Effektbegrænser til højttalere

Hej!
Skulle nogen her pE5% trE5%den mon have en god ide til at effekberE6%nse
hF8%jttaler. Jeg har allere fE5%et et sE6%t brE6%ndt af. Et barn havde skru=
et
op for volume, og sE5% var det sket med basserne. Tit og ofte bruger man
en forstE6%rker der kan yde mere end ht erne kan klare. Derfor har jeg
tE6%nkt mig at fremstille en indstillelig enhed der automatisk kan styre
indgangene ned, hvis ht erne fE5%r en for hF8%j spE6%nding.

PE5% forhE5%nd tak for evt. svar.
BF8%rge

Re: Effektbegrænser til højttalere

Sæt en spændingsdeler på inden effekttrinnet og juster så der ikke kan
spilles for højt, selv med volumen "i bund".

Re: Effektbegrænser til højttalere

Eller hvis der er mulighed for at indskyde en compressor i signalvejen,
feks Behringer som du kan få kastet i nakken for ca 300-500 på dba eller
anden brugt salg.

Jeg bruger selv en kompressor som børnesikring af anlæget, det funker
fint og junior kan dreje alt det han vil uden at den gamle har dårlige
nerver over sine højtalere.

/Morten

Re: Effektbegrænser til højttalere

Og hvad så med lyden når man indskyder en compressor?
Tja, når folk er tilfredse med kvaliteten af musik i MP3-format er det måske
alligevel uden betydning :-|

Re: Effektbegrænser til højttalere

Ikke for at starte en krig... men enhver plade du køber er komprimeret,
ligeledes som en hvilkensom helst radio udsendelse du lytter til (på nær
nogle små lokal stationer der ikke helt har styr på niveauet)

Men det skulle jo også gerne være ment som en sikring og ikke som noget
du skal "høre" på konstant, så komprimering er kun i nødstilfælde..

/Morten

Re: Effektbegrænser til højttalere

Hvad er den?

Det kommer vidst an på, hvilke plader du køber.

Re: Effektbegrænser til højttalere
Hej Børge

Det er en god ide at tingene passer sammen, min sø prøvede kun at
skrue helt op en gang, og så var han færdig med det, og anlæget er
jo naturligvis lavet så det kan holde til det.

Men prøv at kikke lidt på denne side med ideer til en løsning

http://sound.westhost.com/project33.htm

Re: Effektbegrænser til højttalere

Hej Max!er
Jeg har kigget pE5% ESP siden her: http://sound.westhost.com/project53.htm
og er nE6%rmest falden lidt for denne konstruuktion. Selvom jeg skal
lave 2 adskilte kredse, da forstE6%rker udgangene ikke har fE6%lles
potentiale. Der jo egentlig en compressor, sE5% vidt jeg kan se. Er
derfor spE6%ndt pE5% om der kan blive nogen forvrE6%ngning?
Men i princippet er der jo tale om shunting af potmeteret, sE5% mon ikke
det gE5%r.

Re: Effektbegrænser til højttalere
Hej Børge

I min verden er en compessor en aktiv enhed og det er der jo ikke
tale om i den konstruktion. Du shunter jo bare potmeteret og det
indføre ingen forvrængning.

Ps: jeg har forøvrigt nogle LT3011, det er LED og LDR sammenbygget
i et hus, skabt til din opgave, liggende. Du må godt få et par stykker
hvis det har inetresse.

Part Number = LT3011
Description = Rectangular LED Lamp - Light-Dependent-Resistor-Output
Optocoupler
Manufacturer = Various
Number of Input Channels = 1
Number of Output Channels = 1
Input Type = LED Lamp
P(D) Max.(W) Power Dissipation = 75m
V(BR)Out Min.(V)Breakdown Volt = 150
I(IN) Min.(A)Control In. Curr. = 50m
V(IN) Min.(V)Control In. Volt. = 1.6
r(on) Max.(ohms) On-state Res. = 320
r(off) Min.(Ohms)Off-state Res = 100k
t(off) Max. (s) Turn-off Time = 10m
t(r) Max. (s) Rise Time = 15m
Viso Max.(V) Isolation Voltage = 3.0k
Package = Axial
Package Style (Basic) = Flangeless
Color = Red
Lens Type = Diffused
Peak Wavelength (m) = 655n
Iv Min.(cd) Luminous Intensity = 400u
@I(F) (A) (Test Condition) = 10m
V(F) Max.(V) Forward Voltage = 2.0
@I(F) (A) (Test Condition) = 20m
V(R) Max.(V) Reverse Voltage = 3.0
Overall Height (mm) = 7.0
Greater Surface Dimension (mm) = 4.9
Lesser Surface Dimension (mm) = 1.9
Lead Stand-off Clearance(mm) = 1.1
Package = LED-6a

Re: Effektbegrænser til højttalere

Hej igen Max!

Tak for svaret, Jeg er da i hF8%j grad interesseret i  2 stk. Hvad er
prisen??
Venligst svar til   snipped-for-privacy@bazic.dk
PE5% forhE5%nd tak

M.v.h.