Elektrisk ledende væske

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men relateret er mit spørgsmål i
hvert fald relateret til elektronik :)

Jeg skal bruge noget elektrisk ledende væske, der skal opfylde følgende
krav:

- Være bedre leder end vand, hvor meget ved jeg dog ikke, da jeg ikke viden
til at måle eksisterende væske med.
- Må ikke være saltvand (det være sig alle former for salte, der efterlader
materiale og virker koroderende, for elektroderne er ikke nemme at
erstatte/skifte)
- Må ikke opløse plastic
- Må ikke være giftigt v. (kortvarig) kontakt med hud

Jeg har noget, der konsistensmæssigt minder om vand, men lugter let
spritagtigt (ved dog ikke om det er sprit). Hvad det er ved jeg ikke ud over
at flasken er mærket elektrode fluid og hypoallergic, dvs. producenten
påstår at risikoen for allergiske reaktioner er minimal - og ja, man skal
have pølsefingrene i kontakt med det. (roligt nu, det er < microampere der
måles).

Elektrisk ledende gel (let at få fat på) tror jeg ikke kan anvendes, da der
over elektroderne sidder et platicgitter (vel fordi direkte kontakte kontakt
med elektroden kan virke forstyrende på målingen) - og desuden vil størknet
gel sikkert være at fjerne igen.

Har i bud på nogle elektrisk ledende væsker, der passer på ovenstående?

Mvh
Morten

Re: Elektrisk ledende væske

Jeg har engang prøvet at tisse på et el-hegn - det er ledende !! :-)

Bare et forslag :-))))

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Elektrisk ledende væske

Tjo, men det kommer vist desværre ind under kategorien korroderende salte...

Og desuden er det knap så lækkert med biologiske væsker af dyrisk
oprindelse. :o)
Men det udelukker jo selvfølgelig allergi og tilføjer så til gengæld en
unødig smitterisiko...

Mvh
Morten

Re: Elektrisk ledende væske

Jeg synes ellers jeg har hørt flere gange i diverse rap-tekster, at folk er
allergiske over for pis?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Elektrisk ledende væske

er

Nej overfor tyrelort (bullshit) :-)

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Jeg må jo høre det forkerte musik, så :-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Elektrisk ledende væske

en
folk

Det skal jeg ikke udtale mig om, jeg hører dog ikke rapmusik.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
Ot: Elektrisk ledende væske

:-D

Det er en fejl! Mc Einar rules *;-)

/A

* Heldigvis bliver du nok nødt til at slukke for radioen hvis du vil undgå
"Det' jul det' cool" ;-)

Re: Elektrisk ledende væske

Den vil jeg så gerne høre (indtil man bliver træt af den omkring 3 dec.)

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
Re: Ot: Elektrisk ledende væske
Hej Anders,

Eller rettere Nicolas Peik (eller hvordan hans navn nu staves), Einar er
blot bugtalerdukken :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du mener sikkert "Nicolaj Peyk"

/Morten %-)

Re: Ot: Elektrisk ledende væske
Hej Morten,

Word up bro.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det har jeg også .... jeg kunne ikke tisse i 3 uger efter ! den var gået
helt i baglås :)
lægen gav mig nogle piller for at holde smerterne ud og for at undgå at min
blære skulle eksplodere hehe

så for eftertiden kigger jeg efter om der er hegn før jeg tisser på buske i
den fri natur !

/lasse

Re: Elektrisk ledende væske
Hej Lasse,

Overdrivelse fremmer forståelsen ?

Jeg tror du tager pis på folk nu ;)

Check også for måger ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Elektrisk ledende væske
viden
efterlader

En let basisk opløsning vil muligvis kunne bruges. Hvilken base vil jeg nok
overlade til andre.
Hvilket materiale er elektroderne lavet af ?
-plastic er et meget vidt begreb...

prøv gogle med kombinationer af følgende ord:
conductivity aquatic solution basic
-muligvis giver det resultater.

Bo //

Re: Elektrisk ledende væske

Ved jeg ikke, men det ser ud til det er noget "pådampet" metal.

Alm. hård plastic, der minder meget om det alm. computer-keyboards er lavet
af.

Jeg prøver, tak :)

Mvh
Morten

Re: Elektrisk ledende væske
Hej Morten,

Hvis det skal være elektrisk ledende skal det enten være surt eller basiskt
i en grad der afhænger af den ønskede ledeevne.

Destilleret vand og svovlsyre.
Tag fx. 10 liter vand og dryp svovlsyre i en dråbe ad gangen mens du
checker om det er nok (rør godt rundt mellem hver dråbe).

Hvis det blot handler om " < microampere" vil jeg tro at en halv dråbe er
nok til de 10 liter vand.

Alternativt kan du bruge en smule vaskesoda (eller måske endda bagepulver,
men det har jeg nu ikke prøvet) for at gøre det basiskt.

Men almindeligt hanevand (med salte og det hele) er også ledende nok til så
små strømme (afhængig af elektrodeafstand).

--
Venlig hilsen,
Søren

Kviksølv? :o)

Re: Elektrisk ledende væske
Hej Thomas,

Det er ikke en vædske, men et metal med meget lavt smeltepunkt.

Men hvordan passer det ellers på kravene:
- Være bedre leder end vand, [...]

Yep

- Må ikke være saltvand [...]

Yep

 (det være sig alle former for salte, der efterlader
materiale og virker koroderende, for elektroderne er ikke nemme at
erstatte/skifte)

Ups, kviksølv iltes på ingen tid og efterlader mange rester.

- Må ikke opløse plastic

Yep

- Må ikke være giftigt v. (kortvarig) kontakt med hud

Hmmm, min læge påstår godt nok at jeg ikke har taget skade af at drikke
kviksølv, idet kroppen ikke optager tungmetaller direkte (kun gennem
sekundær indtagelse fra fx. fisk - som jeg derfor klogeligt holder mig
langt fra), men jeg er ikke sikker på at sundhedsmyndighederne vil
acceptere et folk bader hænder i det alligevel ;)
Og så er det dyrt! og svært at få fingre i i vore dage.

Det største problem er dog nok iltningen, der også gør det besværligt at
lave kviksølvkontakter på køkkenbordet :(

--
Venlig hilsen,
Søren