Elektrolytter til bundkort

Skal have skiftet nogle dårlige lytter på et bundkort, de eksisterende er 3300 µF 6.3 v. Jeg har fundet nogen her, mon ikke de kan bruges?

Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
 - Christian Morgenstern
Reply to
Rado

Hej Rado

Umiddelbart ja - 105C og lav ESR.

Du bør undersøge om de fysisk passer med benafstand og diameter.

Du skal trække den gamle kondensator af, uden loddekobleopvarmning, så tilledningsstumperne er tilbage.

Herefter lodder du benene af en ad gangen.

/Glenn

Reply to
Glenn

Det er da godt nok en metode, jeg ikke har hørt om før og følgelig aldrig har brugt. Hvad er der nu i vejen for at anvende endten sugelitze og/eller tinsuger?.

Hvem siger, at kondensatoren slipper tilledningerne, førend tilledningerne evt. i givet fald skader en gennemplettering af printet?

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)
Reply to

Hejsa,

Fordi de færreste GDS'er har det rette værktøj og evnen til at lodde et komponentben ud af et 14-lags print??

Men jeg er enig, Glenn's beskrevne fremgangsmåde er klyt og klamp.

/
Reply to
Claus

Litze er uegnet på et gennempletteret bundkørt - og så skal der bruges en meget varm loddekolbe når der loddes. En Weller med en "7" loddespids er ikke varm nok men en moderne godt opskruet thermostat-loddekolbe gør det, og så skal hullerne suges tomme for tin når kondensatoren er fjernet. Jeg har prøvet at skifte kondensatorer på et bundkort med godt resultat, men loddekolbens temperatur er afgørende.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

En loddepistol med en kort, tyk kobbertråd som spids, til at få lytterne ud med. Og loddepistolen på den ene side, og en sugestation på den anden side af printet, til at tømme hullerne. :-)

Eller også en næsten-tagrende-loddekoble. De små fine kolber har som regel for lidt 'varmemasse' til at batte noget.

Men ellers, ben på lytter er ret nemme at trække ud (af lytten), der er ikke den store fare for at trække en gennemplettering ud af printet, hvis man gør det uden at varme. Forsynings- og stel-gennempletteringerne er ret solide.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Husk også at bemærke plus og minus på kondensatorene på printet, før du afmonterer kondensatorene.

/Glenn

Reply to
Glenn

Det gør de, så vidt jeg kan se.

Den metode har jeg godtnok aldrig hørt om før. Har skiftet lytter på et par kort allerede, og der brugte jeg loddekolbe til at fjerne dem, det fungerede fint (og det gør kortene også).

--
[...]

Jep, der plejer godtnok at være markering for dette på bundkortene, men der er nogen der ikke følger standarden (Gigabyte f.ex.) så det kan man ikke rigtig stole på.