Eksploderet kondensator - Page 2

Re: Eksploderet kondensator
On Tue, 30 Nov 2004 10:36:56 +0100, "Carsten Holck"

Jeg har set en praktikant, der har vendt en ordentlig møgert af en lyt
forkert, i en monitor. Han fattede intet af hvad der var galt, da
monitoren stadig ikke virkede. Men lige pludselig var der en dåse, der
begyndte at bule udad, og han råbte "I DÆKNING".........

Få sekunder senere kom braget og en stor paddehattesky.

Alt dette foregik i en større åben hal, indeholdende 40-50 mennesker.
Der blev TOTALT stille i hele hallen, da braget kom, og efter nogle
sekunder hørte man den tomme dåse falde ned i den anden ende af
hallen. Pling, pling, ploing.

Mikael

Re: Eksploderet kondensator
se det er go humor

Re: Eksploderet kondensator

Så har du aldrig, aldrig   a l d r i g    lugtet til en afbrændt
selen-ensretter.
KHJ

Re: Eksploderet kondensator

Ha !  det har jeg i en gammel philips rør radio sådan en overgår selv et
stinkdyr !
det gik nu meget godt med at skifte den ud med en alm graezbro istedet ...
(men det er en anden snak)

M.v.h.
Lasse

Re: Eksploderet kondensator

Tja, vi er jo nogle stykker, der er gamle nok til at huske det. B&O brugte
også selenenrettere - de runde radiatorer. Mange gang skulle man dog passe
på med at erstatte den med en siliciumenretter, der ikke ha samme
spændingsfald og da slet ikke samme elastik for spændingsfald/belastning.

Jeg har da stadig nogle af de gamle, flade Philips i alu-hus, bare for
kuriositetens skyld - afsætning mulig??
KHJ

Re: Eksploderet kondensator

Eller disse klamme mørkebrune vokslignende kondensatorer... Ydrk!

Da jeg gik på AAU, der oplevede man også nogle spøjse situationer. F.eks.
engang da en vejleder ville forsøgte, at hjælpe en projektgruppe.
De havde bygget en "nydelig" sømbræts-AB effektforstærker, men den ville
ikke rigtig makke ret. Vejlederen led af voldsomt nærsynethed, så han smed
sine briller og stak hovedet helt ned til de gyldne messingsøm... PLAFF!
hvorefter en "nydelig" stank af rådden fisk blev fordelt over de
omkringliggende borde. Naturligvis fik alle et kæmpe-chok, men vejlederen
fortrak ikke en mine, han stirede et kort øjeblik på den gullige plamage på
det fine diagram under komponenterne... rejste sig op og åbnede vinduet
imens han sagde: "Nåeja, det var da altid noget, at den kun sprang i
luften".

... Imens undrede vi andre over, hvilke værre ting, en sådan fætte kunne
finde på at gøre! :-)

BTW: Jeg håber aldrig, at komme til at skulle lugte til en berylium-røgsky
fra en HF-transistor! :-)

Hilsen
Lars

Re: Eksploderet kondensator

Der findes vist ikke røg der ikke er giftig, heller ikke det fra cigaretter
:-)

Men i skal da også have min oplevelse med lytter, jeg lavede for en del år
siden nogle MEGET overdimensionerede Lindsley Hood monoblokke på 15w (klasse
A). efter at have samlet den ene som spillede som en drøm, skulle den anden
samles i en fart, men det gik lidt for stærkt, udgangs-lytten var
polariseret forkert, men det var jo ikke en helt alm. størrelse,
50.000uF/50V og med en 5amp traffo til at fylde den, ja så udeblev
katastrofen jo heller ikke. hold kæft et drøn.
Kabinettet af 4mm alu lignede en 50 liters olietønde, men ingen skadede
eller savnede.

PS

Sikringer er for tøsedrenge :-)

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
Re: Eksploderet kondensator

åååh jah.. jeg mindes stadig de goe gamle dage på EFG.. da vi havde
svagstrømspis.. ;)

Lykken var at ta en stribe kondensatorer i parallel og liste dem ind af
naboklassens vindue...
og så bare fyre en go gang ac på dem.. :)

//René

Re: Eksploderet kondensator
Nu er det ikke for sjov at elektronikaffald betegnes som miljøfarligt
affald. De fleste elektronikkomponenter er lavet af giftigt materiale.
Elektrolytkondensatorer kan udvikle sjove klorgasholdige dufte når de
futter..... En bekendt af mig arbejder ved Teknologisk Institut hvor de har
undersøgt hvad der sker med elektronikkomponenter der afbrændes. I et sådant
forsøg var der flere elektrolytkondensatorer der netop udviklede klorgasser.

Re: Eksploderet kondensator

Ejvind

Site Timeline