Effektiv strømforsyning

Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe.
Men jeg leder efter den mest effektive strF8%mforsning til min itx
computer.
Det er en atom embedded board magen til dette:
http://emea.kontron.com/products/boards+and+mezzanines/embedded+motherboard =
s/miniitx+motherboards/ktus15mitx++16+plus.html
Og jeg har da osse et itx-kabinet til det med en indbygget
strF8%mforsyning.
http://www.in-win.com.tw/products_pccase_series.php?cat_id3D%1&series_id3D %
67
Men strF8%mforsyningen er opgivet til en:
"Standard TFX 12V, 200W" og den lyder E6%rligt talt ikke sE6%rligt
effektiv (80 PLUS).

Jeg har fE5%et fat i en picoPSU pE5% 120W som jo er ret effektiv (95%) men
det er jo kun DC/DC delen der er det.

SE5% jeg skal jo bruge en AC/DC strF8%mforsyning ogsE5% til denne lF8%sning=
.
Lige nu har jeg bare en IBM strF8%mforsnyning til en bE6%rbar som kan
bruges, men har ingen idE9% om hvor effektiv den der. Kan man mE5%le det
(med simple midler)?

Har I andre forslag til hvordan jeg kan fE5% en effektiv og lydlF8%s
strF8%mforsyning til mit ellers lydlF8%se board?

Mvh

Re: Effektiv strømforsyning

Hej
Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe.
Men jeg leder efter den mest effektive strømforsning til min itx
[...]
strømforsyning.
http://www.in-win.com.tw/products_pccase_series.php?cat_id=1&series_id67 %
Men strømforsyningen er opgivet til en:
"Standard TFX 12V, 200W" og den lyder ærligt talt ikke særligt
effektiv (80 PLUS).

Jeg har fået fat i en picoPSU på 120W som jo er ret effektiv (95%) men
det er jo kun DC/DC delen der er det.

Så jeg skal jo bruge en AC/DC strømforsyning også til denne løsning.
Lige nu har jeg bare en IBM strømforsnyning til en bærbar som kan
bruges, men har ingen idé om hvor effektiv den der. Kan man måle det
(med simple midler)?

Har I andre forslag til hvordan jeg kan få en effektiv og lydløs
strømforsyning til mit ellers lydløse board?

Hej,

Er problemet larmen elle el-forbrug?

JEg ved godt larmen kommer pga. varmen = el forbrug.. men hvad er vigtigst.

Jeg tror ikke du får meget ud af at have 2 strømforsyninger ud over du deler
tabet og varmen...

Kasper

Re: Effektiv strømforsyning

Hej Kasper

Det er en prioritet at det skal vE6%re lydlF8%st, og det kan jeg opnE5% med
picoPSU'en samt IBM strF8%mforsyningen fra en bE6%rbar.

SE5% det "parameter" jeg nu prF8%ver at gF8%re noget ved er effektiviteten,
som jeg F8%nsker sE5% hF8%j som muligt.

Evt. hvordan jeg kan mE5%le hvor effektiv den IBM strF8%mforsyning jeg har
er.

Effektivitet 3D% Pout/Pin x 100 sE5% hudt jeg visker.

Men hvad skal jeg bruge for at mE5%le det?

Mvh

Re: Effektiv strømforsyning
Jeg brugte en "SparoMeter" som angiveligt er det bedste til små "ikke omske"
belastninger. (lånt på biblioteket)
Med de std. forsyninger jeg havde til rådighed, brugte mit system ~30W.
Med hjælp fra Eurochannels http://www.eurochannels.dk/ fik jeg en ny og røg
ned på ~7W
 - imho ikke billigt ;( men effektivt :-)

finn

Re: Effektiv strømforsyning

Hej Kasper

Det er en prioritet at det skal være lydløst, og det kan jeg opnå med
picoPSU'en samt IBM strømforsyningen fra en bærbar.

Så det "parameter" jeg nu prøver at gøre noget ved er effektiviteten,
som jeg ønsker så høj som muligt.

Evt. hvordan jeg kan måle hvor effektiv den IBM strømforsyning jeg har
er.

Effektivitet = Pout/Pin x 100 så hudt jeg visker.

Men hvad skal jeg bruge for at måle det?

Dit problem med din 200W er også at den er designet til 200W og
effiktivteten er designet til at være størst ved 100-200W formentlig.

10W tab ved 200W er 95%
mens 10W tab ved 50W er 83% tab.
Selvfølgelig vil eget forbruget falde ved lavere load, men ikke tilsvarende
din load.

Så for at få den mest effiktive PSU er du nød til at finde en der er
designet til dit effekt forbrug.

Problemet er måske med at finde en der er designet til 50-70W, desuden skal
den jo helt være fysisk "stor" således du har mest muligt passiv køling.

Kasper

Re: Effektiv strømforsyning
Hep...

Hvis din computer bruger 20-30w (og det gøre den maaske ikke engang) ,
vil din besparelse ved at gaa fra 80+ til 95 % efektivitet være total
ligegyldig......37.5W - 31.5W = 6w....

166 timer for en KW

hvis vi leger at en KW koster 2 kr, spare du 0.01204 kr pr time .......

jeg gad ikke bruge meget tid paa det.....

/finn

[...]

Cool, det board kører på en enkelt 5-25V DC forsyning, ikke ATX.

Det er en ATX forsyning, så den kan ikke sættes til det MB.

Hvis det er det rigtige MB du har linket til så er det det eneste du
skal have.

Re: Effektiv strømforsyning

http://emea.kontron.com/products/boards+and+mezzanines/embedded+motherboards/miniitx+motherboards/ktus15mitx++16+plus.html

Jeg har ikke en DC strømforsyning. Eller dvs. jo den picoPSU som er nævnt
herunder, men den skal jo forsynes fra noget som skal konverteres fra AC.

Jeps og det har jeg nu i den ATX psu fra kabinettet.

Spørgsmålet var om der var gode, stille, og effektive alternativer til dette
:-)

Site Timeline