elektor riaa justering

Postede en besked omkring dette for et par dage siden. Jeg har fået
scannet artiklen, ligger i dk.binaer netop nu (i 2 forsøg, første
enkodning var vist ikke så nem at tilgå).

Sidst på side 4 nævnes justering af de 2 pots per kanal, som skal
stilles til Ub/2. Er der nogen der kan fortælle mig, hvad Ub er?

På forhånd tak, Jens

diagram via http

Ligger også her, det er vist lidt nemmere:

http://kernel.dk/riaa

Mvh Jens

Re: diagram via http
Hej Jens,

"Der er et par punkter i diagrammet som skal trimmes til Ub/2 - skal
jeg antage at det er forsyningsspænding/2? Det var min umiddelbare
tanke, men den lyder knap så godt der (for at sige det mildt)"

Uden at have nærstuderet princippet de bruger...
Det første trin kunne jeg godt forestille mig lagt på halv
forsyningsspænding, men det er sagt med forbehold for at der er flere af
modstandsværdierne jeg ikke kan læse.

Ved hvilken justering lyder den bedst ?

Overvej evt. at skrive en mail til Elektor, de må da kunne formidle et
svar.

--

Venlig hilsen,
Søren

Scannet var ikke super godt, må jeg konstatere...

Ikke rigtig nogen. Ved justering til forsyningsspænding/2 er der en del
støj, desværre. Det skal lige undersøges nærmere.

Det gjorde jeg så og de svarede ret prompte. Ub er forsyningsspændingen.
De vender tilbage med et mere uddybende svar.

Det er også ret tricky at ramme Ub/2 ved justering. På deres billede
bruger de en alm trimmer, men selv med en multiturn er svinger den et par
volt omkring Ub/2 ved 1/4 turn.

Mvh Jens

Re: diagram via http
Hej Jens,

Værre er det at du lægger en varm loddekolbe ovenpå et blad ;)

OK.

Lyder som en drømmekonstruktion ;-/
Håber du får et ordentligt svar fra dem, men blot for fuldstændighedens
skyld - du har vel checket at alle komponenter er OK ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Haha ja, en skam at blive busted på den pga scannet :-). Men det er hvad
der sker, når man ingen stander har...

Bestemt...

Det håber jeg også, jeg er fortrøstningsfuld (endnu). Komponenter er
tjekket fint, FET's er matchet og det hele. Lodninger er også tip-top og
tjekket ok.

Mvh Jens

Re: diagram via http
Hej Jens,

:)

En simpel holder kan redde mange blade.
Buk evt. et stykke firkantet alu-plade (fx. 10x10cm) 90° på midten så du
får en "buk" og lav så et hak i bukket med en fil/rasp, en nedstryger, en
vinkelsliber eller lign. som kolbens varme ende kan ligge op ad/på.

OK.

Hvis jeg havde en krone for hver gang jeg havde hørt den sætning
efterfulgt af et "hovsa" ville jeg have råd til en jetjager eller to ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nok en fin ide, tak for tippet.

Jeg skal gerne dokumentere lodningernes kvalitet med et billede :-)
Siden begge kanaler opfører sig ens, er det lidt ekstra mystisk. Jeg
roder lidt med det og hører hvad Elektor har at sige. Så skal jeg nok
komme med en opklaringsrapport.

Mvh Jens

Site Timeline