Elektriske lucia-lys, men hvor?

Hej gruppe!

Julen nærmer sig, og da vennerne skal lave juledekorationer burde man jo
også lave en til sin gamle mormor som sidder alene i december. Men så slog
det mig pludselig, at det nok slet ikke går med levende lys i en
grandekoration, eftersom det kniber meget med hendes hukommelse og hun
derfor glemmer at slukke lys.

Derfor kom jeg til at tænke på at svenskerne der jo i mange år har været
meget forsigtige med levende lys, giver luciabruden elektriske batterilys i
håret når der skal gåes lucia d. 13. december. Disse batteridrevne
"stearinlys" må man da også kunne bruge i en juledekoration så den bliver
sikker ;-) Måske lidt kedeligt, men på den anden siden kunne man jo tage det
som en udfordring og forsøge at gøre det til en hyggelig dekoration
alligevel.

Men hvor sørensen køber man sådan noget (nu bor jeg godtnok i Kbh)? Er der
nogen der nogensinde har set disse batterilys til salg - altså sådan nogle
der ligner rigtige stearinlys og ikke bare juletræskæder?

Mange elektronikhilsner Peter

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Peter,

Nu synes jeg lige du skal stoppe den machosnak, der er letpåvirkelige unge
mennesker her i gruppen af og til ;-P

Kender dem ikke, men du kunne jo tage det som en udfordring selv at lave
et.
Et plastrør af passende tykkelse, stearinløbere ned ad det med fx. Plastic
Padding og en gang hvid plastmaling ovenpå.
En "flamme" af tynd klar plast (matteret med fint sandpapir eller ståluld)
monteret på en sortmalet tråd der udgør det for væge.
Rundt om vægen, men under kanten af røret nogle gule (og evt. en enkelt
hvid og/eller rød/orange) lysdioder hvis styrke fades af separate
oscillatorer.

Hvis resultatet bliver mindre godt end du ønsker hugger du bare mormors
briller til julen er overstået ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Man kunne også bare bruge et rigtigt stearinlys som selv får lov til at
lave sine egne løbere før man tuner det med lysdioder og en pic:)

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Flemming,

Ja, men det bliver bare ikke ret let at bore det igennem og lave plads til
elektronikken uden at skade løberne (og sikke et svineri det vil give ;)
(Det er i øvrigt lavet før i et eller andet elektronikblad, men det så nu
ikke specielt godt ud IMO).

Jeg synes nu ikke det lød som om Peter har mulighed for at programmere
PIC's.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ups, jeg nåede kun en halv elektroniktekniker. Hvad er en PIC? En
programmérbar kreds af en art?

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Peter,

Ja, det er en microcontrollerserie fra "Arizona Microchip" med typer fra de
mindste 6 benede SOT23-huse og op.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Genialt svar, jeg vil bestemt arbejde videre i den retning!

Mange tak

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Peter

Der findes et dansk produkt "Hjerternes Jul" der sælges i magasin osv.. tjek
det på

www.tllyngsaa.dk

Varenummer 803101 osv...

m.v.h
Lasse Madsen

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?

Jeg tror nu bare det er lys - ikke "blafren"? Og så skulle de ha' nogen tæsk
for at bruge AAAA! To eller tre A'er burde være rigeligt - og billigere ;-)

Mvh.
 Anders

----------
Stumper til salg: www.hi5.dk/salg.html

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
tæsk
;-)
Åh ja, blafren - det havde jeg slet ikke tænkt på at man også kunne få. Min
kære fader havde engang sådan nogle 220v pærer hvor der inde i pærens glas
netop var en lille "flamme" uskåret i metal, hvor lyset netop kunne blafre.
men det var helt tilbage til de go'e 80'ere - og har ikke set dem siden.

Ikke blot tripple A, men firdobbelt A-batterier!? - tænk jeg vidste ikke
engang de eksisterede - ja, det er godt nok lidt uforskammet at sætte i et
stykke elektronik der skal lyse.

mvh Peter

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?

AAAA batterier er faktisk uhyggeligt billige.
Det er derfor de er blevet valgt og at Tl Lyngsaa havde en halv million af
dem på lager med deres logo hjalp nok også til at få dem puttet i produktet

/lasse

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Lasse,

Ahem, se lige på både pris og kapacitet og sig det så igen ;)

Tja, de skulle vel af med dem inden de blev for gamle og lavede derfor et
produkt der kunne tvinge folk til at bruge dem ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad er "uhyggeligt billig" i din bog?

Se den tror jeg mere på! ;-)

Mvh.
 Anders (der bruger Camelion til 100kr for 60 AA eller AAA)

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Lasse,

Det er så blot en LED med fast lys, nok lidt kedeligt i en dekoration.

Ja de har meget nyttigt... Fx. klædebøjler med indbygget LED der lyser op
mod krogen - uundværligt i ethvert klædeskab, så kan man se at læse indtil
man kommer ud af skabet med sin trang til gadgets ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Øhh, "kommer ud af skabet..."

du mener dét skab man er sendt ind i af elskerinden? :-)

Har aldrig overvejet at man kunne fordrive tiden med at læse derinde - sådan
en bøjle må jeg da forære mig selv (eller måske elskerinden) i julegave

mvh Peter

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Peter

sådan

Man spiller da kort med de andre derinde :)

Forøvrigt kan blafrende lyspære da købes hos installatøren.

Mvh Max

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?

Det ved jeg for jeg har tegnet print til de nye af slagsen ...

/lasse

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Lasse,

Tak for advarslen ;-P

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe ! en konstantstrøms generator og 2 lodde flig er vidst ikke noget der
burde kunne laves forkert :D

/lasse

Re: Elektriske lucia-lys, men hvor?
Hej Lasse,

Kommer vel an på om du går i Madzen-mode ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren