ELcykler

fik lige lejlighed til at prøve en!

Til min store overraskelse, er det tilsyneladende ganske effektivt, og
den givne model så ud til at kunne klare et 25-50 km uden problemer på
en opladning og med almindelig "egen arbejde".

Imidlertig undrede det mig at den kun kan arbejde.
Det er altså ikke sådan at jeg med lidt fysisk overskud, kan træde nogle
amperetimer ind på akkuen.

Er der nogen som ved om det er tilfældet på alle cykler, og evt. hvorfor?

//finn

Re: ELcykler

Hvorfor?

Det har noget at gøre med prisen og effektiviteten.

Re: ELcykler
Hej Finn

For det første koster det jo ekstra at lave den med oplader, for det
næste er det svært at gøre det effektivt, men de findes, de er dog
meget sjældne i forhold til dem der bare lades fra stikkontakten.

Men hvad er der egentlig galt med en god almindelig cykel, den
køre da også fint uden det store arbejde.

Max

Re: ELcykler

Hej Finn

I princippet kan du godt selv lave en cykel med variabel
bremsevirkning, men du skal sikre dig at elcyklen (1) max. leverer
elenergi op til 25km - (2) kun yder elenergi nE5%r der trE6%des rundt pE5%
kranken - (3) Der mE5% max. ydes 250W hjE6%lpeeffekt, men der stE5%r intet
om bremseeffekt(!) - disse er krav i DK.

5. jun 2009 Selvbyggerkit til elcykler kan udlF8%se timer med jurabF8%vl:
http://ing.dk/artikel/99137

-

Standard Li-ion mE5% absolut ikke overoplades eller lades med for hF8%j
strF8%m - derfor frarE5%des det at anvendes dem til genindvinding af
bremseenergi.

Derfor anbefales det kun at anvendes LiFePO4-akkumulatorer med
genindvindingsmulighed af bremseenergi, da deres kemi er yderst
robust. Af LiFePO4-akkumulatorer er de bedste sE5%vidt jeg kan vurdere
A123Systems. De hE6%vder at levetiden burde kun blive 15E5%r grundet laser-
svejsesamlinger og deraf lavt vE6%skefordampning.

Lithium-jern-fosfat-akkumulator:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-jern-fosfat-akkumulator

Eksempler pE5% energipriser og specifik energi for forskellige
energibE6%rere - kig i tabel 2 - EnergilagringsbE6%rer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Energi#Eksempler_p.C3.A5_energipriser_og_speci =
fik_energi_for_forskellige_energib.C3.A6rere

http://www.electric-bikes.com /
Electric Bicycles: Best Buys in Complete E-bikes (LFP 3D%
Lithiumjernfosfat):
http://www.electric-bikes.com/bikes/bikes.html
Electric Bicycles: Best Buys in Add-On Kits and Conversions (LFP 3D%
Lithiumjernfosfat):
http://www.electric-bikes.com/bikes/kits.html

Lithium Iron Phosphate Batteries:
http://www.iloveebikes.com/batteries.html

September 21, 2008 LiFePO4 Batteries: A Breakthrough For Electric
Vehicles:
http://www.metaefficient.com/rechargeable-batteries/innovative-lifepo4-batt =
eries-electric-vehicles.html

-

Controlleren skal have "regeneration" kort "regen":

Test af elcykler med regen i praksis - med mE5%lekurver:
http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f3D%2&t3D%7891
Citat: "...
There is also endless debate about how much you actually get back with
regen, some poopooing it at just 1-2%, and other regen proponents
touting the 10-20% claims. The fact is both these extremes and
everything in between are true.
So, although this is a just from a single run, you could easily
conclude that we'd expect about 5% regen for city riding in mostly
flat terrain, 10% regen for city riding with lots of moderate hills,
and probably more like 12-14% regen if there are really steep hills.
This experiment was repeated a total of 5 times in each case with the
regen throttle held steady at a different position. The net results
are summarized in the graph below, where I have plotted the percentage
of the intial kinetic energy that was returned to the battery as a
function of the peak regen current for that particular regen throttle
position.
[Kinetic Recapture Efficiency.gif]
..."

13. okt 2008, KF8%benhavnske cykler fE5%r baghjul med motor og batteri:
http://ing.dk/artikel/92123
Citat: "...Den er ogsE5% speciel pE5% den mE5%de, at alt - motor, elektroni=
og batteri - er samlet som en kompakt enhed i et standard baghjul..."

Regenerative Braking:
http://www.ativsolutions.com/cblog/index.php?/archives/24-Regenerative-Brak =
ing.html

Regenerative Braking:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t3D%8848

Does regenerative braking significantly - quickly - help you slow an e-
bike down?:
http://visforvoltage.org/forum-topic/bicycles-and-pedelecs/1195-does-regene =
rative-braking-significantly-quickly-help-you-slow
Citat: "...
It may be possible to add an external braking controller to an
existing system. I designed one setup that uses a 3 phase bridge
rectifier and a cheap brushed controller to implement regen on a
brushless system. It has not been tested, so I cannot verify that it
will work, but I don't see why it wouldn't.
..."

(Til lille elbil - eller kraftig elcykel:)
Controller Kelly Brushless DC Motor 24-48V 200A Regen:
http://www.cloudelectric.com/product_p/co-kd36201.htm
$159

(Til elbil:)
Controller Kelly 24-144V 500A Programmable with Regen:
http://www.cloudelectric.com/product_p/co-hsr14501.htm

New GoldenMotor Regen controller....:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f3D%2&t3D%8052

Kig f.eks. under "controllers":
http://www.goldenmotor.com /
(BemE6%rk: Eksekvering af sidens javascript reloader hovedsiden):
http://www.goldenmotor.com/frame-controllers.htm
Citat: "...
New Generation Controller -- Technology Breaking Through!
Magic! ... It can drive your ebike even with failed motor hall
sensors, throttle, breaker, or all of them failed together!
..."

-

HF8%jeffekt elcykelhjul som er effektive til at bremse cyklen elektrisk
via genindvinding:

http://www.electric-bikes.com/betterbikes/crystalyte/images/phoenix_stream .=
mov

Crystalyte:
http://shop.crystalyte-europe.com/home.php

eller her:

http://www.bobtec.de

SE5%dan ser motoren ud indvendigt (det er en outrunner brushless motor):
http://www.bobtec.de/img/ebmstru.jpg
http://www.bobtec.de/img/stator_xlyte45.jpg

5000 serie:
48V 40A    Controller with 12pcs Mosfets irfb4310
48V 48A  18* irfb4110
http://www.crystalyte.com/pmdcc1fab.htm
Citat: "...
Remark: 40 3D% Length of NdFeB Material ( Permanent Magnet ) in rotor.
The follow number such 6,8,9,11,12 a number of coil ( turns )in the
stator.
..."

Crystalyte
Custom Made Permanent Magnet DC Hub Motor
http://www.crystalyte.com/custom%20made%20motors.htm

Fabrik kontakt:
http://www.crystalyte.com/FFC.htm

-

Video:

E-Bike with Regenerative Breaking System (RBS):

http://www.youtube.com/watch?v3D%qIHdQBsM9nc

-

(Elektrisk) enicycle:
http://www.enicycle.com/what.html
http://www.enicycle.com/movie.html

Solowheel:

http://www.youtube.com/watch?v3D%WOOoFEKiK8A

Uno (dicycle):
http://en.wikipedia.org/wiki/Uno_ (dicycle)

BPG Motors: UNO Development Video:

http://www.youtube.com/watch?v3D%x2DgwY5QQBk

26. aug 2010 Helt elektrisk pE5% E9%t hjul:
http://ing.dk/artikel/111278
http://ing.dk/artikel/111376

Ryno motors - self-balancing, one wheel, electric scooter

http://www.youtube.com/watch?feature3D%iv&v3D%t7uvv7EYqg0

http://www.youtube.com/watch?v3D%0wTfQiGFAKE

-

Lidt til bus eller lastbil afdelingen:

Et heftigt el-hjul pE5% 120kW: e-traction.com: TheWheel99% - what it is
and what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up
to 120 KW of direct drive traction at the only place where it
matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to
electrical power. This process is called regenerative braking..."

-

Og nu til en helt anden transportform:

Robert Pulliam
tubular rails, inc.
http://www.tubularrail.com /

High-Speed "Trackless Train Technology" by Tubular Rail:

http://www.youtube.com/watch?v3D%GK5H92RHYfk

TubularRail NextWorldFutureTrains 11 2008 Copy:

http://www.youtube.com/watch?v3D%2cShtEadkEc

/Glenn

Re: ELcykler
Wow et kvalificeret svar.
Jeg håber ikke at det alene er for mig du har brugt den tid?
Nu har min hensigt ikke været at ville bygge en ny og bedre cykel, jeg
var bare forundret over hvorfor der ikke er opladefunktionalitet, men
det ser så ud til at det vil være for lille gevinst. Jeg var også klar
over at moderne batterier ikke må overlades, men det anser jeg for at
være et mindre teknisk problem (der sidder formodentligt allerede en cpu
i kontrolleren).
Især artiklen fra ingeniøren er god læsning. Jeg havde slet ikke opdaget
at el-cykler var så langt fremme. Nu har jeg så også set en af de
billigere Kinesere, så jeg erlægger gerne prisforskellen, ifald det
bliver aktuelt.

Til Max, for hvem alle problemer normalt kan forenkles :-) :

Der er absolut intet i vejen for at hoppe på en normal cykel og trampe
selv i pedalerne. Jeg turer faktisk cykelruterne i Vendsyssel rundt hver
sommer. Desværre kan 45 år på et hårdt arbejdsmarked, heraf en del med
hårdt fysisk arbejde, efterhånden mærkes. Jeg står nu for, af samme
grund, at skulle skifte min lækre Kildemoes Alucykel, med indbygget
dynamo og 7 gear, ud fordi jeg, af historiske grunde, købte en
HERREcykel. Det er blevet for vanskeligt at komme af cyklen, især hvis
jeg har monteret et par cykeltasker ;(

//finn

Re: ELcykler
Hej Finn

Jeg har såmændt lige så lang tid på arbejdsmarkedet, og for mig
ligner en elcykel altså bare som ekstra vægt at slæbe rundt med.
Min nuværende cykel er 5 år gammel, den har kørt lidt over
30.000 km, og havde jeg købt en elcykel dengang, ja så var
jeg død idag. Og jeg kan godt forstå dit problem med stangen,
min næste cykel bliver også en unisex model.

Re: ELcykler

Postvæsenet udskiftede deres herre-cykler med lav-stang's-modeller,
fordi ca 90% på postbudene var flad/snubleskader. Resten var
hundeskader, og en del af dem er afhjulpet ved undervisning, og lidt
hundekix i lommen :-)

Bo //

Re: ELcykler
Den 05.05.2011 00:24, skreiv Bo Bjerre:

Jeg skjønner. Vett kan ofte være god medisin.

Re: ELcykler

Hej Finn

Jeg har tidligere overvejet at engagere mig med elcykler ;-)

De fleste af linksene var nogen jeg havde pE5% "lager" - til fremtidigt
brug.

SE5% har du muligvis ikke lE6%st artiklerne godt nok.

Hvis vi snakker om at genindvinde bremseenergi ved f.eks. lyskurve -
sE5% har du nok ret. Dog er det gode ved elmotorbremsning at de normale
bremser ikke slides og stF8%jer og dermed burde kunne holde vE6%sentligt
lE6%ngere.

Men du spurgte til opladning via benarbejde:

SE5% vil det vE6%re muligt at lade akkumulatoren via benarbejde med
sandsynligvis 50% virkningsgrad - og muligvis hF8%jere.

/Glenn

Re: ELcykler
så er der jo modvind på cykkelstigen.
hihihihi