elektrolytkondensator

Hej, jeg skal have skiftet 10 elektrolytkondensatorer på et bundkort til en
pc'er...

De er alle ens og der står følgende på dem: 1800uf, 6,3V, 105C, a0330 HN(M)

Jeg har forsøgt forskellige online elektronikforretninger, men hvis jeg så
finder en med 1800uf, så passer 6,3V ikke og omvendt..., og jeg ved ikke,
hvor vigtigt de forskellige værdier er....

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor jeg kan finde nogle kondensatorer,
som jeg kan bruge...??

mvh. Helge

Re: elektrolytkondensator

Jeg tror de bliver meget svære at få fat på....

Du kan sagtens bruge nogle med en højere spænding, men så kan de fysisk nok
ikke være der.

Kasper

Re: elektrolytkondensator

Hej Kasper, tak for svaret..., plejer der ikke at være nogle halvlange ben
på sådan nogle fætre...??, så med mindre de er dobbelt så tykke, tror jeg
godt at jeg kan få plads til dem..

Hvor højt kan jeg gå op i spænding og er der nogen steder du kan anbefale at
købe dem....??

Hilsen Helge

Re: elektrolytkondensator
komponenterne skal sidde HELT nede ved printet... "lange" ben ødelægger
elektrolyttens funktion...

du kan gå så højt op i spænding som du har lyst til... værdien siger noget
om hvilken spænding elektrolytten kan klare...
det du skal sikre dig er at købe "low-ESR" elektrolytter (ESR = Equivalent
Series Resistance)
se mere om low-ESR her: http://www.low-esr.com /

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: elektrolytkondensator
Helge skrev:
<KLIP>

Hej Helge.

Elfa plejer at være leveringsdygtig i sådanne sager jeg ellers ikke lige
kan finde andre steder.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok61%00.htm&lang=dk

En 2200 uF kan du måske få plads til, ellers er det vel ok med 1200. min
erfaring er, at det af og til går med mindre værdier, det er trods alt
bedre end helt udtørrede lytter.

På nogen bundkort er der gjort plads til at montere flere lytter, der
dog er sparet væk. sætter du kun 1200 i ville jeg smide et par ekstra i det.

// Per.

Re: elektrolytkondensator
On Thu, 7 Jun 2007 21:46:26 +0200, "Helge"

Du skal holde min. de 6,3V - og selv med 1000uF vil det virke
fremragende. Det er vigtigere at de har lav ESR end kapaciteten som
sådan i en SMPS.
1000uF/6,3V low-imp bør du kunne finde "overalt"

Re: elektrolytkondensator

jeg har selv køb nogle her 1800uf 6.3V http://www.pc-elektronik.dk/shop /
--
thomas

Re: elektrolytkondensator

Kan du finde dem på deres hjemmeside, jeg kan ikke.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: elektrolytkondensator

Hvad der ikke findes på hjemmesiden, kan måske findes vha. telefonen.
Dette er en velafprøvet proces som mange gange giver positivt resultat :-)

--
mvh Uffe

Re: elektrolytkondensator

Jeg skrev til dem her til morgen og fik følgende svar:

Hej Helge

Vi kan ikke klare 1800uF.
Vi har 2200uF 16V på lager med følgende mål:
Ø:10mm H:20mm.
Vi har bestilt nogle 2200uF 10V, men dem har vi ikke
målene på før de er på lager om 8-10 dage.

mvh

PC Elektronik/Per Jensen

Kan jeg bruge dem...??

mvh. Helge

Re: elektrolytkondensator
ja - hvis det er low-ESR.. har du skrevet at det skulle det være??
og kan du være der i bundkortet? hvad er diameteren på de gamle lytter?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: elektrolytkondensator

Hej Rasmus, nej det fik jeg ikke lige skrevet og dem der sidder i i forvejen
er kun 8 mm tykke og kan kun lige være der...., så jeg må nok finde på noget
andet, hvis de absolut skal sidde helt nede på bundkortet...

Hilsen Helge

Re: elektrolytkondensator
det _skal_ de og det _skal_ være low-ESR

http://cgi.ebay.com/Lot-of-10-mini-Capacitor-1800uF-6-3V-105C-8x20MM_W0QQitemZ200078992499QQihZ010QQcategoryZ4662QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Re: elektrolytkondensator
http://cgi.ebay.com/Lot-of-10-mini-Capacitor-1800uF-6-3V-105C-8x20MM_W0QQitemZ200078992499QQihZ010QQcategoryZ4662QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Hej ?

tak for det, det ser ud som om de har dem jeg skal bruge...., de er i øvrigt
kun Ø8 mm, så det gør det åbenbart ikke nemmere...:-(

mvh. Helge

Site Timeline