Egen elektronik skal snakke med pc

Hvis jeg hidtil har haft behov for at kommunikere med egen elektronik fra en
pc, og det har jeg ret ofte skullet, så har jeg brugt rs232 da min standard
mcu (atmel avr 8515) har været designet for det.
Nu er serielporte imidlertid ved at være forældede og jeg kunne egentlig
godt tænke mig et usbinterface, men synes ikke rigtig jeg har set noget.
Jeg forestiller mig en kreds man smider på sit print som kan modtage data i
en eller anden form.. seriel eller paralel og som sender det til en pc hvor
der er installeret en driver der modtager data og man fra sit eget software
snakker med denne driver og får data ind hvor man skal bruge dem. Samme
system skulle fungere den anden vej. Jeg har soms sagt ikke fundet noget og
er ikke engang sikker på at det findes, selvom jeg da går ud fra det.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Der findes da også billige AVR controllere med USB interface:
http://www.atmel.com/products/AVR/usb/

Endvidere kan man også få sin avr til at snakke USB i ren software:
http://www.obdev.at/products/avrusb/index.html

 > jeg kunne egentlig

Så har du ikke kigget dig særligt godt for, se f.eks.:
http://www.google.com/search?q=avr+usb

Hvilket USB interface du vælger at implementere er helt op til dig, du
kan grodt sagt vælge mellem et standard interface som der findes en
driver til i forvejen og opfinde dit helt eget interface hvortil du
skriver din helt egen driver, til hvert eneste OS du ønsker at supportere.

Alle OS'er har en driver til HID som understøtter general purpose i/o og
en hel masse andet: http://www.edn.com/article/CA243218.html

Fordelen ved HID er at dimsen selv fortæller driveren hvad den kan og at
man kan snakke med dimsen direkte fra sin egen software, så man skal
ikke til at rode med driver kode som kan crashe maskinen.

Kig også på libusb: http://libusb.wiki.sourceforge.net/ det er et
library der tillader dig at snakke direkte alle usb devices fra din
software.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Google har altid svaret hvis man selv har søgeordet. Havde kigget efter en
generel usbløsning uden at speicificere leverandør. Med ovenstående søgning
så går det da lettere. Med ord som usb-rs323 bridge går det også ret godt
:-)

Interesant læsning. Det vidste jeg ikke.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Minder mig lidt om: "hvis ikke gaffatape er svaret, har du stillet det
forkerte spørgsmål" :-)

Bo //

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Du har to muligheder.

Enten vælger du en ny processor der har USB indbygget, eller så sætter
du en USB/RS232 bridge på dit print.

FTDI er meget kendte for deres gode chips og support for stort set alle
operativsystemer:

http://www.ftdichip.com /

En del af deres kredse emulerer som sagt en RS232 port, og dine pc
programmer skal derfor ikke ændres, for dem ser det ud som om, at det er
en ægte RS232 port.

Andre kredse i deres program har istedet en bred parallel bus, og de
kræver så at du bruger en dll fra FTDI og selv programmerer til den, så
kan du overføre data langt hurtigere, eller bruge de enkelte ben til at
bitbange ting over.

// Per.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

En bridge virker helt klart som den simpleste løsning her og nu. Sidder og
kigger på en ft232r http://www.ftdichip.com/Products/FT232R.htm lige nu, og
det ser umiddelbart ud som om det er helt trivielt at sætte den til et
usbstik og ens gamle mcu.
Den fås dog ikke i en DIP-pakke?

Virker også som en dejligt fleksibel måde at gøre ting. Jeg skal generelt
foretage målinger og sende data over. Ikke i store mængder, men hvis man
eksempelvis bare sampler og sætter en binær værdi ud på say 16 bit fra ens
controller, så er man jo færdig når man bare læser data i den anden ende via
dll.
Det er produkter som disse jeg søgte. Driveren er skrevet så man skal bare
forbinde enderne. :-)

Re: Egen elektronik skal snakke med pc
Will skrev:
<KLIP>

Nej, DIP findes desværre ikke.

Du kan dog købe "færdige" moduler der går i DIP sokler, men du betaler
altså lidt for det:
http://www.active-robots.com/products/accessories/usb-modules.shtml

// Per.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

De findes færdige som et kabel med de rigtige stik og en knold på
midten, til en ret billig pris.

Har et par stykker, de virker uden problemer.

cr

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Hvad med som kabel med 0.1" header stik:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath18%&products_id70 %

Flere typer her:
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop/ftdichip?op=catalogue-products-null&prodCategoryID47%&title=Cables:+TTL-232R

[...]

Det er jo endnu mere simpelt. Det er ikke engang dyrt, og jeg skal ikke rode
med at montere smd-komponenter.

Bare for at være helt sikker (har været fra elektronikken i en del år nu) så
kan jeg helt banalt forbinde txd og rxd fra min mcu til de tilsvarende pins
i stikket? Jeg kan drive mit kredsløb med strømmen fra vcc og gnd i stikket
og generelt er man så kørende som om man brugte en comport, da chippen i
kablet identificerer sig selv som en comport?

Det må man jo nok sige at er usædvanligt simpelt at have med at gøre. Det er
ikke helt så fleksibelt som en kreds der snakker paralelt over usb, men
dette er fuld ud tilstrækkeligt til mine simple målinger og
styringssignaler... forudsat at man vitterlig bare forbinder som jeg tror.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc
  > Det er jo endnu mere simpelt. Det er ikke engang dyrt, og jeg skal ikke

Netop.

Så længe dine signaler er på 3.3-5 volt og ikke +/- 12V som i RS232, ja.

Ja, der skal desværre stadig en driver til på windows og OSX, men den er
nem at finde: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Har du overvejet TCP/IP på dit eget elektronik ?

kig på www.tibbo.com, de har et modul med seriel  <> IP, både med og uden
RS232 driver

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Faktisk ikke. Sidst jeg rodede med tcp over ip, da var det et
softwareløsning jeg selv implementerede, og jeg har ikke været omkring egen
embedded udvikling siden da... for vel 8 år siden.

Det integrerede modul ser faktisk fikst ud. Det er da en let måde at få
systemet på netværk, men jeg kan ikke lige finde nogen priser?

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Jeg bestiller normalt 10 - 20 stk DS202 og får oplyst prisen og
leveringsomkostninger vha. "Send inquiry"

Bemærk at der pt. er leverings problemer med EM202, rygterne siger at der
kommer et redesign

Leveringstid er normalt 5 arbejdsdage efter bankoverførsel.
--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

http://www.sandberg.dk/product.aspx?id13%3-08

kan findes hos computercity

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Samme type kabel kan også fåes hos shg, varenummer 800315 til omkring
200 kr.

Re: Egen elektronik skal snakke med pc

Takker for info, men jeg er helt fri for at skulle øge spændingen fra ttl
til de +-12/15v rs232 bruger. Jeg antager da at disse kabler er designet til
at køre ved netop disse spændinger siden de skal kunne bruges af gammelt
udstyr. At bare kunne anvende 0v-5v direkte er noget nær så let som det kan
blive.

Site Timeline