Elektromotor med gear

Hejsa

Er der en der ved hvor man kan få fat i en billig, men kraftig elmotor med
gear? Ideen er at lave en lille elbil til børn, men udfordringen består i
stor grad af transmissionen. Hvis der er nogle der har ideer til dette er de
meget velkomne???? Skal man lave kædetræk - eller hjul direkte på motoren??
(ps. har ikke adgang til svejseapparat)

//Søren

Re: Elektromotor med gear

Kædetræk og børnefingre er ingen god kombination.

Christian Treldal

Re: Elektromotor med gear

En viskermotor fra en bil....

Re: Elektromotor med gear
Viskermotorer - er de stærke nok til at trække sådan et køretøj? Og hvor får
man sådan nogle billigt? Jeg påtænker at montere hjulene direkte på motoren
= ingen fingre i kædetrækket!!!

//Søren

med
er de
motoren??

Re: Elektromotor med gear

Ja

Nærmeste autoophugger.

Klaus

Re: Elektromotor med gear

med
er de
motoren??

-så kommer bilen til at køre frem og tilbage, frem og tilbage, frem og....
Undskyld, jeg ku' bare ikke lade være :-)

Bo //

Re: Elektromotor med gear

LOL

I orden

Re: Elektromotor med gear
Jamen det er også godt nok - det er nemlig en model af en bus.

Re: Elektromotor med gear

hvad med en accuboremaskine?, 138,- i jem og fix

-Lasse

Re: Elektromotor med gear
tastaturet og

Jeg så sådan en monteret på et løbehjul på en industriudstilling - jeg tror
at det var Bosch's stand.
Ret sød, med kabeltræk fra gashåndtag til kontakten på boremaskinen.
;-)

--
/carsten

Re: Elektromotor med gear

Hvad med pedaler, der er jo ingen grund til at gøre
ungerne til kørestolsbrugere.

Mvh Max

Re: Elektromotor med gear
En motor til en DeWalt  boremaskine, de fås med gearkasse, rpm o-
3-400 og op til ca 50nm moment pris ca 100$ incl porto fra usa, kig
under robot

http://www.botparts.com/marketplace_mechanical.html
http://www.botparts.com/marketplace_dewalt.html
pris ca 100$ nemt at arbejde med, tingene passer sammen, 2 eller 3
gear (vælg det laveste)

Go fornøjelse

On 22 Jun 2004 04:30:32 -0700, snipped-for-privacy@ieee.org (Lasse Langwadt

Re: Elektromotor med gear
Hejsa.

Jeg har lavet en til mine unger med en viskermotor fra en skrottet Mazda 626
og en spritny blyakkumulator fra Biltema til 129kr.

Der er så en "speeder" kontakt med 1 hastighed, og en frem/bak omskifter.
Det er lavet med et par relæer, da der går ret meget strøm i sådan en motor.

Min bil er med kædetræk - kender godt risikoen med børnefingre, men den er
ret vanskelig at komme til og de kører alligevel altid under opsyn. Jeg er
ikke sikker på, at konstruktionen i sådan en viskermotor kan bære vægten fra
bilen (når hjulet monteres direkte på akslen).

Den kører i gå-hastighed. Det er helt klart ikke en racerbil! Måske bruger
andre bilmærker nogle lidt heftigere viskermotorer, som trækker lidt
bedre...

Men god fornøjelse med projektet. Det tager noget tid, men det er i mine
øjne sjovere end en standard plastic bil fra Bilka.

Rasmus

--
Fjern fisken i min email adresse

Re: Elektromotor med gear

626
motor.
fra
med
er

Hej Rasmus

Det lyder som et godt input :-) Har du svejset kædetrækket på, eller hvordan
er det lavet??? Hvilken type hjul bruger du? Har du eventuelt mulighed for
at sende nogle billeder??

//Søren

Re: Elektromotor med gear
hvordan

Tak :-)

Der er monteret et tandhjul på motorens aksel. Hvis jeg skal beskrive den,
må det være et lille stykke rund aksel, hvor siderne er slebet af og der er
gevind i enden. Tandhjulet er tilvirket, så det passer på denne aksel og kan
spændes fast med en møtrik.

På hjulenes aksel (gennemgående, men er kun fæstnet på det ene hjul, så den
kan dreje) sidder et tilsvarende tandhjul, som sidder fast med pinolskruer.

Det trækkende hjul er monteret på en flange, som er svejset på akslen.

Bilen er bygget op omkring en tudsegammel gokart (klunset) som oprindelig
havde pedaltræk. Hjulene stammer herfra.

Der er brugt en drejebænk til at lave bøsninger, flanger osv. Et svejseværk
har også været nødvendigt.

Jeg har et par dårlige billeder, taget med min mobilos til en anden
gokartbygger. Dem sender jeg gerne. Der er kommet et nyt batteri på siden de
billeder. Det oprindelige bilbatteri var gratis, men alt for tungt.

Mvh Rasmus

Re: Elektromotor med gear
Prøv at kontakte

Bjarne Volt
snipped-for-privacy@privat.dk
udskift x med t

Du kan også ringe til ham
find ham på http://www.dgs.dk

Han laver selv sine motorer, så han kan nok finde på
noget til rimelig penge...

/ Qbic

Re: Elektromotor med gear
Jeg er selv i gang med et lignende projekt.

Har købt to 12V skruemaskiner, et 12V bilbatteri, og en sækkevogn som
udgangspunkt.

Planen er at motorerne skal trække hvert sit hjul. Sandsynligvis via snekke
drev, på den måde vil bilens hastighed nøje følge speederen, og slippes
speederen vil bilen bremse.

Motorernes omdrejningshastighed styres vha. puls brede modulation, for at
bevarer trækkræften ved lave hastigheder og det er planen at lave
differentiale, ved at regulere hastigheden lidt på motorerne individuelt i
sving..

Nu skal jeg bare se at komme i gang med at lave det færdigt, inden ungen
bliver så stor at hun skal have en rigtig bil :-)

Mvh.

Tom

PS: Jeg hører gerne fra andre som er i gang med lign. projekter. Bilen
bliver sikkert ikke så flot som dem man kan købe i plastic, men den bliver
forhåbentlig mere robust, og så er det jo far selv som har lavet den :-),
god hobby som ungen også kan få glæde af.

Men som Max skriver, man skal jo også passe på ungerne ikke bliver for
passive. Har en gang hør at det skulle være sundt med motion, ved dog ikke
om det passer da jeg ikke selv har erfaring med den slags :-)

Re: Elektromotor med gear

snekke

Hej Tom

Det lyder spændende - og rart at finde en der sysler med samme ideer :-) Du
skriver du vil montere hjulene med snekke drev. Hvad er det? og hvordan?
Udover ideen med bilen/gokarten,  har jeg et andet lille projekt kørende med
en lille robot, og det er ikke ideerne der mangler, men evnen til at få
monteret hjul + motor ordentligt, uden brug af svejseudstyr mv.

//Søren

Re: Elektromotor med gear
Du
med

Beklager den lange svar tid, men det er jo lige det med tiden, som ofte er
problemet.

Det er bla. også derfor at mit projekt stadig kun er en skør ide, og nogle
papkasser med grej.

Jeg vil ikke bruge snekke drevet til at montere hjulene med, men mere som et
forbindelses gear mellem motor og hjul.

Forestil dig at man har en aksel med gevind i den ene ende, som driver et
tandhjul.

Gevindet på akslen passer til tænderne på tandhjulet.

Når akslen drejer rundt, skubber gevindet på tandhjulets tænder.

Det betyder to ting. Man får en gearing f.eks. 1:30 da akslen skal dreje en
del omgange inden den har skubbet tandhjulet en omgang. Det er kun akslen
som kan dreje tandhjulet og ikke omvendt.

Hvis tandhjulet vil dreje, vil det skubbe akslen enten den ene eller anden
vej i akslens længde retning, men ikke rundt. Den belastning skal man så
også tage i betragtning ved valg af lejer.

Men det bliver hurtigt omstændeligt at lave den slags for folk som os, som
ikke har afgang til både et finmekanisk værksted og et svejse apparat til
rammen mv.

Jeg tror Max har ret, måske skulle man bare droppe ideen med det elektriske
køretøj, og lade barnet knokle i stedet (med pedalerne).

Men det er jo også udfordringen ved at lave det som er spændende.

Jeg lider også selv lidt af robot feber, Hvad er ideen med robotten ?

Tom

Re: Elektromotor med gear
Hej Tom

elektriske

Det var nu ikke min mening at skræmme dig væk fra projektet, bare
advare dig imod skuffelsen når/hvis man finder ud af at interessen for
tingene måske ikke deles af ungerne, jeg har selv voksne børn og
har gennem deres opvækst selv prøvet disse ting.

Det kan jeg kun give dig ret i.

Behøves der egentlig være nogen ide, kan man ikke bare lave en
robot bare for at lave den uanset om den kan bruges til noget eller
ej, lade det at lave den være udfordringen og intet andet.