Ekspantionsenhed til batterioplader

Det glæder mig at det kan bruges.

Så skal stop-knappen aktiveres udmidlbart lige efter at blæseren er stoppet. Det er noteret.

Dvs at det skal køre omtrent sådan her?

4 batterier er bare tilfældigt taget.

1) 4 batterier koblet på "Fordeleren".

2) Tænder for "Fordeleren" (Den resetter, og vælger udgang "0", indikeret med en LED der lyser, oven over udgangen) 3) Tænder for "Opladeren" 4) Trykker på start på "Opladeren". 5) Der bliver ladet. 6) Opladningen er færdig. 7) Blæseren stopper og stop-knappen bliver aktiveret. Tælleren tæller en op, så udgang "1" bliver aktiv. 8) Start-knappe bliver aktivet af "Fordeleren".

Det er standard komponenter, og det er nok information.

Du skal vist have fat i nogle auto-relæer til biler. (Til print-montage) De burde vist kunne klare det.

Noget af en fætter.

Jo, men jeg kommer nok til at nævne det som ground senere

Paralellt over spolen, ja.

Jeg har også lidt tegninger. Skriv hvis du vil have dem tilsendt. snipped-for-privacy@hotmail.com (Bare be' HR. Hansen om at gå først)

Det ville være det bedste. Hvis du har en 6-12V ekstern strømforsyning, Kan du bygge en 5V regulator ind i kassen også.

Inverteren

Det er inverterens udgang, så derfor er den ikke regnet med. Det er en diodestrækning mellem Basis-Emitter. Derfor de 0,6V over den.

Det er kun godt. Jeg vil igen råde dig til at låne nogle bøger om emnet.

Fabrikken der laver den. De sigter nok efter 200 gange, men de har en stor tolerance.

Ja.

En tastfejk.

anoden

Nej, 1N4001'en. LED'en skal også side paralellt over. Men omvendt og med en formodstand.

Den meste kendte er nok den der er af et gennemsigtig glashus, med to metelplader. Hvis de kommer ind i et magnetfelt røre de hinanden.

Ja, dog uden LED'en

Ja. Det andet ord er for svært til mig. :-)

Godt.

Købes færdig.

Overkill. Schmitt-triggeren søger for at det er et pænt signal der løber ind i tælleren.

Ja.

Egentlig, men vi tager bare 5V

Har du målt?

Man sætter 5 batterie på. Fra udgang 1 til 5. Og vipper kontakten over udgang fem. Så ved tælleren at den ikke skal skifte, når opladeren er færdig med lade på batteri nr 5.

Korrekt.

Jeg har som sagt nogle tegninger, som jeg kan scanne ind og sende til dig, hvis det var noget?

Mvh Thomas Saabye.

Reply to
Thomas S

Godt lige at have en huskeliste.

Jeg vil da meget gerne have nogle tegninger. Det gør det lidt nemmere at forstå.

Jeg har jo den store stømforsyning, som laderen køre på.

Det vil jeg også gøre.

Skal den bare på alene? Ingen modstand, diode eller andet?

Hmm, ingen formel? Skal man bare prøve sig frem? Så skal man jo købe mange forskellige modstande og kondensatorer.

Ja. Blæseren får 13,5V (det samme som strømforsyningen leverer).

Hvad skal disse vippekontaker forbindes til? Demultiplexeren?

Og så er der lige en ting mere, der slår mig. Når der skal "trykkes" på enten start- eller stop-knappen ved hjælp af et relæ, så består det jo rent faktisk af flere step:

Tryk på knappen. Vent et lille stykke tid. Slip knappen igen.

Den skal jo ikke bare holdes nede ligesom ved batteripekkerne. De kræver vel et lille kredsløb i sig selv.

Jeg har prøvet om jeg kunne udtænke noget selv, og det er da delvist lykkedes: En kondensator, der bliver opladt gennem en modstand, vil jo starte med at afgive strøm, men stømmen vil stoppe når kondensatoren er opladt. Dette dækker faktisk alle 3 step. Problemet er bare hvordan man nu får tømt kondensatoren igen, så den er klar til næste knap-tryk.

Frank Bertelsen

Hej Frank,

Det kunne løses med et lille kredsløb der var fælles for alle batterier, et relæ mellem laderens output og resten, forsinket med et RC-led ved udkoblingen af et batteri (eller indkoblingen af det næste).

Stort set samme princip, bare med et mindre relæ.

Eller detektere om der var et batteri forbundet og ellers hoppe videre til næste position, så næste etc. og så begynde forfra, så er det ligemeget hvor du kobler batterierne til.

Hvis du er fiks på fingrene kan du lave en solenoide*-styret omskifter i stedet for at bruge et relæ pr. batteri - det vil fylde og koste mindre.

(* solenoides er "relæer uden kontakter", altså blot "trækmagneterne").

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tror det er på tide at få købt nogle komponenter, og komme i gang med at lodde.

Lige et praktisk spøgsmål: Hvor kraftig en loddekolbe bør man anvende til sådanne kredsløb? Jeg har to loddekolber, en på 40W og en på 75W. Kan en af dem bruges, eller skal jeg evt. ned på 15W eller 25W?

Frank Bertelsen