Eksterne højttalere støjer vildt når adaptor benyttes

Hej.

Med risiko for at poste i den forkerte nyhedsgruppe...

Jeg har en bærbar computer der virker upåklageligt, bortset fra et enkelt
ekstremt irriterende problem...

Mit lille "system" består af følgende:

Fujitsu-Siemens Amilo L 6825 bærbar
http://manuals.fujitsu-siemens.com/NBDOCS/440-N30308-DK.PDF

Vanson biladaptor 12V -> 20V 6A
http://www.vanson.com.hk/details/p3050.html

Creative højttalersæt (ældre) med subwoofer (indb. forstærker/delefilter)

Jeg vil gerne kunne tilslutte ovenstående på følgende måde:

Den bærbare tilsluttes via adaptoren til 12V-forbrugsbatteri.
Højttalerne forsynes direkte fra 12V-forbrugsbatteri (de kører på 12V).
Den bærbare og højttalerne forbindes.

Desværre virker det ikke i praksis, selvom det jo lyder meget ligetil:

Når jeg har både adaptoren og de eksterne højttalere tilsluttet samtidigt
kommer der en HØJ og gennemtrængende brummen og støj ud af højttalerne og
musikken kan næsten ikke høres.

Hvis jeg tager adaptoren fra er der ingen problemer og lyden er perfekt.

Hvis jeg bruger netadaptoren istedet for biladaptoren, er der heller ingen
problemer.

Adaptoren virker ellers tilsyneladende fint og oplader/forsyner så vidt jeg
kan se computeren fint.

Er der nogen der ved, hvad problemet kan skyldes? Jeg har forsøgt at flytte
enhederne længere fra hinanden men uden held.

Jeg håber på, at nogen kan hjælpe, for jeg har allerede installeret det hele
i min lille båd og vil helst ikke til at pille det hele ned igen...

:-)

Re: Eksterne højttalere støjer vildt nå r adaptor benyttes

<snip>

Jeg tror, at dit problem er, at der er en stelsløjfe.
Dine højtalere og pc'en er forbundet til minus på batteriet, men de er
også indbyrdes forbundet. Denne sløjfe skal brydes et eller andet sted.
En mulighed kunne være at indsætte en lille transformator mellem pc'en
og højtalerne.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Re: Eksterne højttalere støjer vildt nå r adaptor benyttes

Hmm, strømforsyningen er en switchmode kan det tænkes at problemet i
virkeligheden er at PSU'en belaster batteriet så meget at der kommer til
at være støj i forsyningen til højtalerne og at de ikke helt kan kapere det?

... for så hjælper det jo ikke med signal trafo'en alene.

Et støjfilter bestående af en fed spole i + og stel, med en god
kondensator på hver side (lav ESR, 1000uF) foran pc'en bør kunne æde
støjen i strømforsyningen, hvis ikke det ikke hjælper med trafo'en.

Re: Eksterne højttalere støjer vildt nå r adaptor benyttes

Jeg vil nok nærmere gætte på for lange/tynde kabler til batteriet.

Jeg havde engang samme problem med nogle højtalere og en discman i en
båd. Begge dele blev forsynet med nogle LMxx'ere. Så vidt jeg husker,
løste jeg problemet ved at cutte stelforbindelsen ét sted, men det er jo
ikke så pæn en løsning...

Ja, det lyder også som en plan, hvis det er støj på forsyningen der er
problemet.

Jeg tror nu stadig på stelsløjfen. Men det kan jo stadig være støj fra
switch-mode'en der bliver induceret.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Re: Eksterne højttalere støjer vildt når adaptor benyttes
Tusind tak for jeres forslag.

Jeg er ikke den store elektronikhaj, men hvis jeg på en måde kan
eksperimentere eller måle mig nærmere en diagnose, så er det vel det bedste,
så derfor har jeg overvejet at gøre følgende.

Jeg tænkte på at prøve følgende setups og studere resultatet - er det noget
I vil kunne bruge til at udelukke et eller andet?:

1) Bærbar (forsynet fra adaptor) + hovedtelefoner i stedet for højttalerne.

2) Bærbar (forsynet fra adaptor) + højttalere forsynet via 220V-adaptor.
(vil det ikke kunne give et fingerpeg om, om det er et stel-problem eller
adaptoren?)

3) Bærbar (forsynet fra 220V-adaptor) + højttalere forsynet direkte fra
12V-batteri.

4) Måle om det der kommer ud af adaptoren er i orden, men hvordan? Har kun
et alm. multimeter.

Jeg har tilsluttet højttalerne den alm. hovedtelefonudgang, for der er ikke
line-out på den bærbare. Kan det have noget med det at gøre? Kan man evt. få
en USB-dims der giver line-out og så på den måde komme rundt om problemet?

Hvis der skal sættes spoler, trafoer eller lign sammen, så ville jeg også
meget gerne have lidt hjælp/diagram, så selv jeg kan gå ned i en
elektronikbiks og købe dimserne og lodde det sammen. Jeg er nemlig ikke den
store elektronikhaj - det har I sikkert allerede opdaget... ;-)

Hvis jeg let kan få det hele til bare at spille, så vil jeg blive rigtig
rigtig glad! :-)

Tak for hjælpen indtil videre!

:-)

jeg
flytte
hele

Re: Eksterne højttalere støjer vildt nå r adaptor benyttes

Well, det bør kunne udelukke fejl i det signal du får ud af pc'en, der
burde ikke være noget.

Tjoh, 220v adaptoren bør i hvertfald isolere stel og forsyningen der
kommer ud af det bør være stabil, men stel/jord sløjfer kan forekomme...

Det samme som forrige.

Sæt det på AC, hvis det viser andet end 0V kan det godt risikeres at din
laptop er sur over det, men det ville være underligt, der er ikke noget
i en laptop der bruger 20v, så det bliver helt sikkert reguleret ned...

Nej.

Du har stadig fælles stel mellem de to apparater, så det vil ikke hjælpe.

          + ----+-[spole]-+---> +
                |         |
batteri        = C       = C     til pc.
                |         |
          - ----+---------+---> -

Spolen skal bare være en støjspole på ferrit donut (det er den slags
altid:) og Kondensatorerne (C) kan passende være 1000uF "low ESR".

... men jeg vil anbefale at du prøver (i rækkefølge):
* Træk en tyk og fed forbindelse fra pc'en til batteri -
   - Hvis den er for tøset vil der ligge spænding over den og fordi de to
     apparater deler stel gennem batteriet vil der ligge spænding over
     signal kablets stel, hvilket helt sikkert giver støj.

* Gør det samme med højtaleren.
   - Samme som før, men det er ikke sansynligt at det gør nogen forskel.

* Indsæt en signal trafo.
   - Så er du ude over problemet med at der løber strøm i
     signkablets stel.

* Indsæt det her støjfilter i pc'ens forsyning.
   - Hvis nu højtalerne er underligt opbygget så de ikke kan tage
     lidt støj i forsyningen.

... så hvis du er heldig er det eneste du har brug for lidt kobber:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Eksterne højttalere støjer vildt når adaptor benyttes
Hej Flemming.

Tak for dine uvurderlige råd - dem sætter jeg stor pris på.

Jeg vil, så snart jeg kan komme til det, prøve dine forslag. Der går nok
desværre nogle dage p.g.a. arbejde.

Tak fordi du har brugt så lang tid på at forklare det for mig.

:-)

højttalerne.
eller
kun