Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

Som så mange andre er jeg ved at have en stabel æsker stående til
hjemmenetværket

ADSL-boks
Router/firewall
WLAN AP
LAN Switch

De bruger alle hver deres lille 12V forsyning. De fleste af dem er
gammeldags trafo strømforsyninger, og jeg tænker at der måske kan være en
besparelse i at skifte dem med en enkelt switcmode. Jeg har en 12V 4,5A der
skulle være rigeligt kraftig til at trække stakken, men har i en ide om hvor
meget mere effektiv den burde være ?

/Anders Majland

Re: Effektivitet i "små" strømforsyning er kontra en større ?
[snip]

Er du helt sikker på det? Og hvad mener du med "gammeldags trafo"? En
switchmode skal/kan også bruge en trafo så at den har en trafo behøver
ikke være ækvivalent med at der sidder en ineffektiv lineær regulator i
den.

Med venlig hilsen Preben

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

Når en 12V 1200mA vejer 530g, mens andre vejer 175g.

Jeg kan pt ikke huske min kilde til at tunge har en ringe effektivitet. Jeg
har bla. en 12V 4A tilovers fra en defekt fladskærm. Den vejer under 500g og
jeg formoder at en er mere effektiv da den ved en belastning på en ~1A ikke
bliver så varm som den tunge ved 1,2A ved samme belastning.

Jeg har også en 12V 800mA der kun vejer 75g

Nej har ikke målt på noget af det endnu - og den effektmåler jeg har måler
sikkert kun korrekt på ohmske belastninger ...

/A

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

Og to 12V 1A på kun 60g

Nå jeg må heller prøve at måle lidt ...

Re: Effektivitet i "små" strømforsyning er kontra en større ?
IMHO er det billigere med én forsyning der 90% belastet i forhold til
flere små.

Mit postulat bygger på denne argumentation om motore:
Grundfos har i længere periode sat frekvensomformere på deres mmindre
motore fordi en undersøgelse fandt ud jo minder en motor var.. jo mere
var den overdimentioneret til opgaven, hvorimod store motore (mange kw)
stemte mere med belastningen. Når en motor ikke belastes 100% vil cosfi
skride en del og derved et anderledes spild af strøm.

Men jeg tror ikke du henter så meget i dit tilfælde, da du aligevel  er
i marginal området. Jeg tror på at du henter meget mere ved at have
hele molevitten slukket feks 23 - 15. Jeg går ud fra at du ikke er på
om morgenen inden du tager på arbejde ;-)

Jørgen K.

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

Hidtil har vi kun haft en ISDN router til at forbinde os til omverdenen, så
der har stakkemn væres slukket når den ikke skulle bruges.

Men nu har vi (endeligt) fået en allways on forbindelse og jeg påtænker at
lade det stå tændt - bade ahs til komfort men også af praktiske grunde. Det
er ikke meget sjov ved en trådløs forbindelse hvis man skal på en travetur
for at tænde AP'et :-) men også for at jeg kan tilgå ting udefra. Jeg er
oftest på arbejde et par dage ad gangen og så vil det da være rart at kunne
bede htpc'en om at optage noget hvis jeg lige ser et tv program osv. Når jeg
ikke arbejder ude, arbejder jeg hjemmefra, så i praksis vil det være om
natten og 3 dage om ugen det kunne slukkes ...

Jeg er klar over at besparelsen nok ikke er stor nok til at det vil kunne
betale sig at købe en anden trafo, men nu har jeg en liggende og det er kun
4-5 stik og et par meter ledning der skal tilbagebetales  :-)

Mit krydsfelt sidder også så jeg ikke har glæde af spildvarmen ....

HTPC går også i sleep mode når den ikke laver noget, men der brændes
alligevel også lidt strøm af. Men jeg ser efterhånden sjældente tv live så
det betaler jeg gerne for komforten.

Re: Effektivitet i "små" strømforsyning er kontra en større ?

Du skal være sikker på at de kan have fælles stel og forsyning på
indgangen, for med een power supply, så får de det. Nogle af de omtalte
tingester starter måske med en diode af hensyn til evt fejlpolarisering.
Nogle sætter måske dioden i den negative side. Andre starter muligvis
med en brokobling, for at være sikker på at det er ligegyldigt hvordan
power vender.

Alle enheder har deres stel på skærmen af netkablet, så der VED du at de
  bliver forbandet.

Jeg har selv været øvelsen igennem med at checke om det kan lade sig
gøre. Af med låget. Kigge og bippe.

Bo //

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

Tak for advarslen (også til 'cr')

Jeg bruger ikke skærmet kabel netværkskabel og det er alle enheder i
plastæsker så de kan ikke have '0' eller stel på ydersiden så faren burde
ikke være så stor :-)

Jeg har iøvrigt lige målt tomgang på nogle af dem.

12V 1A på 1/2kg tager 6W uden belastning
12V 1A på 60g tager 0W -||-
12V 4A tager 6W -||-

Men siger det noget om effektiviteten under belastning ? - sikkert ikke så
jeg skal lige have fat i nogle stik så jeg kan få målt lidt mere ...

Jeg overvejer at bruge en stikdåse beregnet til fordeling af 12volt til
halogenspot. Så er det stadig nemt at skille ad og flytte rundt (istedet for
lodning eller samlemuffer)

/A

Re: Effektivitet i "små" strømforsyning er kontra en større ?
Du missede advarslen.
Formentlig vil udgangen på ALLE dinne bokse have en fælles forbindelse,
som regel kaldet null eller jord.
D.v.s. at minus eller null på indgangen, på den enkelte boks, SKAL have
en identisk gennemgang gennem boksen, svarende til 0 ohm og hver enkelt
boks, SKAL kunne håndtere den samlede strøm fra ALLE bokse. D.V.S. at
dinne bokse skal næsten have samme printbane størrelse, bredde x
tykkelse x længde, ellers er der røg ud af en boks.
Det kan gå godt et stykke tid, men ved næste tordenvejr, står den på
udskiftning.
Husk! Spændning TILBYDES af hullet i væggen, trafoer og batterier,
kaldet strømforsyning, men strømforsyninger forsyner ikke noget, der
trækkes strøm fra strømforsyninger, eller rettere der forbruges.
Har du en stikontakt unden tilslutning, kan eks. Barsebæk kun tilbyde
230 volt og ikke levere noget som helst, men sætter du f.eks. en lampe
til og tænder, trækker du en strøm og har dermed et forbrug, på  Watt =
Spændning x Strøm også kaldet W = E x I eller når man måler W = volt x
ampere, til dit formål gælder formlen uanset om det er jævnstrøm (dc)
mærket = eller vekselstrøm (ac) mærket ~
Så din udregning på trafoer, kan du ikke bruge til noget.

Principielt er din idé en dårlig idé, med din nuværende viden.

cr

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?
måske ...

Da boksene kun forbindes med et uskærmet ethernetkabel bliver der ingen
fælles nul/jord udover forsyningen

Strømforsyningerne har nu altså et målbart* forbrug fra stikkontakten,
selvom der ikke er noget forbrug på sekundærsiden ... Men jeg er enig i at
det ikke behøver have noget med deres effektivitet under drift - OG  de
bliver lune selvom der ikke er noget forbrug fra dem.....

* Nøjagtiheden af målingen er så noget andet ... Det er med en af de her
billige energimålere der sættes mellem stikkontakten og forbrugeren.

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

De 4 psuer på en fordeler
Tomgang: 22Watt
Drift (uden netværkstrafik) 34W

Men jeg mangler stadig diverse stik for at teste om der er noget at spare
med den større psu...

Så hvis forskellen var udtryk for ringe effektivitet (er den jo ikke helt -
der er også et tab i den store) Men selv besparelse på 16W er ~140kWh om
året og det sidder hvor jeg ikke har glæde af varmen.

Re: Effektivitet i "små" strømforsyninger kontra en større ?

1 PSU - fra en NEC 15" skærm der kan levere 4A
Drift (uden netværkstrafik) 26W

Besparelse 8W eller 70kWh/år så de 60kr på DC stik er tjent ind på godt
1/2år :-)

Re: Effektivitet i "små" strømforsyning er kontra en større ?

tjah... så lad problemerne kommer efterhånden. Jeg ser heller ikke nogen
fornuftig grund til at bruge kabler uden skærm.

Jeg fjernede to seriedioder efter gennemgang af mine egne enheder. Nu
sidder der et gammelt solcellepanel og en lille 230/12V switcher og
klarer det.