Effektiv batteriaflader?

Hejsa

Hvordan konstruerer jeg nemmest en effektiv batteriaflader til NiMH
batterier?
Jeg har selv overvejet en batteriholder med en god modstand loddet til +
og - men det er vist ikke det smarteste at gøre har jeg ladet mig høre.
Så hvad skal der til?

Mvh
Benjamin

Re: Effektiv batteriaflader?

det kommer an på hvad du skal.
sætter du en diode og f.eks en 10 ohms modstand kommer alle celler ned på
samme 0.6V.

Jacob

Re: Effektiv batteriaflader?

Hmm, det lyder jo ikke så tosset, den mulighed havde jeg ikke lige tænkt
over.
De batterier jeg vil aflade er ganske alm. 1,2 volts celler til mit digital
kamera.
Sådan et kamera har det jo med ikke at udnytte batterierne fuldt ud og
derfor bliver de ikke ordenligt brugt/afladet og jeg er lidt mistænksom
overfor den der hukommelseseffekt, det virker nemlig som om mine batterier
ikke kan oplades fuldt ud mere, de har "kun" været i opladeren et sted
mellem 75-100 gange men levetiden er faldt temmeligt meget på det sidste.
Men jeg prøver med dioden og modstanden som du beskriver, mange tak :o)

Mvh
Benjamin

Re: Effektiv batteriaflader?

nimh batterier har ikke hukommelse siger de. men smadrer dem langsomt når
man over oplader dem. køb en gp batterilader der lader dem op på 1-2 (3)
timer. hverken hurtigere eller langsommere.

Re: Effektiv batteriaflader?
Hej !

Kig på  http://www.ejberg.dk/aflader.html

Re: Effektiv batteriaflader?

Den ser jo helt fin ud og ser heller ikke specielt svær ud at få samlet,
takker mange gange :o)

Mvh
Benjamin

Site Timeline