Ekspantionsenhed til batterioplader - Page 3

Sv: Ekspantionsenhed til batterioplader

nyhedsmeddelelse: snipped-for-privacy@mygate.mailgate.o
rg...
som

Hej Frank

For at lære det der mand til mand, vil jeg anbefale, at du går til den
lokale EDR klub. (experimenterende danske radioamatører) Der er en afd.
på Amager:
Tårnby Skole pavillonen ved Husbyvej 2770 Kastrup
Der er mødedag Torsdag kl. 19.30 hver anden gang kl. 20.00-muligvis til
22.00

Du er også velkommen i Gladsaxe, hvor jeg er medlem. Adressen finder du
i OZ, som kan lånes på biblioteket.
Vi har mødedag Tirsdag.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Sv: Ekspantionsenhed til batterioplader
Jeg tror det er på tide at få købt nogle komponenter, og komme i gang
med at lodde.

Lige et praktisk spøgsmål: Hvor kraftig en loddekolbe bør man anvende
til sådanne kredsløb? Jeg har to loddekolber, en på 40W og en på 75W.
Kan en af dem bruges, eller skal jeg evt. ned på 15W eller 25W?

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader
Der er lige et par ting, som jeg er kommet i tanker om efterfølgende, og
har testet på min batterilader:

Det er nødvendigt med en tidsforsinkelse mellem de forskellige steps:
Når man frakobler et færdigt opladt batteri, skal der gå minimum 2
sekunder før man tilkobler de næste. Altså 2 sekunder uden noget batteri
overhovedet. Ellers når laderen ikke at registrere det (og afslutter
derfor ikke ladeprogrammet).
Der skal også gå et par sekunder fra man tilkobler en batteripakke
til man aktiverer start-knappen.

Selvom jeg bygger en boks, som kan håndtere f.eks. 8 batteripakker, så
har jeg ikke nødvendigvis altid 8 pakker ad gangen, der skal oplades.
Den skulle gerne kunne nøjes med f.eks. 5. Den tæller, der skal holde
styr på omskiftningen mellem pakkerne, skal altså kunne sættes til at
starte/stoppe et valgfrit sted (om den så skal tælle fra 1 til 5 eller
fra 4 til 8 ved jeg ikke).

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader
Hej Frank,

Det kunne løses med et lille kredsløb der var fælles for alle batterier,
et relæ mellem laderens output og resten, forsinket med et RC-led ved
udkoblingen af et batteri (eller indkoblingen af det næste).

Stort set samme princip, bare med et mindre relæ.

Eller detektere om der var et batteri forbundet og ellers hoppe videre til
næste position, så næste etc. og så begynde forfra, så er det ligemeget
hvor du kobler batterierne til.

Hvis du er fiks på fingrene kan du lave en solenoide*-styret omskifter i
stedet for at bruge et relæ pr. batteri - det vil fylde og koste mindre.

(* solenoides er "relæer uden kontakter", altså blot "trækmagneterne").

--
Venlig hilsen,
Søren