Eagle og HP-plotter

Har nogen af jer erfaringer med at bruge HP's plottere
sammen med Eagle ?

Hvordan gik/går det ?

Hvilken model ?

Er der andet, som er bedre ?

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter

Jeg brukte HP, jeg tror det var 7475, under EAGLE 2.62. Den eneste
bemerkningen, bruk "Super Black" penner til baner, og jeg plottet på
"kalkerpapir". Et papir som ligner mistenkelig på "bakepapir". Du får
papiret gjennom bokhandleren, men henvend deg til betjening som er tørr bak
ørene.

HM

Re: Eagle og HP-plotter
bak
Jeg tænkte nu på at tegne DIREKTE på kobberpladen !

Det er måske ikke så godt eller ...?

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter
Det har jeg eksperimenteret en del del med for et par år tilbage.
Jo det kan man godt.
MEEEN. Du skal bruge permanenter tusser, det store probem er at du skal
bruge tynde spidser, og når pennen "slår" ned på printet gør den det med
så meget kraft at spidserne hurtigt bliver flade, og derved begyndte
hurtig at tegne ulinært.

Min konklusion er:
For stor forbrug at tusser.
Uens baner
Kan ikke laves tynde nok

Det var ellers både interessant og spændende, men desværre ikke godt nok.

Idag printer jeg ud på overhead (specialt til laser) på laserprinter,
jeg laver 3 kopier og lægger dem oven på hinanden, derved bliver de
meget lystætte. Ud fra den film laver jeg fotoprint i god kvalitet.
Claus

Re: Eagle og HP-plotter
Hvis du skrivet ud på Utoplex kalke (ja, det gamle der ligner madpapir)
er et lag nok, toneren binder meget bedre end på OH-film. Og da det er
papir er der ingen problemer laserprinteren.
/carsten

Re: Eagle og HP-plotter

Interessant, tak for info, det skal prøves.
Claus

Re: Eagle og HP-plotter

Hej carsten ...

Har du et "papir vare nummer" ell. evt et sted hvor man kan købe det
??

Jeg kan se en del kalke , men er det 80g eller ???

Hilsen
Carsten

Re: Eagle og HP-plotter

Papiret finnes, i alle fall, i kvaliteter fra 50 - 100 g/m^2. Det var
forbruksvare innen all teknisk tegning like til bortimot 90tallet.
Produsenter av tegnefilmer bruker store mengder.

Enhver papirhandler med betjening av den "eldre garde" vet hva det er snakk
om. Velg i alle fall 70g. Jeg anbefaler 80. Det har å gjøre med den tekniske
standarden på dårlige laserprinterer.

Forsøk å lagre papiret på et ikke for tørt sted; en blokk varer i mange år.

HM

Re: Eagle og HP-plotter
Hej Harald,

Enhver kontorforsyning bør vide hvad det er.
Ellers kan jeg anbefale Tütein & Koch i Kbh.

Jeg anbefaler nu det tyndeste, så kan det lettere gå gennem printeren uden
at jamme.

Huh ?  Der er da kun 50 ark på sådan en (men den kan jo deles til A5, så
holder den op til 2 mdr. :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det jeg har brugt er noget tegningskalke med ramme, jeg har haft
liggende i *lang* tid. Det er fra AGF med nr863, og det er faktisk 65g,

svjks er den på Hestbech.dk, Men prøv en kontorforsyning /arkitekt
leverandør

/carsten

Re: Eagle og HP-plotter
Eller Frisenette i Ebeltoft.

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter

AGF er A.G.Frisenette ;o)

Re: Eagle og HP-plotter
Sandelig de er i live endnu ;-)

710.883   Kalkérpapir. A3   Blok m. 50 ark   90 gr.
710.884   Kalkérpapir. A4   Blok m. 50 ark   90 gr.

Det bør enhver seriøs bogpusher kunne  skaffe

/carsten

Re: Eagle og HP-plotter

Har prøvet - jeg kan bare ikke få det til at virke - det er lykkedes
med ét fint print ud af ca. 8-10 stk !

Jeg har så godt nok selv "sprøjtet" filmen ud på pladen - det er nok der
"fejlen" er.

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter
Har ingen andre nogle POSITIVE erfaringer med plotter og Eagle ?

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter
OG tegning DIREKTE på kobberpladen !

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter

Ikke ubetinget positivt. Problemet med Eagle er at gerber-outputtet tit
skriver over de samme område flere gange, det er ikke så heldigt når man
plotter på kobberet. Hvis man bruger en pen med hård spids (de kan holde
til at blive banket imod kobberet) så skrabes plottet som regel pletvis
af igen.

    Mvh
        Kimjand

Re: Eagle og HP-plotter
 Når I så bruger "fotometoden" - køber I så "foto-færdige" print ?

Hvilken størrelse og pris ?
Eller strøjter i selv "foto-lakken" på ?

Har nogen prøvet en form for "hobby-silketryk" ?

Mvh KS

Re: Eagle og HP-plotter

Jeg ved ikke rigtig hvad fordelen er ved fotoprint, i hvert fald ikke ved
hobbyproduktion...

Det er vist også at gøre det hele noget mere kompliceret end nødvendigt... jeg
har gode erfaringer med Press'n'Peel. Det er en film til at overføre toner fra
laserprinter til kobberet, se eventuelt: http://www.techniks.com/how_to.htm

    Mvh
        Kimjand

Re: Eagle og HP-plotter
jeg
fra
http://www.techniks.com/how_to.htm
Jeg synes bare jeg har erfaringer med, at kobberet "buler op" ved varme
med strygejernet - og især da ved 1½ - 10 min - som der står !

Hvor får man det i DK og til hvilken pris ?
Kan man bruge "BrintOverIlte-metoden" ved ætsningen ?

Mvh KS

Site Timeline