El-hegn ?

Hej NG

Er der nogen her der ved hvordan et el-hegn er designet?

El-hegn til dyr.
Der skal jo laves nogen kV - uden at spolen egentlig kommer af med
energien....... og når nu man binde 1000m hegnstråd på terminalerne, er der
jo en ret stor kapasitiv modstand at arbejde med.

Jeg far googlet lidt efter diagramer uden held, men er der nogen der har et
?

Esben

Re: El-hegn ?

B4%Ja, prF8%v at sF8%ge et par mE5%neder tilbage i gruppen. Det var der et =
par
diagrammer pE5% banen.

PS: hvordan vil du stF8%de dyrene ude at aflade spolen? Mener du en
sansefunktion?

Mikkel Lund (pE5% google groups)

Re: El-hegn ?

Du kan lave det dødsimpelt med nogle stumper fra en autoophugger
en tændspole, et batteri, et blinkrelæ til en bil , en 12w pære, og en
oplader

--
Jan_stevns

Re: El-hegn ?
Pas lidt på med ikke at udsende for meget radiostøj.
Selv tændspolen på en bil er dæmpet for ikke at støje i radioer.
Det hører man nok mest når en hjemmefusket knallert kommer forbi og
laver gnister ind i ens radio.

Og med en 1 Km lang tråd har du jo en rimelig god antenne, der nok skal
kunne nå et par naboer med de der di-di-di morsekoder ;-)

--
Christen Fihl
http://oz1aab.Fihl.net /

Re: El-hegn ?
Jeg er ikke ude på at lave noget speciel billigt og jeg er bekendt med alle
de problemer det er, at lave et el-hegn, men hvordan opbygges et
proffesionel designet elhegn - det kan jo lade sig gøre - der da trods alt
en del hegn rundt omkring i landet.

Jeg har adskilt et elhegn, men højspændingsdelen er er nedstøbt, og hvad der
egentlig befinder sig deri - er en gåde.

Er der noget tribler diode som i højspændingen til et billedrør el. hva´
?????

Esben

Re: El-hegn ?

Som jeg husker et gammelt elektromekanisk "elefant" hegn, så sad der en
tripler direkte på 230 volt ac, denne opladede en passende størrelse
kondensator. Kondensatoren afladedes gennem primæren på
højspændingstransformatoren, (som ganske rigtigt er indstøbt i en blok med
sekundær terminalerne), sekundæren er til henholdsvis jordspyd, og
hegnstråd. Et specielt mekanisk relæ, med meget stor kontaktflade, stod for
udladningen af kondensatorenergien. Relæspolen sidder direkte over
ladekondensatoren, og skifter når kondensatoren er ladet passende op.
Relæet har en meget stor mekanisk hysterese, og giver et markant smæld når
det trækker.

Orla Pedersen
Re: El-hegn ?
Ja - jeg kan godt huske de der "ældre" typer ( de virkede jo ....) med den
store kontakt flade på relæet, men jeg er ude efter noget uden mekanik.....
og helst et diagram på én af de moderne fuld-elektroniske dimser.....

Og hvad med trafoen.... når den ikke kan komme af med sin energi - i min
teori må der da blive opbygget en enorm høj spænding i sek. spolen ( 100kV )
eller hva´  og hvordan undgår man så at den brænder af pga overslag !!!!

Esben

Re: El-hegn ?
Hej Esben

Et gnistgab vil være en nærliggende løsning.

Ps: svar nedenunder.

Re: El-hegn ?

Det er der nu ikke, men kombinationen trafo, ladekondensator, hegnstråd
udgør en svingningskreds med et meget ringe Q, så spændingen dør ud i en
meget dæmpet ringning. I det virkelige liv, med græs/ukrudt voksende op i
hegnet, "lækkende" hegnsklokker, fugt i luften, så er der reelt ikke et
problem.

Orla Pedersen
Re: El-hegn ?
nder

1)  Energien er formidabel lille. Der skal jo kke ristes elefanter.

2)  Det er jo en transformator, til sammenligning, en ubelastet20%
transformer, forsvinder ikke i et blE5%t skE6%r, nE5%r den rette20%
primE6%rspE6%ndning tilsluttes.

cr

Re: El-hegn ?

Hmm. er der så nogen der kan sige mig, hvorfor det hedder et elefanthegn?
;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: El-hegn ?

Det blev påstået at det var det kraftigste, da det i sin tid blev
introduceret.

Børge

Re: El-hegn ?
nder
--- pE5% sekundE6%rsiden, hvis der er hE6%gtet et par km. trE5%d pE5%, af=
 hensyn20%
til lynnedslag

[...]

Hei

For det første vil jeg advare mot dette.
Hva om noe feil skulle skje med din konstruksjon, kansje en med dårlig
hjerte dør pga. dette.
Hvem står da ansvalig ?

En tegning finnes da http://patents1.ic.gc.ca/details?patent_number13%06768

Utstyr

http://www.electricfenceaustralia.com.au/index.html

ellers kan du søke på ELECTRIC FENCE ENERGISERS

mvh
Johnny

Re: El-hegn ?
Kan det betale sig at rode med selv?

Findes de ikke billigere hos harald nyborg ?

-cb-