EL-motor

Hej... I tidernes morgen - 10-12 år siden fik jeg foræret en gammel el-transportvogn. Det var den type man i gamle dage kunne se kørende på Hovedbanegården - med lad foran og "chaufføren" stående bagved... Den kørte faktisk ganske fint og tanken dengang var at lave en legebil til knægten når han blev større. Efter nogen tid "skrællede" jeg den, men gemte motor og styring (hastighed / bak) - problemet er nu, at jeg ikke kloges af ledningsføringen som jeg tildels lod sidde.

Motoren er en Hesselman Bil- Aero AB, Typ: 24MC13RC Den kørte på 24 V Der er 3 ledninger tilsluttet til motoren. Der er tilkoblet et utal af relæer - må det være samt et par spoler. Jeg har taget et billede som jeg lægger i dk-binaer (hesselman) Har aftegnet ledningsføringen, men den skal lige rentegnes...

Kender I til noget af dette ? Kan man idag lettere styre den elektronisk ?

--
Med venlig hilsen
Jørgen Wulff Nielsen

"J W Nielsen" skrev i en meddelelse news:3f78520a$0$145$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Jeg kan kun se 2 ledninger der går til motoren !

Hvor sider den 3 ?

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Hej,

De 3 ledere er:

1) Plus (Frem) 2) Plus (Bak) 3) Minus/stel (fælles for frem/bak)

Spolerne du omtaler er til hastighedsregulering, idet du herved trinvis kan variere motorens klemspænding. Relæerne er naturligvis til omkobling mellem de forskellige retninger samt frem/bak.

Om der findes en lettere måde at styre motoren på ? Det kommer an på hvad du mener med lettere.

Hvis du mener mere simpel/pålidelig, så er svaret nej !

Hvis du mener mere effektivt(virkningsgrad), mere præcist(trinløs hast.regulering) så er svaret ja ! Her skal du anvende en såkaldt "switchmode" forsyning, men det er jo en helt anden historie....

Mvh Jens

Reply to
--Ingen Email--

Nuværende forhandler af hesselman i danmark er:

Fritz Schur Teknik Sydmarken 46

2860 Søborg Tlf.: 70201616

Prøv at spørge dem

Enser

Reply to
Enser

Hej... Jamen, det er jo suverænt - jeg havde godt ikke regnet med respons på dette problem - mange tak :-)

Den 3. tilslutning sidder længere "inde i billedet".

Jens, kan du give et bud på, hvilke tilslutninger der er hvad ??? De 2 man kan se på billedet sidder relativt tæt sammen - den 3. med lidt afstand. Hvis minus går til stel burde jeg vel kunne måle gennemgang mellem minus og motorens hus ???

Med nemmere løsning tænkte jeg på en elektronisk regulering - men der trækkes formodentlig en del strøm, så det er vel ikke sådan ligetil ???

Mvh Jørgen

Reply to
J W Nielsen

Hej Jørgen,

Prøv at kigge på:

Under motorstyring og generelt på ellert-sider.

--
Venlig hilsen,
Søren

Desvære ikke, jeg har bare haft kontakt med dem på et tidspunkt ang. noget andet

Hilsen Jens

Reply to
Enser