Elektrolytter til PSU

Jeg på tænker at renovere  mine 4 stk 20 år gamle Mostube forstærkere fra
Brinck.
Jeg har bla påtænkt at skifte alle lytter bla. PSU lytterne 2 stk
22000uF/100V-pr kanal
PSU er ustabiliseret dvs trafo - diodebro - lytter.

Mine spørgsmål er som følger :
- Bliver kapaciteten mindre over tiden på lytter - hvad sker der med tiden?
- Er PSU det bedste sted at starte en renovering?
- Er der andet der bør skifte udover lytter / kondensatorer?.
- Hvilke lytter skal jeg købe (mærke) og hvor er de billigst (Pris er en
vigtig faktor - max 600 kr pr kanal)(Køber gerne i udlandet)
- Skal jeg bruge mange små eller en stor?

Mvh

Sholby

Re: Elektrolytter til PSU

1. kapaciteten falder, og den indre modstand stiger. Det sidste er ofte
det værste.
2. tiden går :-)

Hvilke typer, Du køber er mere religion, så find noget, der har lang
levetid, og er specificeret til 105 grader. De har normalt en lavere
seriemodstand.

Bo //

Re: Elektrolytter til PSU
Se i teksten
Det anede mig siden der er kommet svag baggrundsbrum samt lyden er blevet
mer udynamisk med tiden.

Ja desværre og alt for hurtigt :-)
DVS. jo højere temperatur jo lavere modstand?

Re: Elektrolytter til PSU
Hej SH

Ja, dem der er lavet til højtemperaturdrift er ofte de bedste.

Men temperaturen er elektrolytdræberen nr. 1, så det kan være en
fordel at købe flere små frem for en stor da man får større overflade
areal og dermed bedre køling.

Re: Elektrolytter til PSU

Nu er det ikke den helt store effekt, der afsættes i en kondensator i en
audioforstærke, så egenopvarmningen, der skyldes ESR er ikke stor. Ofte
er der en levetidsfordel i at bruge en stor kondensator. Jeg har
observeret at leevetiden (ifølge databladet) ofte er kortere for den
samme kondensator i et lille hus. (eksempel: Sanyo MV-AX kondensatorer)
http://www.elfa.se/pdf/67/06722805.pdf se forsiden: tynde kondensatorer
testes til 2.500 timer og tykke kondensatorer til 10.000 timer

Bo //

Re: Elektrolytter til PSU
Hej Bo

Det kommer så lidt an på hvad forstærker der er tale om og det
er jo ikke kun vare fra egenopvarmning der er et problem, alt
vame er liger problematisk.

Ja, fysisk stor, derfor var mit budskab også at 2 stk 4.700 uF var
bedre end 1 stk 10.000 uF da overfladen er større.

Re: Elektrolytter til PSU

Njae, det handler nu ikke kun om overflade. Faktisk handler det mere om
mængden af materiale i folien. Folieoverfladen ætses, og man får en stor
overflade på folien, men en tynd folie, med samme overfladeareal, har
større modstand, og afgiver mere varme til elektrolytten, hvilket er noget
hø. Ydermere kan en fysisk større kondensator, for en given kapasitet, også
indeholde lidt mere elektrolytvædske, hvilket også hjælper på gevaldigt på
levetiden.

Orla Pedersen, som nogle 30 år gamle computergrade "kander", der stadig
Re: Elektrolytter til PSU

Normalt laves der kondensatorer i to kategorier: Den med 70-80 grader og
dem, der står 105 grader på (der findes andre)

De kondensatorer, der har den laveste ESR er normalt dem, der hedder 105
grader. Desuden har 105 graders kondensatorer længere levetid ved f.x.
50 grader, end 70 graders typer. Prisen afspejler det også..

Bo //

Re: Elektrolytter til PSU
Hejsa,

Visse mindre lødige kondensatorproducenter har kondensatorer med samme
spænding/kapacitet i samme husstørrelse, men spec'et til hhv. 85 og 105degC.
Den eneste forskel på sådanne to kondensatorer ifølge databladene er 'useful
lifetime'...

Så...
'Hvilken folie skal vi krympe på kondensatorerne idag, mester...??'

/Claus

Re: Elektrolytter til PSU
Hej Claus

Du skal skære den sorte af og sætte den blå med guldtryk på.

Re: Elektrolytter til PSU

Jo jo, eller købe dem færdig, simens (Epcos) lavede på et tidspunkt en serie
lytter som hed Sikoral, hvilket jeg vil påstå var verdens bedste lytter til
forstærkere. Den findes både som 105 og 125grader, så hvis du kan støve
nogle af dem op, vil jeg klart anbefale dem. Og de er med guld tryk.
De var med ekstrem lav Esr, og kunne virkelig få "bunden" frem i en
forstærker.

Hygge

Ole

Re: Elektrolytter til PSU
Hej Ole

Beklager, jeg har ikke gyldene øre, jeg kan såmændt ikke
høre forskel på en Jensen og en Vifa kondensator.

Re: Elektrolytter til PSU

ja, men der er svindlere alle steder, og det kan jeg ikke forholde mig til.

Bo //

Re: Elektrolytter til PSU

Tjaaa, der har du ret, men de er altså gode, og det er ikke "specielle audio
lytter", og koster ikke mange 10000 kr.

Hygge

Ole

Re: Elektrolytter til PSU

Hvis kondensatorer koster 10.000 kr er det helt sikkert svindel :-)

Bo //

Re: Elektrolytter til PSU

Hvilken strømforsyning bruger du til højspændingen?

Hilsen
Poul

Re: Elektrolytter til PSU

Jeg bruger den brinck selv har lavet Br 298 og den skal også have skiftet
sin ladelyt men da der efterfølgende er et spængingreguleret kredsløb er det
ikke det jeg har målt "unoder" men de er sikkert også halvdøde.

SH

Re: Elektrolytter til PSU

Min erfaring er, at hvis der er brum i forstærkeren, så er det nok BR298,
man skal se nærmere på. Da jeg for 1 år siden byggede en basforstærker
baseret på Mostube BR 398 og BR298, lavede jeg nogle modifikationer, som
gjorde den fuldstændig brumfri.

Hilsen
Poul

Re: Elektrolytter til PSU

Hej Poul er det en modifikation du vil dele???

Mvh

SH

Re: Elektrolytter til PSU
.
Hej Sholby
Højspændingsforsyning BR 298 er originalt leveret med to meget store lytter
(C6 og C8) på hver 650 uF. Det er at skyde gråspurve med kanoner. Disse kan
udskiftes til 47 uF for hver. De på printet monterede C5 og C7 bibeholdes.
Den sidste brumrest fjernede jeg ved at indskyde et L-filter mellem
strømforsyning og forstærker bestående af en modstand på 330 ohm og en lyt
på 33uF. Brinck-folkene anbefaler, at man sætter en afkoblingskondensator på
ca. 1 uF på IC'ens styreben, men det havde ikke rigtig nogen effekt på
ripple. I øvrigt så er IC'en meget følsom for statisk elektricitet, så når
man lodder på den, så sørg for at koble loddekolbens spids til stel.
En sidste ting er, at der skal være en DC spænding på ca. 15 volt over
IC'en. Er den lavere, så har IC'en ikke nok at regulere på. Det kan afprøves
ved at regulere udgangsspændingen op og ned, samtidig med at man måler og
lytter på brum.
Hilsen
Poul

Site Timeline