EL34 output-trafo - Page 2

Re: EL34 output-trafo

Jo, selvfølgelig kan du finde dyre og gode kondensatorer. Min pointe er bare
at man kan starte med nogle billige og så opgradere hen ad vejen.

http://www.worldaudiodesign.com/catalog/index.php?cPath24%_48
Se blot f.eks. disse Jupiter bivoks tingester. Mig bekendt får de da fin
kritik og er ikke overdrevet dyre - heller ikke selv om man senere kunne
finde på at sætte endnu bedre typer i.

Har en kammerat der havde lavet et byggesæt m. EL84 single ended i pentode
(eller var det U/L?) mode. Den yder 3,5 w. Vi sluttede den til mine Dali
6006'er (90-91 dB svjh), så kunne den som'ænd sagtens spille op til alm.
lytteniveau og lidt til. Klart, til en fest rykker den ikke, men den er da
fed nok på sin egen måde - og den er i hvert fald billig at retube. 35 w på
6006'erne derimod, så rykker det! Har også nogle selvbyggede reolstørrelser
m. vifa enheder, spiller rigtig godt. Kender ikke deres følsomhed, den er
forholdvis lav, men vil alligevel mene 35 w er fint.

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Jeg mener Elektro-artiklen 'bare' er en lidt poleret Mullard 5-20...

Jeg tror ikke man skal ligge søvnløs over koblingskondensatorerne, jeg tror ikke
der er nogen der kan høre forskel, når det kommer til stykket. Det vigtigste er
lav lækage, selvfølgelig er en keramisk kondensator nok et dårligt valg ;)
(Fender bruger (brugte?) keramiske kondensatorer i signalvejen... men det var jo
også i guitarforstærkere)

I praksis er viklingsforholdene på transformatorerne ikke så præcise (hvis du
f.eks. skifter mellem 4-8-16 ohm udtagene), og der er vel heller ikke nogen
højtalere der er præcis 4 eller 8 ohm... så +/-10 % er slet ikke noget problem.

Høj båndvidte er jo en nødvendighed hvis man vil have en masse modkobling (ved
andet end mellem-frekvens), transformatoren er jo normalt den dominerende pol,
og så har den oven i købet en resonansfrekvens...

Rainer zu Linde har lavet en del bommerter i Build your own valve amplifiers...
og der er også nogle lettere bizarre designs, så vidt jeg husker.

    Mvh
        Kimjand

Re: EL34 output-trafo

amplifiers...

Han glemmer bl.a. at tænke på spændingsforskellen mellem glød
og katode når han stakker rør.

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

Der er også en RIAA der er helt ud i hampen 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: EL34 output-trafo

Nej, det tror jeg heller ikke, men man skal jo have en eller anden trafo :)

Interessant... Håber ikke jeg ender med at bygge en af bommerterne :o)

Jeg savner dog diagrammer til de mere simple ting, hvilket også var årsagen
til at jeg bestilte bøgerne. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at starte med
en ultra simpel konstruktion, der er nem at lave på tag-boards, gerne noget
med kun ét indgangsrør pr. kanal og EL34 i U/L-PP (EL84 er for lige småt
nok) og hvor man ikke skal justere alt for meget ud over evt. bias hvis den
da ikke kører katodebias. Mener, at hovedparten af de forstærkere man kan
købe og også mange af de gamle, der kan/skal intet justeres ud over bias,
men ser man på mange nyere selvbygger-konstruktioner f.eks. elektors skal
der justeres alt muligt og helst med firkant-generator og oscilloskop til
rådighed. Nok har jeg da en del, men det er to ting jeg endnu ikke råder
over, så hvis jeg bygger den må justeringen blive på gehør og med alm.
multimeter.
Havde også tænkt på om man kunne bygge en (evt. stereo) kopi-udgave af Quad
II, for den er også ret simpel, nok er der to indgangsrør, men det er
pentoder (EF86). Den ide blev dog droppet da jeg fandt diagram og opdagede
udgangstrafoen :o) Selvfølgelig, man kan få Quad II Classic (nyt oplag af
Quad II), så hvis det var muligt at få et par udgangstrafoer som reservedele
uden at have købt nogen forstærker...

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Hehe, det kan nok godt betale sig at regne efter ;)

Jeg lever lykkeligt med to EL84 forstærkere... jeg har ikke fået taget mig
sammen til at bygge større (hifi) effektforstærkerere endnu...

Det er ikke unormalt at der er en balance-indstilling, så behøver udgangsrørene
ikke at være særligt ens i PP. Det er måske bedre at satse på at bruge
topologier og komponenter der ikke skal justeres så meget på...

Det er ikke så god en ide, specielt ikke hvis du ikke bygger et kit, hvor
modkoblingen er tilpasset til udgangstransformatoren. Forstærkeren kan sagtens
være i hf-selvsving uden at du kan høre det... og så grille dine diskantenheder.

Jeg tvivler på at du har brug for så meget gain? Du har vel ikke en båndoptager
til at vippe ned på 78'er grammofonen, eller brug for mikrofoer? 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: EL34 output-trafo

Jo, som regel er det da nok, men når nu man er i gang..

Ja, det tænkte jeg ikke lige på...
Nå, men mon ikke et 1000 kr's oscilloskop vil være fint i så fald?

Ikke forstået...
En Quad II er en effekt-monoblok m. kultstatus designet engang i tidernes
morgen. Den er så populær, at Quad her i disse moderne tider har lavet et
"genoptryk" de kalder Quad II Classic. Følsomheden er omkring 1,4 v, hvilket
lige burde være nok til at klare sig med en passiv forforstærker, evt. en
S&B transformer forforstærker koblet til 6 dB gain.

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quadiicir.html
http://www.iaguk.com/quad/valvebroch.pdf (scroll ned til side 12 og
fremefter)
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Jeg har selv klaret mig fint med et Hitachi VT-212 (20 MHz), men har fået
'opgraderet' til noget ældre ;)

Mental kortslutning... sådan går det når man ikke får læst ordentligt 8|
Man behøver ikke separate udtag til katodemodkobling i udgangstrinnet, hvis man
har f.eks. et par KT88'ere parallelt, så passer forholdet imellem
anodeviklingerne og højtalerudtagene (16 ohm)... f.eks. Audio Research er helt
ville med den ide.
Quad II'erne er ikke super fantastiske, der er skåret en del hjørner for at
spare penge, og udgangstransformaterne er vist viklet med foruroligende tynd
ledning... dvs at de ikke rigtig egner sig til højttalere under 8 ohm pga. af
stort tab i kobberet i sekundærviklingerne. I hvert fald ifølge diskutioner på
rec.audio.tubes... men derfor kan den jo godt spille fint, jeg har ikke selv
hørt en.

    Mvh
        Kimjand

Re: EL34 output-trafo

Hvis ikke du kender siden, så kan jeg anbefale følgende:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el34.htm

Der er en masse andre diagrammer der...

    Mvh
        Kimjand

Re: EL34 output-trafo
Hej

Hvis det skal være simpelt og du vil holde dig til EL34 røret kan jeg
anbefale en Dynaco Stereo 70  og del den evt. op i 2 monotrin. Der er 3 rør
per side + ensretning, og kun bias skal justeres.

Skal det være mere enkelt skal du over i noget singel ended der kan du nøjes
med 2 rør men der er ikke så meget power i dem. Udgangs trafoen er også en
del dyrer ved singel ended

Benny

(hvis
:)
årsagen
noget
den
Quad
reservedele

Re: EL34 output-trafo

Hej Morten

Har du en privat email adr. jeg har et par spørgsmål.

Benny

Re: EL34 output-trafo

Jo, fjern z og de tre tal... Burde snart få sat noget footer op om det, men
du ved, det er ligesom det der mangler at blive gjort på murens hus, det er
murerarbejde...

tilt_uz468 @ hotmail.com

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Og husk at rette adressen og ikke kun aliaset (meget alm. fejl hvis folk
bruger outlook).

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

men
er
Mekanikerns bil der ikke kan starte. Jeg ved det!

Benny

Site Timeline