Elektrisk pumpe til sandorm

Under flere ugunstige graveture efter sandorm, har jeg fået ideen om at
bygge en elektrisk pumpeanordning:
Jeg ved det er lidt uden for denne gruppe, men jeg ved jo der er rigtig
mange kreative hoveder herinde :o)

Ønsket:
En pumpe som med et rør kan suge sand og sandorm op i en si af en slags.
Jeg ved det lyder temmelig dovent/industrielt, men jeg har bare et ønske om
at kunne skaffe sandorm når som helst...

Jeg tænker mig noget med en rygsæk med batteri og en 12V pumpe.
Og så en flydende si hvor det hele pumpes op i, og ormene sorteres fra.
Jeg forestiller mig et PVC rør fra byggemarkedet som sættes til pumpen.

Men jeg er helt blank hvad angår valg af pumpemetode ???
Det nytter jo ikke at ormene pureres på vejen gennem pumpen, så det skal
være en metode hvor ormene/sandet ikke går igennem pumpen.

Jeg kan finde noget lignende nævnt ved at google, men kan slet intet konkret
finde.

Er der nogen der har ideer til dette?

pft
Kåre

Re: Elektrisk pumpe til sandorm
Hvad med omvendt. At pumpe vand ned i sandet. Så myldrer alt op ved siden
af, det letteste øverst, der måske er ormene. Så er det bare frem med
dørslaget.

Christen

Re: Elektrisk pumpe til sandorm

Jeg er ved at nærme mig en løsning, som netop bruger at spule vand, i stedet
for at suge.

Men hvis jeg skal bruge en kraftig pumpe (50+ l/min, løftehøjde 20-30
meter), hvad skal jeg så gå efter?
Vi snakker stadig el-pumpe, 12 eller 24V.

Jeg ved man kan få en Honda benzindrevet spulepumpe, men de koster fra 4000
og op.
Jeg skal gerne have et nul væk...

pft
Kåre

Re: Elektrisk pumpe til sandorm

eBay eller lignende, for at spare. :-)

Måske har de bedre svar ovre i dk.teknik.el gruppen. Jeg roder selv mest med
småt strøm

Re: Elektrisk pumpe til sandorm
?
en elektrisk
kreative hoveder
kunne skaffe
en metode hvor
finde.
TIlbage i 2004 var der et tilsvarende tråd, her er starten:

Her er et tip fra Thorkild Jensen:

Det sidste vi praktiserede inden ormesalget gik i stå pga. ingen fisk ved
kysten mere, var at spule ormene op af bunden med påhængsmotoren.
Vi smed et anker ud, og lagde derefter et lille hjemmelavet specialtravl med en
masse
synk på ud bag båden. Stående ved siden af båden firede vi så langsomt på
anker-trodsen, og spulede derved en rende, hvor alt sand, orm og
muslinger -enkelte gange også et par skrubber - blev spulet ind i trawlet.
Sandet forsvandt gennem maskerne, og så var der resten at tage op i båden og
sortere. Hvert træk - afhængig af hvor mange muslinger der var - var på
ca. 10 til 15 meter, hvor det så blev sorteret, og der var lige fra 50 til 200
orm - enkelte gange endnu flere. Ormene holdt sig ikke så godt som
gravede, da de jo var "sandblæste", men dengang var der hurtig omsætning, så det
betød ikke noget. Vi havde bag på båden monteret et stativ, hvorpå
påhængsmotoren sad. Den kunne justeres op og ned, så benet var lige netop
over bunden, og så var vi ikke så afhængige af høj eller lavvande.

Mvh, Leif
Hvis ungdom til dels gik med at grave dem op på Fanø.

Re: Elektrisk pumpe til sandorm
 Her er et tip fra Thorkild Jensen:

Det lyder noget voldsomt :o)
Jeg vil nu helst ikke være afhængig af at skulle have båden med for at grave
orm.

mvh
Kåre

Re: Elektrisk pumpe til sandorm
Jeg vil næsten tror at en løveblæser skal kunne klare opgaven. Har en som er
to-takts benzindrevet og kan kører ca. halve timer fuld omdrejninger på ½
liter. Nu er det sådan at den "blæser", men der findes tilbehør sådan at den
kan "suge". Jeg har set lignende af mærket Stihl til salg på loppemarkeder
for ca. 500-1000 kr.

Robin

Re: Elektrisk pumpe til sandorm

En løveblæser, det må da være en større sag. Har du et link til sådan en
i aktion?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen