Elektrisk ledende væske

Hej

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men relateret er mit spørgsmål i hvert fald relateret til elektronik :)

Jeg skal bruge noget elektrisk ledende væske, der skal opfylde følgende krav:

- Være bedre leder end vand, hvor meget ved jeg dog ikke, da jeg ikke viden til at måle eksisterende væske med.

- Må ikke være saltvand (det være sig alle former for salte, der efterlader materiale og virker koroderende, for elektroderne er ikke nemme at erstatte/skifte)

- Må ikke opløse plastic

- Må ikke være giftigt v. (kortvarig) kontakt med hud

Jeg har noget, der konsistensmæssigt minder om vand, men lugter let spritagtigt (ved dog ikke om det er sprit). Hvad det er ved jeg ikke ud over at flasken er mærket elektrode fluid og hypoallergic, dvs. producenten påstår at risikoen for allergiske reaktioner er minimal - og ja, man skal have pølsefingrene i kontakt med det. (roligt nu, det er < microampere der måles).

Elektrisk ledende gel (let at få fat på) tror jeg ikke kan anvendes, da der over elektroderne sidder et platicgitter (vel fordi direkte kontakte kontakt med elektroden kan virke forstyrende på målingen) - og desuden vil størknet gel sikkert være at fjerne igen.

Har i bud på nogle elektrisk ledende væsker, der passer på ovenstående?

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Morten" skrev i en meddelelse news:41a5a44c$0$280$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jeg har engang prøvet at tisse på et el-hegn - det er ledende !! :-)

Bare et forslag :-))))

Mvh. Brian S Jensen

Reply to
Brian S Jensen

viden

efterlader

En let basisk opløsning vil muligvis kunne bruges. Hvilken base vil jeg nok overlade til andre. Hvilket materiale er elektroderne lavet af ?

-plastic er et meget vidt begreb...

prøv gogle med kombinationer af følgende ord: conductivity aquatic solution basic

-muligvis giver det resultater.

Tjo, men det kommer vist desværre ind under kategorien korroderende salte...

Og desuden er det knap så lækkert med biologiske væsker af dyrisk oprindelse. :o) Men det udelukker jo selvfølgelig allergi og tilføjer så til gengæld en unødig smitterisiko...

Mvh Morten

Reply to
Morten

Ved jeg ikke, men det ser ud til det er noget "pådampet" metal.

Alm. hård plastic, der minder meget om det alm. computer-keyboards er lavet af.

Jeg prøver, tak :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Jeg synes ellers jeg har hørt flere gange i diverse rap-tekster, at folk er allergiske over for pis?

--
M.V.H
Christian Iversen

er

Nej overfor tyrelort (bullshit) :-)

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Jeg må jo høre det forkerte musik, så :-)

--
M.V.H
Christian Iversen

en

folk

Det skal jeg ikke udtale mig om, jeg hører dog ikke rapmusik.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
Christian B. Andresen

:-D

Det er en fejl! Mc Einar rules *;-)

/A

  • Heldigvis bliver du nok nødt til at slukke for radioen hvis du vil undgå "Det' jul det' cool" ;-)
Reply to
Anders F

Det har jeg også .... jeg kunne ikke tisse i 3 uger efter ! den var gået helt i baglås :) lægen gav mig nogle piller for at holde smerterne ud og for at undgå at min blære skulle eksplodere hehe

så for eftertiden kigger jeg efter om der er hegn før jeg tisser på buske i den fri natur !

/lasse

Reply to
Lasse Madsen

Ja, men der måtte ikke være salte i.

--
  Calle.
Reply to

Hej Morten,

Hvis det skal være elektrisk ledende skal det enten være surt eller basiskt i en grad der afhænger af den ønskede ledeevne.

Destilleret vand og svovlsyre. Tag fx. 10 liter vand og dryp svovlsyre i en dråbe ad gangen mens du checker om det er nok (rør godt rundt mellem hver dråbe).

Hvis det blot handler om " < microampere" vil jeg tro at en halv dråbe er nok til de 10 liter vand.

Alternativt kan du bruge en smule vaskesoda (eller måske endda bagepulver, men det har jeg nu ikke prøvet) for at gøre det basiskt.

Men almindeligt hanevand (med salte og det hele) er også ledende nok til så små strømme (afhængig af elektrodeafstand).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Lasse,

Overdrivelse fremmer forståelsen ?

Jeg tror du tager pis på folk nu ;)

Check også for måger ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den vil jeg så gerne høre (indtil man bliver træt af den omkring 3 dec.)

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
Christian B. Andresen

Hej Anders,

Eller rettere Nicolas Peik (eller hvordan hans navn nu staves), Einar er blot bugtalerdukken :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du mener sikkert "Nicolaj Peyk"

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Kviksølv? :o)

Reply to
Thomas Rasmussen

Hej Morten,

Word up bro.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Thomas,

Det er ikke en vædske, men et metal med meget lavt smeltepunkt.

Men hvordan passer det ellers på kravene:

- Være bedre leder end vand, [...]

Yep

- Må ikke være saltvand [...]

Yep

(det være sig alle former for salte, der efterlader materiale og virker koroderende, for elektroderne er ikke nemme at erstatte/skifte)

Ups, kviksølv iltes på ingen tid og efterlader mange rester.

- Må ikke opløse plastic

Yep

- Må ikke være giftigt v. (kortvarig) kontakt med hud

Hmmm, min læge påstår godt nok at jeg ikke har taget skade af at drikke kviksølv, idet kroppen ikke optager tungmetaller direkte (kun gennem sekundær indtagelse fra fx. fisk - som jeg derfor klogeligt holder mig langt fra), men jeg er ikke sikker på at sundhedsmyndighederne vil acceptere et folk bader hænder i det alligevel ;) Og så er det dyrt! og svært at få fingre i i vore dage.

Det største problem er dog nok iltningen, der også gør det besværligt at lave kviksølvkontakter på køkkenbordet :(

--
Venlig hilsen,
Søren