Ekspantionsenhed til batterioplader

Hej, jeg er ny i dette forum, og lad mig sige det med det samme: Jeg ved
ikke ret meget om elektronik, men det kommer jeg forhåbentlig til.

I forbindelse med min store hobby, som er modelfly, har jeg brug for at
bygge en ekspantionsenhed til min batterioplader. Om dette overhovedet
er et projekt, som jeg selv kan give mig i kast med, har jeg ingen
anelse om, det er muligvis ret kompliceret, men jeg vil meget gerne
bygge denne enhed, og jeg er rimelig god til at lodde, så jeg giver mig
gerne i kast med et kompliceret print, hvis bare jeg kan få at vide,
hvilke komponenter jeg skal lodde på hvor. Og selvfølgelig meget gerne
en forklaring af, hvad den enkelte komponent gør, og hvorfor den skal
loddes på lige dér.

Her er så projektet:
Jeg har en masse batteripakker hver med 8 eller 10 NimH celler. Disse
pakker bliver opladet på en lader (en ad gangen) med et sted mellem 0,5A
og 5A afhængig af cellernes kapacitet. Det tager ca. 1 time at oplade en
pakke. Ladespændingen varierer mellem 1,0V og 1,6V pr. celle afhængig af
cellernes tilstand.

Når man flyver modelfly, så anvender man rigtig mange batteripakker, og
efter en flyvedag, bruger man hele den efterfølgende dag på at gå og
skifte batteripakker på opladeren. Det kunne jeg godt tænke mig at
automatisere, så målet er derfor at bygge en enhed, der kobles sammen
med opladeren, og som man kan koble f.eks. op til 10 batteripakker på.
Så skal enheden kunne styre opladeren, så denne oplader én pakke ad
gangen, og automatisk skifter til næste pakke, når den forrige er
opladt.

Det skal jo være muligt at finde ud af, hvornår en pakke er
færdigopladt, og her er der flere muligheder:
   1. Det bedste vil nok være, hvis man kan fange, at der ikke længere
går strøm gennem ladekablerne.
   2. Laderen begynder at bippe efter opladningen.
   3. Der sidder en lille blæser i laderen, som stopper med at køre.
   4. En sidste mulighed kunne være en timer, der simpelthen skifter
f.eks. hver 1½ time, så er pakken i hvert fald fuldt opladt.

Næste udfordring er så en eller anden elektronisk omskifter, som
tilkobler den næste batteripakke i rækken.

Til sidst skal opladeren så startes igen, ved at man trykker på en knap.
Her må det være muligt at foretage et indgreb i opladeren, og koble en
elektronisk kontakt ind på en eller anden ledning, hvis man da ikke
ligefrem skal lave en mekanisk løsning (nu er det jo elektronik det
handler om her).

Lyder det som en overkommelig sag at bygge denne enhed?
Hvis der er nogen, der kan guide mig igennem projektet, vil jeg være
dybt taknemmelig.

Jeg har fundet denne tyske side, som faktisk er lige det jeg har brug
for:

http://www.rc-network.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic ;f27%;t00%0387;p=

Den har jeg studeret intenst, men jeg fatter helt ærligt ikke ret meget
af det. Ikke fordi det er på tysk, men fordi det virker meget teknisk.
Skal det virkelig være så kompliceret? Der er både integrerede kredsløb
og alle mulige for mig ukendte komponenter.

Jeg håber virkelig at I kan hjæle mig.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

velkommen

-snip-

du kan starte med at kigge på MAX713/MAX712. det er en highspeed
ladecontroller for nimh/nicd batterier. kan dog kun lade en pakke af gangen.
kan bruges som analog eller switchmode lader.1-16 celler, C/4 til 4C
ladestrøm.

en anden mulighed kunne være at bruge en microcontroller til formålet,
f.eks. en PIC.
så kan du få en lader der gør lige som du selv vil.

du er altid velkommen her i gruppen. folk er meget hjælpsomme hvis man vil
lægge en indsats selv.

http://www.rc-network.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic ;f27%;t00%0387;p=

kig evt på
http://home.concepts-ict.nl/~delemarre/id54.htm

 - patrick

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Og hvis du ikke er så stiv i programmering af sådanne kan det også være
at en pc løsning var en ide (Der er større valfrihed i
programmeringssprog)

Parallelporten på en pc har jo en del io og det må være nok til at styre
en stribe relæer (en per patteribakke og der skal nok lige et par
transistere til at trække dem) til at koble pakker ind og ud. Bare brug
din eksisterende lader og så træk nogle signaler ud til at detektere når
den er fædig (til en optokobler på indgangen).

Skal det være hurtigt så har f.eks weirdmüeller 5volt relæer til
DINskinne montering der kan trækkes af en parallelport (selvom det er
uden for specs). De har også tilsvarende optokoblere til signalerne fra
laderesn der skal den anden vej. Så kan du klare dig helt uden
loddekolben :-) men der skal stadig et par liniers programmering til.
Men logikken er jo simpel ....

/A

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Se, nu begynder jeg at kunne være med. Jeg er faktisk programmør af
profession, så at styre noget elektronik via parallelporten, det skulle
ikke være noget problem. Eneste minus er så bare, at PC'en skal stå og
køre hele dagen, men det kan jeg leve med.

Men der skal jo også noget elektronik til. Der er jeg helt blank. Jeg
ved hvad et relæ og en transistor er (og faktisk kender jeg også en
optokobler fra modelflyvningens verden), men hvordan man kobler det
sammen, så man får et kredsløb der fungerer, det aner jeg ikke.

Jeg forstår at der skal bruges et relæ pr. pakke for at til- og frakoble
den, men hvordan styrer man dette med udgangsstrømmen fra
parallelporten? Skal den igennem optokobleren for ikke at brænde noget
af? Og kan den spændning, som parallelporten leverer umiddelbart bruges
til at styre relæet? Eller skal den forstærkes af transistoren? Og
hvordan lodder man det på en printplade?

(Nu håber jeg, at det er klart for enhver, hvor stor min viden er på
dette område)

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader
frakoble

Hvad er dit budget på ??

De weirdmüeller relæer og optokoblere jeg snakkede om er et lille print
i et plastikhus lige til at bruge. Modulerne kan forbindes direkte til
paralleporten  (når man også lige trækket noget strøm ud af pc'en). RS
Compnents har sikkert også noget lignende i et andet fabrikat.

Men
9 udgangsmoduler (8 batteripakker og 1 til at starte laderen)
1 inputmodel (til at holde øje med om blæseren kører i laderen)

Det kan ihvertfald nemt skrues sammen af en programmør :-)

Så mangler du bare at splitte laderen af og undersøge
- Hvilken spænding blæseren kører på.
- Sikre at knappen til at starte med kan "kortsluttes" med et relæ.

/A

PS hvor i landet holder du til ?

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

500 kr. vil jeg godt ofre på sagen.

Det vil jeg undersøge.

Amager.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Så er det nok ikke weirdmüeller klemmer du skal bruge da de vist koster
et par hundrede stykket i indkøb engros.

Men noget som http://www.brinck.dk/ br 848 som en anden har linket til
giver direkte dine 8 output (så kun 7 batteripakker og en start)

www.conrad.com har også sådan noget F.eks 130217 til 30 euro

For begge gælder at du ikke har noget input (men det kan du f.eks bruge
en seriel port til)..... Skal der ikke loddes kan et enkelt
optokoblermodul jo nok heller ikke vælte budgettet.

Måske begrænsningen til output på printer porten ligger i windows
driveren ?
Jeg har ikke brugt parallelporten til io siden dos, men kan da huske at
der væsenligt flere pins der kan vippes med end de 8 std output...

Men se også http://www.danbit.dk/produkter/0600.phtml

Et pci kort med isolerede indgang og relæudgange starter omkring en
plovmand (ex moms)

/A

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Dvs. at jeg tager signalet fra blæseren og fører det via en optokobler
ind i den serielle port. Er det rigtigt forstået?
Skal der ikke loddes noget? Vil blæserens signal kunne anvendes
direkte til optokobleren?

Jeg har kikket på den BR848 hos Brinck Elektronik, og den ser da
virkelig lovende ud. Måske lidt ærgerligt at den kun har 8 udgange, men
hva', 7 batteripakker ad gangen er også udmærket. Den tror jeg nok, jeg
kan finde ud af at styre.

Jeg vil dog tillade mig at prioritere lidt:
En boks, der ikke er afhængig af en tændt PC, vil være at foretrække.
En boks der kan klare 12 batteripakker, er også en gulerod.
En BR848-løsning med 7 pakker kunne være en sidste mulighed.

Efter også at have kigget lidt på relæer hos Brinck Elektronik, er jeg i
tvivl om hvilke jeg egentlig skal bruge. Ved opladning af 10 celler med
5A, er spændingen sidst i ladeperioden oppe på 16V. Det giver 16V * 5A =
80W, som relæet jo gerne skulle kunne holde til.
Er er nogen der kan give mig et varenummer på det korrekte relæ?

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Du skal tilpasse spændinge på blæseren til optokobleren (sikkert bare
12volt) f.eks via en simpel spændingsdeling med et par modstande. Jeg
kan ikke lige huske hvilket ben på serielporten der er nemmest at bruge.

med
=

Du starter med en lav spænding og en høj strøm. Når du ved slutningen
når op på de 16volt har du formodenligt en noget lavere strøm. Men 16V
og 5A burde ikke være noget problem. De 80W skal jo afsættes i batteriet
og ikke i relæet :-)

/A

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Nej, strømmen er konstant 5A hele vejen.
Teoretisk max. (hvad laderen kan klare) er 25 celler ladet ved 3A.
Det giver 25*1,6V*3A = 120W.
Det burde den måske nok dimentioneres efter.

De specifikationer der er på relæ, er det den strøm/spænding, som bruges
til at åbne/lukke relæet, eller er det den strøm/spænding, som styres
af relæet?

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader
Der kører et par diskussioner parallelt i denne tråd, og jeg har
efterhånden fået så meget fat i bygning af kredsløb, at jeg tror jeg vil
droppe PC-løsningen. Den ligger dog i baghovedet til andre opgaver. Jeg
kan se en masse muligheder i den løsning.

Jeg går nu efter at bygge en enhed med 12 indgange, styret af en binær
tæller og en demultiplexer (som Thomas S. har belært mig om).

Både fordi det er den udgave, jeg helt vil have, men ligeså meget fordi
jeg gerne vil prøve at bygge et kredsløb helt fra bunden.

Om det lige bliver med 12 indgange, skal jeg have afgjort med mig selv
(der er mulighed for 16). Batteripakkerne skal helst ligge på bordet og
ikke oven på hinanden på grund af varmeudviklingen, så 16 pakker ved
siden af hinanden kommer jo til at fylde en del (jeg må have opmålt mit
bord). Måske man skulle lave en stjerneformation. Eller små hylder i to
niveauer. Nå, det skal jeg jo ikke belemre jer med.

Tak for de mange indlæg vedr. PC-muligherderne. Det skal nok blive til
gavn en dag.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Hvis du syntes at der kommer for mange chips kan du prøve at se på en MPU
(f.eks. ATmega8 fra www.atmel.com), det er en complet computer i en lille
chip. Fra Atmel's side kan du hente gratis udviklingsværktøjer til assembler
programmering.
Den enhed der får programmet fra PC'en, over i MPU'en kan laves for cirka
20kr.

Et god sted at se noget mere om AVR chips (Det hedder Atmels små MPU'er) er
på www.avrfreaks.com

Men hvis du kun har programmeret PC'er, så er det noget af en omvæltning at
starte på sådan en MPU.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Den vil jeg da kigge på.

Jeg har programmeret i ret mange sprog i tidens løb, bl.a. assembler på
4 forskellige CPU'er (6809, 80386 (PC), samt både Univac og Siemens
mainframes), så det kan ikke afskrække mig :-)

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

at

Omvæltningen er ikke sproget, men pladsen. De mindste af MPU'erne har 0 ram
(kun registre) og , ATmega8 har dog 1kb ram og 8kb program plads. Der er
selvfølgelig heller ikke noget operativ system i sådan en MPU, du laver alt
selv.

Du har da vist også programmeret i nogle år, Univac er ikke helt ny mere
(jeg kunne nu godt lide deres 36 bit ord).

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Da jeg i sin tid startede med programmering, var det på en programmerbar
regnemaskine fra Texas Instruments (en TI-59). Den havde 950 bytes ram,
som var delt mellem program og registre. Der lærte jeg virkelig at være
kreativ og lave alle mulige krøller for at spare plads. Med 8KB svømmer
man jo i plads :-)

Ja, Univac, det var dengang for 20 år siden på EDB-skolen, hvor det tog
en halv time at compilere et Cobol-program (der gjorde man noget ud af
skrivebordstest).

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

En halv time? Brugte du hulkort og printer output? Med CTS'en og en skærm
tog det normalt ikke særlig lang tid (Specificering af prioritet på et
batchjob, hjalp også på hastigheden).

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Ja, en halv time var meget normalt. Det kunne tage op mod en time, når
der var pres på. Jeg aner ikke hvad det var for en maskine vi kørte
på, men der skulle ikke meget til at få den i knæ. Det hjalp måske
heller ikke ligefrem, at vi sad og spillede diverse spil på maskinen
samtidig, mens vi ventede :-)

Da jeg startede på mit nuværende job efter EDB-skolen, kørte vi rent
faktisk vores lønsystem på hulkort i en del år. Det var også på en
Univac, hvor man bl.a. kunne udlæse registrenes værdi på en række med
lysdioder. Man drejede på et håndtag for at vælge register, og så kunne
man aflæse den binære værdi på lysdioderne. Det var tider.

Der er sket meget på 20 år.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

Jeg vil gætte på at du køret oversættels jobbet med standard prioritet, dvs.
max 1 minut CPU tid, men det var faktisk muligt at specificere en anden
prioritet, jeg specificerede 10 sekunder CPU tid og alle korte job blev
afviklet først, så jeg havde ikke ventetid.
Selvfølgelig blev udskrifter også sendt til en fil, så jeg kunne se dem fra
skærmen.

Når man ser specifikationerne på de gamle maskiner, er det faktisk ret
forbavsende hvad de kunne trække.

Hvis du kunne spille på den var den, også hurtig nok til at klare et 10 sec
job øjeblikkelig.

Nogle af de gamle maskiner skulle man også indlæse en bootloader med
frontpanel switche, godt det er overstået.

Jeps.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader

De pci-kort er da ret smarte. De er godt nok dyre, men til gengæld kan
man jo anvende dem til alverdens ting. Det er bare at skrive forskellige
programmer, der styrer ind- og udgange.

Og den der med, at de ikke kan lave kaffe, holder ikke engang, for man
kan jo koble kaffemaskinen på, og så lave et program, der tænder for den
1/2 time før man står op :-)
Ok, et tænd- og sluk-ur er selvfølgelig noget billigere.

Re: Ekspantionsenhed til batterioplader
den

Det kniber stadig med at få hældt den gamle kaffe ud, og få frisk vand
og bønner på :-)

/A

Site Timeline