Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Jeg har en del elektroniske balaster til lysstofrør (f.eks. Philips ETC 258
R/04) som er opgivet til 2x58/50W. Er der nogen der ved om denne opgivelse
er max. udgangseffekt, eller om man kan sætte mindre rør på uden de dør for
tidligt? Jeg prøvede på et tidspunkt nogle af dem af med 2 stk. 36W rør, det
virkede tilsyneladende fint, men jeg ved ikke om det ville holde i længden.
Det kunne jo tænkes de er lavet som konstantstrømsgeneratorer, så man kan
sætte rør på med en vilkårlig længde, bare de skal have samme strømstyrke.
Jeg går ud fra strømmen er den samme i alle T8-rør, og det bare er
spændingen der er højere ved de lange rør.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Nej en drossel-spole er lavet til den stF8%relse rF8%r den er stemplet, du
for alt for hF8%j drift spE6%nding over rF8%ret hvis du bruger en f.eks 58W
spole over et f.eks 36W rF8%r, det fE5%r snart en ende.
I 97% af alle tilfE6%lde er det lE6%ngden der bestemmer hvor mange W et
rF8%r er pE5%, og derfor er det idiot
sikret at man ikke kan fE5% f.eks et 36W rF8%r i et 58W amatur, sE5% kommer
de kloge nok og skal fortE6%lle at der er nogen fE5% stykker der har samme
lE6%ngde med med forskellige W, derfor har jeg ogsE5% sikret mig og skrive
97% af alle, da dem her med spiciel lE6%ngde ikke er dem du fE5%r med hjem
fra byggemarkedet, det er fagfolk der ved hvor de skal bruges  og
bliver bestilt fra en elgrossist.
SE5% ikke andet end 58W rF8%r pE5% en 58W spole, du kan i hvisse gamle
amature mF8%de 65W spoler, og her
kan du godt anvende 58W rF8%r, men levetiden er kortere end hvis rF8%ret
havde en 58W spole, da rF8%ret naturligt fE5%r en hF8%jere spE6%nding, da d=
ens
effekt er lavere end spolens stempling.
20%
Mvh Mpc

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Og nu var det så præcis _ikke_ en drosselspole Ulrik spurgte til, men
derimod en elektronisk én af slagsen.

Sådan lidt som en moderne sparepære. Får vekselstrøm ind, laver den til
jævnstrøm og dernæst til veksel igen med meget høj frekvens. Fordelene er
længere levetid på rørene og man slipper for den 100 hz flimren som
lystofrør er berygtede for.

Mvh
Morten, der desværre ikke kender svaret på Ulriks spørgsmål, bedste bud vil
være at finde et datablad for den elektroniske balast et sted på nettet.

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør
Ulrik Smed skreiv:

Et lysrør er i prinsippet en glimlampe, og den fungerer som som to
zenerdioder i antiparalell. Spenningen er ca 72V. En elektronisk drossel
er i prinsippet en konstant strømgenerator. Når røret er tent, så er
motstanden i røret "0". Lengden av røret avgjør hvor mye strøm røret kan
tåle. Spenningen er konstant.

I prinsippet kan du kople to rør i paralell, men du må ha en
seriemotstandfor å sikre deg at strømmen blir fordelt likt mellom de to
rørene.

Dette er mitt bidrag, men jeg påstår ikke at jeg eier sanheten ;-)

HM

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Det tror jeg ikke du gør, for man sætter dem normalt i SERIE :-)

http://www.elux.com.pl/images/zta-2.gif

Lidt generelt om lysstofrør

http://cubus-adsl.dk/elteknik/cases/lysroersarmatur.php

mvh
JBH

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør
JBH skreiv:

Det stemmer ikke. Normalt er en elektronisk ballast bygget akkuratt for
de rørene den skal drive. En ballast for 2x58W lysrør er bygger akkuratt
for det.

Joda. Noe relevant kan du få utav det om du leser om epler når du ønsker
opplysning om pærer, men der er nok smartest å søke opplysning om pærer.

HM

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Hm, ja det var netop det jeg var ude efter, men ville selvfølgelig hellere
ha' hørt at man godt kunne sætte mindre rør på. ;-)

Jeg kan ikke rigtig finde nogle datablade på de ballaster, hvor der står
nogle detaljer om hvad de giver ud af strøm og spænding. Jeg synes det lyder
lidt forkert at spændingen skulle være den samme for alle længder rør, og at
strømmen er større i lange rør. Det ville være mere logisk hvis det var
omvendt, da diameteren er den samme, og samme strøm i samme diameter ville
give samme lysmængde per overflade. Er det helt i skoven at tænke sådan? :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør
Ulrik Smed skreiv:

Ikke jeg heller, men jeg søkte på nettet etter byggebeskrivelse for
elektronisk ballast; jeg hadde behov fo ballast til 7 stk 18W rør.
Microchip har en, og jeg tror ATMEL hadde en.

Ta heller utgangspunkt i at lysrøret er en glimlampe.

HM

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Hvis man forøger afstanden mellem en glimlampes elektroder, skal der så ikke
mere spænding til at tænde den og holde den igang?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør
Ulrik Smed skreiv:

Det er med den som med zenerdioden. Når du når bariærespenningen, så er
motstanden nær "0 ohm".

I radiorørenes dager ble glimlamper bygget inn som banlige radiorøt og
ble kallet "stabilisatorrør". Der var bare en spenning, 72V.

Når det gjelder elektronisk ballast, så kan ofte lysstyrken reguleres.
Det gjøres ved å regulere strømmen i  røret. Forsøk å reine noe på det,
hvilken seriemotstand du kan bruke.

Jeg tenker meg, at siden spenningsfallet er "konstant" 72V, så kunne
kanskje 5 - 10V være passende. Nå er det vanskelig å finne den rette
strømmen i røret. Kople opp et 58W lysrør til en elektronisk ballast, og
mål strømmen i røret når det lyser. Det blir gjerne vanskelig, siden
røret fødes mef høyfrekvens. Jeg har ikke forsøkt å sette meg inn i de
delene: har ikke hatt bruk for det.

HM

Re: Effekt på elektroniske balaster til lysstofrør

Tænkte også på at måle spændingen over et 60cm rør, og et 120cm rør, med
almindelig drosselspole. Men så faldt jeg over det her inde på Elfa:
(kan ikke linke derind)

"
      Fremstille: Osram
      Type: QTI 2X28/54

      Elektronisk forkoblingsenhed for ét henholdsvis og to lysstofrør med
effekt fra 14 W til 80 W. Giver et blinkfrit lys og lavere energiforbrug.
Beregnet til de fleste lysstofrør, både T5/16 mm og T8/26 mm. Det er også
muligt at drive High Output (HO) og High Efficiency (HE) lysstofrør med
samme enhed. Forkoblingsenheden finder automatisk ud af, hvilken type
lysstofrør der benyttes, samt hvilken effekt det har, og tilpasser
efterfølgende driften. Anvendelse af ''cut-off'-teknik" giver øget levetid
af lysstofrøret og reducerer effekttabet. Automatisk afbrydelse ved slidte
eller gamle lysstofrør. Forkoblingsenheden kan også drives med jævnspænding
og egner sig til anvendelse i nødbelysningssystemer.
      "

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark