roskilde.

Den ene var en lille fyr ca. 45 X 45 cm. Den tullede selv rundt og slog græs
dagen og natten lang.

Når den var ved at mangle strøm, fandt den selv tilbage til sin
opladestation.

Den anden var større. Den var vel 1M X 1M med et hjul i hver hjørne.

Den var 4 hjuls trukken og alle hjul kunne dreje helevejen rundt, dvs. den
kunne kører i en retning og pludselig kører i en retning 90 grader på den
denne. God til firkantede græsplæner, men det må være teknisk kompliceret at
få overført fremdriften fra en central motor, ud gennem 4 arme til 4 hjul,
som kan dreje hele vejen rundt. Men den så sej ud.

Tom

Re: Elektromotor med gear
Hej Søren

Har du nogen ide om hvordan man får sådan en tingest til at arbejde
systematisk så hele plænen klippes ?

Mvh Max

Re: Elektromotor med gear

Jeg tror du trenger eit innebygget kompass og en indikator som kan skille
mellom "klippet og uklippet plen".

Eit innebygget "kart" ville også være ønskelig; oppløsningen trenger ikke
være stort bedre en klippebredden.

HM

Re: Elektromotor med gear

plæneklipper.
den

Hejsa

For at den slår hele plænen, havde jeg tænkt mig at programmere den til at
køre i en spiral - fra midten og ud. Udfordringen kommer så i at programmere
den til at køre videre i spiralen hvis den møder en forhindring!

//Søren

Re: Elektromotor med gear
Hej Tom

Det er ikke kun et spørgsmål om motion, men jeg er ikke sikker på
at børnenes glæde ved den slags legetøj er lige så stor som de
voksnes. Vi begår ofte den fejl at fordi vi kan tænke os at lege med
den slags, ja så må det også lige være det ungerne drømmer om.
Bare se RC-biler, fædrene køber dem til drengene som keder
sig ihjel ved at rende efter dem, så de ryger hurtigt op på hylden.
Jeg kender flere der har købt motoriserede biler til deres børn,
og ingen af dem brugte dem særlig længe. Derimod forbavser
det mig hvilken iver og fornøjelse ungerne lægger i at køre i
disse Mooncars og BMX cykler. Jeg tror faktisk at børn kan
lide at røre sig :)