El motor/ kondensator

Min drejebænk er eksploderet.
Der lød i hvertfald et brag !  Det var som ventet kondensatoren som røg. På
motoren sad der en 16uF 400 v kondensator.
Sådan en lå jeg selvfølgelig ikke inde med, men min kompressor havde en 30
uF 400 v kondensator som jeg godt kunne låne et par dage. Som sagt så gjort.

Men er det nu en god ide ?

Jeg har brugt drejebænken her i eftermiddag og den køre, men jeg syntes at
den brummer noget mere end den plejer. Kan det være den nye kondensator ?

Mvh Alan

Re: El motor/ kondensator

Ja der løber ca dobbelt så meget strøm i en 30uF i forhold til en 16uF
kondensator.

Dvs. du kan høre strømmen. Det resulterer i overmagnetisering. Der giver
varme.

Det er OK at køre kort tid som du gør.

Der findes en tommelfingerregel om hvor mange uF der skal bruges pr kW
motor.
(Jeg har den ikke lige i hovedet. Søg på Internet, hvis interesseret)

NB. Indlæg som dit hører egentlig hjemme i dk.teknik.el.

FUT: dk.teknik.el

Mvh.  Jørgen

Site Timeline