Elektrisk støj?

Hej gruppe,

Jeg håber der er nogen herinde der lige kan hjælpe mig. Jeg har gang i at prøve at lave en simpel CD-afspiller ud af et gammelt CD-ROM-drev... Nu har jeg faktisk fået bygget noget velfungerende op vha. bla. en bilforstærker og en gammel PC-strømforsyning. Se her:

Problemet er bare, at der kommer en ret stor mængde støj fra CD-ROM-drevets motor, som ryger direkte over i forstærkeren. Det er meget tydligt at høre, for man kan høre motoren starte, accelerere osv. Hvad kan jeg stille op? (kondensatorer? hvor store?)

Mvh Simon

Reply to
Simon [8000]

Sådan er det med mange CD-ROM drev. De er ikke lavet til at spille lyd i høj kvalitet når du bruger den analoge udgang.

Prøv et andet CD-ROM drev. Jeg har oplevet stor forskel mellem forskellige drev.

Du kan prøve at afkoble forsyningen med et par kondensatorer (evt. et par elektrolytter over hhv. 5V/Gnd og 12V/Gnd) tæt på CD-ROM drevets forsyningsindgang, men jeg tvivler næsten på at det hjælper ret meget på dit problem.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Der er vist ikke tale om speciel høj kvalitet her. Idet der er forskel på om man kan få lyd ud af den, eller der følger anden støj med.

Og der er her - for mig - tale om et specielt problem der skyldes at CD-spilleren er flyttet ud af PC'en.

Din sidste kommentar er bedre, mht. afkobling.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Prøv evt: At cutte stellen i signalledningen i den ene ende (du har en grim stelsløjfe pt) Hvis ikke forstærkeren er AC-koblet allerede så prøv det.

CD-ROM-drevets

høre,

Du skulle egl måle støjen med et skop. Men et par keramiske 10nF og et par gode store lytter (x mF) er altid godt.

/A

Reply to
Anders F

CD-ROM drevet i min computer laver også en masse støj hvis jeg bruger det til at spille audio CD'er (analogt). Så kan jeg også tydeligt høre motorerne i lyden, og det sidder i et ikke-modificeret ATX-metalkabinet.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Ok, det vil jeg prøve...

Øhm, hvad vil det sige?

Det skal måske lige nævnes, at motorstøjen ikke er til stede, når jeg kobler et par aktive PC-højttalere direkte til drevet... Tak for hjælpen forresten, Anders :-)

Mvh Simon

Reply to
Simon [8000]

"Simon [8000]" skriver:

I første ombæring prøver du at sætte 2,2uF i serie med de 3 signalledninger mellem forstærker og drev. Dernæst et par halvstore elektrolytter hen over forsyningen tæt på drevet og et par spoler i serie med forsyningen mellem switchmode og kondensatorer.

En kondensator ind i signalvejen. Men det er tydeligvis støj igennem 12V eller stel du hører:

Nej for de har jo deres egen forsyning =)

Jeg holder stadig på den med at fjerne en stel. Men du skal nok ha' taget livet af noget støj med spoler (i serie med forsyningen - primært CD-rommen) og kondensatorer over forsyningen (begge forbrugere)...

/A

Reply to
Anders F

Nemlig! Så kom der også værdier på AC-koblingen =)

/A

Reply to
Anders F