EL-motor

Hej...
I tidernes morgen - 10-12 år siden fik jeg foræret en gammel
el-transportvogn. Det var den type man i gamle dage kunne se kørende på
Hovedbanegården - med lad foran og "chaufføren" stående bagved...
Den kørte faktisk ganske fint og tanken dengang var at lave en legebil til
knægten når han blev større.
Efter nogen tid "skrællede" jeg den, men gemte motor og styring (hastighed /
bak) - problemet er nu, at jeg ikke kloges af ledningsføringen som jeg
tildels lod sidde.

Motoren er en Hesselman Bil- Aero AB, Typ: 24MC13RC
Den kørte på 24 V
Der er 3 ledninger tilsluttet til motoren.
Der er tilkoblet et utal af relæer - må det være samt et par spoler.
Jeg har taget et billede som jeg lægger i dk-binaer (hesselman)
Har aftegnet ledningsføringen, men den skal lige rentegnes...

Kender I til noget af dette ?
Kan man idag lettere styre den elektronisk ?

Jørgen Wulff Nielsen

Re: EL-motor

Jeg kan kun se 2 ledninger der går til motoren !

Hvor sider den 3 ?

Mvh
Lars G

Re: EL-motor
Hej,

De 3 ledere er:

1) Plus (Frem)
2) Plus (Bak)
3) Minus/stel (fælles for frem/bak)

Spolerne du omtaler er til hastighedsregulering, idet du herved trinvis
kan variere motorens klemspænding.
Relæerne er naturligvis til omkobling mellem de forskellige retninger
samt frem/bak.

Om der findes en lettere måde at styre motoren på ?
Det kommer an på hvad du mener med lettere.

Hvis du mener mere simpel/pålidelig, så er svaret nej !

Hvis du mener mere effektivt(virkningsgrad), mere præcist(trinløs
hast.regulering) så er svaret ja !
Her skal du anvende en såkaldt "switchmode" forsyning, men det er jo en
helt anden historie....

Mvh Jens

Re: EL-motor
Nuværende forhandler af hesselman i danmark er:

Fritz Schur Teknik
Sydmarken 46
2860 Søborg
Tlf.: 70201616

Prøv at spørge dem

Enser

Re: EL-motor
Hej...
Jamen, det er jo suverænt - jeg havde godt ikke regnet med respons på dette
problem - mange tak :-)

Den 3. tilslutning sidder længere "inde i billedet".

Jens, kan du give et bud på, hvilke tilslutninger der er hvad ???
De 2 man kan se på billedet sidder relativt tæt sammen - den 3. med lidt
afstand.
Hvis minus går til stel burde jeg vel kunne måle gennemgang mellem minus og
motorens hus ???

Med nemmere løsning tænkte jeg på en elektronisk regulering - men der
trækkes formodentlig en del strøm, så det er vel ikke sådan ligetil ???

Mvh
Jørgen

Re: EL-motor
Hej Jørgen,

Prøv at kigge på:
<URL:http://ellert.info/Tmain.htm
Under motorstyring og generelt på ellert-sider.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hilsen Jens