Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas - Page 2

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas
Hej Johannes,

Du kan bruge en _lille_ 12V nettransformator (til et 9V batteri), en
medium power transistor, en modstand eller to og en kondensator og lave
en lille selvsvingende inverter. Hvis du fører den ene ende (kun en
ledning) af den ned i akvariet/til håndtaget skulle det nok kunne give et
lille jag - det er absolut ikke farligt for en rask person.

Men du undgår ikke at skulle lodde - og husk at teste på dig selv først ;)

--
Venlig hilsen,
Søren
Et gammeldags ringeapparat (uden klokke) kan sagtens give den fornødne
spænding, tag spændingen over kontakten, så skal man ikke en gang lodde !

/carsten

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas
Hejsa,

Mange tak for responsen...

Jeg mangler lige lidt flere råd, men nok mest om anskaffelse og regulering
af strømmen. Jeg mangler især en mulighed for at skrue op og ned for
strømmen så jeg kan sætte den præcist der, hvor det er sjovt..

1. Den der Van der Graff generator der blev foreslået, hvor kan man købe den
og til hvilken pris? Jeg prøvede det selv i fysiklokalet på min folkeskole i
tidernes morgen og det er præcist sådan en løsning, jeg er ude efter. Så kan
man regulere den efter om, det er ens mor eller ens ven eller ens lejer som
lige skal have fornøjelsen.

2. Fed og nem ide med at finde en gammel ringeklokke, men den skal altså
kunne reguleres. Tror min mor eller søster spasser helt ud, hvis chokket er
for voldsomt og jeg vil ikke gøres arveløs  *G*

3. Forsvarets gamle telefoner lyder lige kraftigt nok - tør ikke med mere
end 9 volts batterier - ikke noget for mig.

4. Hvad er en summer som der var en venlig sjæl som foreslog og hvor kan man
købe den og til hvilken pris?

5. Tak for det forslag der desværre medfører at jeg skal lodde, jeg har ikke
loddet siden 7. klasse, så hvis der er andre nemmere forslag så tager jeg
gerne i mod dem

6. Og til sidst tak for de mennesker som udtrykker bekymring, men jeg ved at
det er normalt med et 9V batteri i spøg og skæmt butikker, så jeg er ikke
specielt bekymret.

7. Hmmmm, den med trådhegnet kunne måske være god, HVIS et trådhegn kan
reguleres og ikke koster en bondegård.

Og til sidst tak for de venlige kommentarer...

Johannes

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas

Ved ikke hvor du kan købe den i DK, men rundt om på nettet er der diverse
internetshops m. skole/fysik udstyr og de sender som regel til hvem som
helst, blot der betales med Visa.
Ellers er du til mekanik burde den jo være simpel at lave selv.

Lad dog nok lige være med at lave nogle Leidner-flasker, det vil Mor & Co.
nok ikke bryde sig om (kondensator-virkning, laver man dem rigtigt og store
kan de sagtens være farlige selvom en stor VdG ikke i sig selv er speciel
farlig)

Du prøver på bare på dig selv først og finder ud af det. Er det for svagt
eller for kraftig lægger du et extra batteri i eller tager ét fra.

9 volt mærker man ikke, så uanset hvilken gadget det drejer sig om skal
spændingen transformeres op - og er udstyret dimensioneret til det kan man
sagtens trække en strøm fra et 9 v der bliver farlig..

Enhver elektronikbutik som f.eks. Brinck, Aage Nielsen,
Elektronik-lavpris.dk for blot at nævne nogle. Dog tror jeg der i de fleste
summere i dag sidder elektronik og styrer slag-armen, så de kan ikke bruges.
Hvis det er tilfældet, så brug et relæ koblet således at det afbryder
strømmen for sig selv. Bevares, kontakterne slides forholdsvis hurtigt (af
samme årsag som der i dag er elektronik i summerne, dvs. ingen fysisk
kontakt der afbrydes og så duer det ikke, for så kan man ikke fange spolens
afmagnetiserings strøm), men relæet skal jo også kun bruges kortvarigt en
gang i mellem...

Som sagt, så afhænger det ikke så meget af batteriet, men mere af hvad
batteriet driver...

Mvh
Morten

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas

Du kan indføre en modstand i jord forbindelsen !!

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas
at

<Klippe klippe klistre>

Du kan sagtens "regulere" et 9V batteri så det kan slå ihjel! - Du kan
sagtens regulere eks. 230V fra stikkontakten så det IKKE slår ihjel!

Brian

Re: Elektrisk dørhåndtag eller akvarium - spøg og spas

og

Et elhegn, passer bare ikke så godt med at det ikke må koste ret meget.

--
mvh / regards

Christian

Site Timeline