Elektornisk måltavle

Jeg vil gerne lave en mini mE5%ltavle til vores bordfodbold....
Jeg havde forestillet mig en slags mE5%ltavle med 1 ciffer pE5% hver side.
tallet skulle sE5% E6%ndre sig 1 vE6%rdi opad hvergang man trykkede pE5% en
knap. Der skulle sE5%ledes vE6%re en knap til hver side (hjemmehold/
udehold)
Displayet havde jeg forestille mig skulle vE6%re en 2-3 cm hF8%je.
Nogen som kan hjE6%lpe mig igang - eller har prF8%ver noget lignende ????

Re: Elektornisk måltavle

Jeg havde mE5%ske forestillet mig noget i retning af at man tog nogle
displays (eksempelvis: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?cPath =
3D%5345_5346&products_id3D%91517
) - sE5% mangler jeg "bare" lige nogle diagrammer eller lignende,
omkring hvordan sE5%dan noget skal laves.

NB: er meget newbee.....

Re: Elektornisk måltavle

Skal den gå fra 0-9 eller 0-4,5,6,7,8?
Jeg har en simpel løsning, men vil lige høre hvad du forventer først :)

Re: Elektornisk måltavle

0-9 er ganske fint .......... :)

Re: Elektornisk måltavle

0-9 er ganske fint .......... :)

Hej

Hvad med at bruge 2 drejeomskifter med 10 stillinger (en til hver 7-segment)
+ en lille håndfuld dioder.
Så kan du styre tallene som du vil, evt. dreje et trin tilbage hvis et mål
skulle blive anuleret.
Mere simpelt kan det ikke blive, samtidig med at det bare virker.

Claus

Re: Elektornisk måltavle
rst :)

Hej Claus,

Det lyder jo meget nemt............
Meeeen som sagt er jeg total newbee - sE5% har faktisk nE6%rmest brug for
en trin-for-trin vejledning - hvilke dele jeg skal have, samt et
diagram/tegning over hvordan det hele skal sE6%ttes sammen....

Re: Elektornisk måltavle
snipped-for-privacy@gmail.com udtrykte præcist:

Du skulle måske starte med noget elementær elektronik i stedet for, for
det kan ikke laves simpler.

MVH
Allan Madsen

Re: Elektornisk måltavle

1. Find en strømforsyning, og bestem dig for hvilken
spænding du vil bruge.
    3-5V er fint. Den skal kunne give 350mA minimum.
    Den skal være DC (jævnstrøm), men behøver ikke være
stabiliseret.
    Måske du har en gammel een liggende fra et skrottet
apparat.
2. Find nogle 7-segment displays du kan lide. Køb to.
    Køb 100 dioder - 1N4148.
    Køb 15 modstande. Værdi afhænger af forsyningsspænding:
     R =  (Vforsyning - 2) / 0,02 [ohm] (5V giver 150 ohm).
    Køb to drejeomskiftere. 1 pol, 12 stillinger.
3. Find ud af om display er CC (fælles minus) eller CA
(fælles plus)
    Find også ud af benforbindelsen. Segmenterne kaldes a-g.
De sidder sådan her:

       f     b
      e     c

4. Forbindelsen til hvert segment skal have en modstand i
serie.
    Fælles stel eller plus forbindes til stel hhv. plus.
    Omskifterens fællespol skal forbindes til plus hvis
display har fælles stel,
    og til stel hvis display har fælles plus.
5. Der skal dioder mellem omskifterens 1-9 ben og
displaybenenes modstande.
    Position 0 skal have seks dioder, til a, b, c, d, e og
f.
    Position 1 skal have to dioder, til segment a og b.
    Position 2 skal have fem dioder, til a, b, d, e og g.
    Fortsæt selv. Hvis jeg har regnet rigtigt skal du have 4
dioder til overs.
6. Hvis display har fælles stel skal diodernes streg vende
mod display,
    hvis display har fælles plus skal diodernes streg vende
mod omskifteren.

Som regel har drejeomskiftere  et endestop som man selv kan
flytte.
Så det kan du flytte så der ikke er to "tomme pladser".

Jeg skal lige gøre opmærksom på at mine beregninger gælder
standard
7-segment displays. Hvis du finder nogle store displays med
flere LEDs i
serie i hvert segment, skal der regnes om.

God fornøjelse.

/Bo.

Re: Elektornisk måltavle

message

Ups. Der skulle stå "omskifterens 0-9 ben"
Underforstået "position 0 ben, til position 9 ben".

/Bo.

Site Timeline