Elektrolytter til bundkort

Skal have skiftet nogle dårlige lytter på et bundkort, de eksisterende
er 3300 µF 6.3 v.  Jeg har fundet nogen her, mon ikke de kan bruges?

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item67%-232-82&toc19%089

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: Elektrolytter til bundkort
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item67%-232-82&toc19%089

Hej Rado

Umiddelbart ja - 105C og lav ESR.

Du bør undersøge om de fysisk passer med benafstand og diameter.

Du skal trække den gamle kondensator af, uden loddekobleopvarmning, så
tilledningsstumperne er tilbage.

Herefter lodder du benene af en ad gangen.

/Glenn

Re: Elektrolytter til bundkort
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item67%-232-82&toc19%089
Det er da godt nok en metode, jeg ikke har hørt om før og følgelig
aldrig har brugt. Hvad er der nu i vejen for at anvende endten sugelitze
og/eller tinsuger?.

Hvem siger, at kondensatoren slipper tilledningerne, førend
tilledningerne evt. i givet fald skader en gennemplettering af printet?
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Elektrolytter til bundkort
Hejsa,

Fordi de færreste GDS'er har det rette værktøj og evnen til at lodde et
komponentben ud af et 14-lags print??

Men jeg er enig, Glenn's beskrevne fremgangsmåde er klyt og klamp.

/

Re: Elektrolytter til bundkort

Litze er uegnet på et gennempletteret bundkørt - og så skal der bruges
en meget varm loddekolbe når der loddes.
En Weller med en "7" loddespids er ikke varm nok men en moderne godt
opskruet thermostat-loddekolbe gør det, og så skal hullerne suges tomme
for tin når kondensatoren er fjernet.
Jeg har prøvet at skifte kondensatorer på et bundkort med godt resultat,
men loddekolbens temperatur er afgørende.

/Lars

Re: Elektrolytter til bundkort

En loddepistol med en kort, tyk kobbertråd som spids, til at få lytterne ud
med. Og loddepistolen på den ene side, og en sugestation på den anden side
af printet, til at tømme hullerne. :-)

Eller også en næsten-tagrende-loddekoble. De små fine kolber har som regel
for lidt 'varmemasse' til at batte noget.

Men ellers, ben på lytter er ret nemme at trække ud (af lytten), der er ikke
den store fare for at trække en gennemplettering ud af printet, hvis man gør
det uden at varme. Forsynings- og stel-gennempletteringerne er ret solide.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Elektrolytter til bundkort
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item67%-232-82&toc19%089

Husk også at bemærke plus og minus på kondensatorene på printet, før du
afmonterer kondensatorene.

/Glenn

Re: Elektrolytter til bundkort

Jep, der plejer godtnok at være markering for dette på bundkortene,
men  der er nogen der ikke følger standarden (Gigabyte f.ex.) så det
kan man ikke rigtig stole på.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: Elektrolytter til bundkort

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item67%-232-82&toc19%089

Det gør de, så vidt jeg kan se.

Den metode har jeg godtnok aldrig hørt om før. Har skiftet lytter på
et par kort allerede, og der brugte jeg loddekolbe til at fjerne dem,
det fungerede fint (og det gør kortene også).