effekt forbrug

Hej.
Jeg står i en situation hvor jeg skal ud og leje en dieselgenerator.
Jeg har dog ingen anelse om hvor mange watt jeg skal bruge.
Jeg skal tilslutte:
3 forstærkere med en udgangseffekt på henholdsvis 100watt, 300watt og
400watt alt sammen mono.
samt et par andre småting.

Det jeg er i tvivl om er, hvor meget man kan regne med forstærkerne
bruger. - Jeg går ikke ud fra at udgangseffekten er lig den brugte effekt.

Ville det være fornuftigt at regne med 500watt pr. forstærker?

--
Ryan Kristensen

Re: effekt forbrug

Diesel ?

Hvad med et af de billige nødstrømsanlæg fra Harald Nyborg

Ja, mindst

Find en 2kW ting

Re: effekt forbrug

Det vil i hverfald være aldeles rigeligt....

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: effekt forbrug

Tjah, fuld knald på 800W giver vel godt og vel det samme i varme fra
forstærkerne. Så er vi på 1,6kW. Lad mig nu se, der skal nok andet
udstyr på end kun forstærkere sådan godt og vel 100W i alt (en lampe,
nogle forforstærkere til microfon, eller en cd afspiller).

så er vi på 1,7kW og op til 2kW er det rart at have lidt headroom.

Re: effekt forbrug
On Wed, 23 Jun 2004 13:34:35 +0200, Klaus D. Mikkelsen

Det er ikke mig der skal betale, jeg skal bare fortælle et firma hvor
mange watt jeg skal bruge, så må de finde ud af hvordan de vil levere det.

Ok. det prøver jeg.
Tak for hjælpen.

--
Ryan Kristensen

Re: effekt forbrug

Står der ikke Amp. og Volt på forstærkerne? - det er normalt da det er et
lovkrav. Hvis der står Amp (A) og Volt (V), så er udregning til Watt (W)
nemt således: 230V * A = W

Re: effekt forbrug

Det er et af problemerne:
Jeg har ikke adgang til produkterne i øjeblikket, så jeg kan ikke få
oplyst nogle tal.
Derfor håbede jeg på, at jeg kunne komme i nærheden af et ca. tal udfra
udgangseffekt.

--
Ryan Kristensen

Re: effekt forbrug
et

Nu er jeg ikke sikker, men er det ikke kun for apperater uden nogen
forskydning (varmelegme, lampe m.m.).
Skal man ikke tage højde for faseforskydningen, når man udregner noget
f.eks. for en forstærker? Eller er det kun når det er VA man skal bruge?

--
Thomas

Re: effekt forbrug

(W)
hvis du skal ha VA er det U*I ... hvis det er watt er det U*I*CosPHI

/René

Re: effekt forbrug

Begrebet cos(phi) bruges vist mest i forbindelse med tilnærmelsesvis
sinusformede strømme.

Re: effekt forbrug
Vinklen Phi er forskydningen mellem spænding og strøm. Og ja det er
naturligvis
ved vekselspænding der er tale om :)
U*I*Cos(phi) giver den watt ("varme") effekt der bliver afsat i kredsen
(f.eks en motor)
hvorimod U*I*Sin(phi) vil give den reaktive effekt (VAr).

Mvh
René

Re: effekt forbrug

Nu gik det oprindelige spørgsmål jo på en effektforstærker. Jeg ved
ikke, hvordan man i dag laver større PA-forstærkere, men jeg har i hvert
fald set en del ældre forstærkere med enfaset spændingsforsyning
bestående af transformer, diodeensretter og ladeelektrolytter.
Udover transformatorens magnetiseringsstrøm vil der kun løbe en strøm,
når trafoens sekundærspænding (minus 2 diodespændingsfald) overstiger
lytternes spænding. Strømmen vil derfor indeholde en del ulige
harmoniske. Man kan derfor efter min mening ikke tale om en vinkel
mellem strøm og spænding, da den jo vil være forskellig ved de
forskellige harmoniske. Hvis spændingen ikke bliver forvænget
nævneværdigt af de harmoniske strømme, vil de hverken påvirke den aktive
eller reaktive effekt, da disse beregnes som middelværdi over en
netperiode, men hvis man sætter 3 af den type forbrugere til hver sin
fase, vil de med 3 delelige harmoniske (fortrinsvis den 3.) gå i
0-lederen, som ellers ikke er belastet og i øvrigt påvirke RMS-Strømmen.

Mvh. Torsten

Re: effekt forbrug

Oki - så fik jeg det på plads. Tak for det.

--
Thomas

Site Timeline