Efterlodde dårlige lodninger

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål: man kommer under tiden ud for at efterlodde fx.
strømforsyning og højspændingsdel i et TV. Især på Finlux 30xx typerne har
jeg flere gange været ude for at lodningerne har været så dårlige og er
oxideret så meget at det faktisk ikke er muligt at efterlodde. Tinnet vil
simpelthen ikke binde og det kan være lige så vanskeligt at fjerne det
dårlige tin.

Hvad kan løsningen være her? skal man hen og bruge en slags loddevand for at
kunne komme til at lodde komponentben og printbane sammen igen?

Peter

Re: Efterlodde dårlige lodninger
at

Dremel sliber,(evt en polerskive i) Måske lille fin slibesten.
Går stærkt, skal være forsigtig.

Skalpel.
Går langsomt, men sikkert....

Man kan næsten altid slippe afsted med at slibe/skrabe sig til rent
materiale igen, og så går lodningen som en leg.

Mvh
Henrik

Re: Efterlodde dårlige lodninger
Der findes en fluspen - der indeholder elektronikflus, det virker fint.
Indholdet er effektivt og afvansningsfrit. De ligner er stor
spritskriver, og hvis du er såheldig at kende en elektronikproduktion
kan de fint genfyldes men flussen fra deres loddelinie.

Den jeg har er fra Multicore - desværre kan jeg ikke længere se nummeret ;-)

Endelig er der stor forskel på hvor aggressivt det flye der er i tinnet
er. Philips havde engang noget på deres S-lager - det kunne lodde selv
på en rusten malkespand... ;-) men de er nok
forbudt/farligt/giftigt/miljøgrissende/....

/carsten

Re: Efterlodde dårlige lodninger
den flus hedder arax. men den må ikke bruges på print da øerne kan
forsvinde. (det siger de)

Re: Efterlodde dårlige lodninger

Tinsuger og/eller tinsugetråd: http://www.brinck.dk/vaerktoj.asp nederst.

Disse til at fjerne så meget gammelt loddetin som muligt. Herefter
tilfør nyt loddetin - helst med flus i.

MVH
Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk: www.jernhesten.dk
1:1 billeder fra mine ture:
http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

Re: Efterlodde dårlige lodninger

at

Jeg bruger (efter tinsug) en rense pind
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem30%81
der efter bruger jeg godt med Flush (harpiks opløst i sprit)
http://www.teleinstrument.dk/Produkt_Oversigt/Forbrugsmaterialer/Flus_og_fortynder/flus_og_fortynder.html
så er der aldrig nogen problemer
medmindre baner og loddeøer løsner sig :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Sorry forkert link
børsten ser sådan ud
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem30%80

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Og glas splinter/rester skal man ikke få i fingerne / lige tørre bordet med
hånden hvor de er faldt af... det bliver irriterende i længere tid...

Kasper

Re: Efterlodde dårlige lodninger

med

ja ingen nemme løsninger, som man siger
man kan jo også bruge en hård tandbørste ;)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Efterlodde dårlige lodninger
http://www.teleinstrument.dk/Produkt_Oversigt/Forbrugsmaterialer/Flus_og_fortynder/flus_og_fortynder.html

Ok. Men sådan en lodning der har stået og trukket gnister og er blevet så
træt at der er blevet et helt krater omkring komponenbenet og det hele er
sort og grimt, kan den type flus gå hen og rense det eller skal jeg der have
fat i noget mere giftigt? Naturligvis skal alt gammelt ting fjernes - men
det er bare ofte ikke nok.
Flusmiddel i sig selv er vel ikke rensende på denne måde eller skal jeg der
have fat i sådan en rensepen med glas?

Peter

Re: Efterlodde dårlige lodninger

have
der

ja jeg ved godt hvad du mener :)
du kan bruge børsten først hvis loddningen er meget
sort og grim.
Du skal altid komme lidt flus på inden du udlodder
med tinsuger det gør at tinnet "flyder" bedre
måske af et par gange dermed for du alt gammelt tin væk (næsten)
så rense af så godt man nu kan , men for h.. skyld
brug aldrig små børster af metal tråde det kan være en
ren katastrofe.
Så godt med flus på inden du lodder igen
det plejer at virke.
flus renser ikke som sådan , den gør bare at loddningen
hæfter og løber rigtig ud

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Efterlodde dårlige lodninger

have
der

Hej Peter    Jeg skulle en gang lodde en ledning til elpumpen i min båd, da
ledningen var blevet lidt fugtig og så strøm igennem. Den var også umulig at
lodde på, da kobberet var blevet sort, og jeg kunne også rense den fin blank
igen, men loddetinet ville stadig ikke binde.  Så på et andet forum fik jeg
et tips, at bruge 3 dobb. salmiakspiritus, og det skal lige have lidt tid,
men så kunne jeg lodde min ledning!

Ingen af de "svære" lodninger er ens, så man skal finde den som virker.

Torben

Site Timeline