Ekko

Jeg kunne tænke mig at tidsforsinke signalet til baghøjtalerne i det
bestående stereoanlæg for at opnå en rumvirkning. Kender nogle her i
gruppen til, om der eksisterer en IC, der kan klare jobbet (simpel
tidsforsinkelse af et audiosignal)? Jeg vil meget gerne undgå
båndsløjfer eller spiralfjedere a'la B&O.

Mvh.
Bjarne L

Re: Ekko
On Sun, 21 Mar 2010 17:59:38 +0100, Bjarne Larsson

Så er det nok ikke ekko i gængs forstand du ønsker, men derimod delay
?
Som jeg har forstået det:
Ekko er forsinket gentagelse med fladende styrke, forholdsvis
langsomt.
Efterklang er forsinket gentagelse med fladende styrke, forholdsvis
hurtigt.
Delay er forsinkelse en gang.

Idag kan man så lave et skønt mix af alle disse digitalt i en DSP, men
hvilken kan jeg så ikke lige sige.

Kig evt. efter en guitar delay pedal, der skulle være flere diagrammer
derude i cyperspace.

/Hans

Re: Ekko

Hvis du ikke vil ud i noget med DSP kredse som skal skal programmeres, så er
der lavet ICér  som kan kan lave et delay på et analogt audio signal.
En af de kredse jeg kender er TDA1022. Datablad kan du finde på
http://www.classiccmp.org/rtellason/chipdata/tda1022.pdf
Jeg har selv brugt nogle stykker af dem i midten af 80érne til en ekko
enhed, hvor det forsinkede signal blev mixet sammen med det originale.
Det er en gammel kreds. Om den er til at få fat i mere ved jeg ikke. Men den
er meget let at have med at gøre.

C. Nielsen

Site Timeline