Eksploderet kondensator

Hejsa.

I dag var der en eller anden idiot, der sprang to elektrolytkondensatorer i
luften(med vilje), og den røg der kom stank helt vildt. Det er noget af det
værste jeg nogen sinde har lugtet til. Ved I om den røg er giftig?

--
Hilsen Anders.

Re: Eksploderet kondensator
Hvad tror du selv?? :)

Nu er det vel ikke hver dag i springer dem i luften?? :)

det

Re: Eksploderet kondensator

Giftig og giftig - jeg er da bekendt med, at der er nogle stykker, der har
overlevet sådanne spøgerier. Man bør nok åbne vinduet - også af den grund,
at lægger man en -lyt på en varm loddkolbe, der peger ud af vinduet, så kan
huset fra sådan en bette -lyt ryge over et 3-etagers hus.
KHJ

Re: Eksploderet kondensator
Hej Karsten,

Det lyder som om du har eksperimenteret en del med den slags ?  :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Eksperimenteret og eksperimenteret - det er nu så meget sagt - vi gjorde det
da med vilje. Det, øvelsen gik ud på, var om huset var 3 eller 4 etager
højt, og om der skulle anvendes 100 µF/20 V eller vi skulle helt op på 1000
µF/50 V. Eller vi kunne nøjes med en gammel Samuleviz 60 W eller vi skulle
bruge en på 100 W. Jeg kan ikke huske konklusionen:-)
KHJ

Re: Eksploderet kondensator
Hej Karsten,

Hehe, man har jo kun det sjov man selv laver :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren,

Ja, på det punkt har jeg vist heller ikke forsømt nogen lejlighed.
KHJ

Re: Eksploderet kondensator
Hej Anders,

Så har du vist ikke været meget omkring ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tror ikke du skal bruge det som erstatning for den økologiske
luftfrisker ;-)

Meen ansigtsudtrykket på en lærling der sidder med hele hovedet nede for at
fejlfinde på en powersupply hvor der istedet for 1000uF/40V er monteret
4700uF/10V den gale vej er ret kosteligt - det tog resten af dagen før han
var kommet nogenlunde over det.

--
/carsten

Re: Eksploderet kondensator

Det er fandeme heller ikke sjovt, har selv prøvet det i en switchmode, og
jeg vil heller ikke mene det var almindeligt knald, der var hele "papiret"
rullet ud, heldigvis lå den på hovedet.. !

Så det er abselut noget man ikke kun skal tro er legesager sådan´ne lytter

Kasper

Re: Eksploderet kondensator

Sådan nogle tøsedrenge!. I gamle dage da man brugte Selenensrettere, da var
faget noget for mandfolk.

Ove

Re: Eksploderet kondensator

Du har vist ikke fulgt med i tråden fra begyndelsen? Selenensretterne er vi
vist kommet over.:-)
KHJ

Re: Eksploderet kondensator

Jeg håber sandelig ikke den kondensator var monteret sådan med vilje!

/Bo.

Re: Eksploderet kondensator
Njae.. De påstod hårdnakket at det var en montagefejl, at det så
_tilfældigt_ var en lærling det gik ud over tjae...

Han fik jo da lært noget om visuel kontrol ;-)

--
/carsten

Re: Eksploderet kondensator
Heh ja jeg fejlmonterede engang sådan en stor motherf*cker "batteri" lyt på
100F 2.5V så jeg fejl polariserede den og så var kredsløbet gået i stykker
til opladning af den så den fik 5V
den syede og boblede jeg satte også hovedet helt ned til printet for at se
hvad det var så sprang lortet istykket jeg havde lytvædske i hele hovedet
:o)

/Madsen

Re: Eksploderet kondensator

100F kondensatorer er baseret på et kulstof polymer materiale og er ABSOLUT
tørre indeni.

Bo //

Re: Eksploderet kondensator

Vore erfaringer med olie kontra tørkondensatorer er at det er lettere at
rydde op efter en  oliefyldt kondensator der eksploderer, end en
tørkondesator der udvikler brændbar gas............

Re: Eksploderet kondensator

Det må vist siges at være nogle kedelige erfaringer at måtte gøre sig i det
hele taget?
KHJ

Re: Eksploderet kondensator

Ja, olien kan tørres op, gassen eksploderer !

Re: Eksploderet kondensator

Jeg lover dig den her djævel var ikke tør indeni !

kulstof polymer ... aner det ikke det var ihvertfald fuld af gul/grøn vædske

/madsen

Site Timeline