Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Da det er første gang jeg forsøger, at få fremstillet et dobbeltside
fotoprint.

Vil jeg gerne være sikker på, at det jeg gør, er rigtigt.

Har trængt mig, at få printet lavet hos:

Olimex:

http://www.olimex.com/pcb/index.html

Som kan bruge Eagle filer til fremstilling af prototype print.

Har tænkt mig, at genereret en Gerber fil efter nedstående Web-link

Fremstil en Gerber file:

http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_eagle44.htm

En sådan Gerber fil, er det nok til, at få produceret en dobbeltside
fotoprint hos Olimex?

Hvilken filer er det Olimex skal havde tilsendt?

Er der andre file der også skal med?

Efter at havde fremstillet en Gerber fil, har jeg da, så også mulighed for
selv, at kontroller
om Gerber filen er rigtigt?

Findes der et program der kan vise en Gerber fil (Viewer) så jeg kan
kontroller Gerber filen inden den sendes til Olimex.

Gerne et Web-link.

Med venlig hilsen

Monie

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Der kommer een film fra een gerberfil. Derfor skal du bruge følgende
(uanset hvem der skal lave printet):

en borefil (typisk i excellonformat)
en gerberfil for hver film, der skal laves
   kobbertop
   kobberbund
   loddestop top
   loddestop bund
   komponenttryk
en eller anden fil (typisk gerber) for at angive fræsesporet rundt om
printet.

Jeg ved ikke hvad der findes af gratisprogrammer til gerber editering,
men jeg bruger GerbTool fra WISE:
http://www.wssi.com /

Bo //

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber
Hej Bo

De filer der skal benyttes er det kun dem der skabes med Gerber?

Alså følgende Gerber der er skabt:

*.drl
*.drd
*.dri
*.cmp
*.sol
*.plc
*.stc
*.sta
*.gpi

Er det disse og kun disse filer jeg skal sende til Olimex?

Mvh
Monie

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

-se mit svar var af mere generel art, så du skal nok spørve dem, der
nede, for de filnavne siger mig ikke ret meget. Jeg bruger Cadence/OrCAD
og får produceret i Stavanger hos Helge...

Bo //

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Jeg bruger Cadence/OrCAD

Hvem er Helge i Stavanger?

Med hilsen
Arne Offenberg
som bruker Capinor

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Elprint, og jeg skrev forkert, de bor i Bergen. Norge er jo et stort
land, så Du må bære over med en fejl på kun 200km. Jeg  blander dem ofte
sammen, da jeg kender danske oliegeologer begge steder.

Capinor markedsfører sig ikke i Danmark, så dem har jeg ikke erfaringer med.

Bo //

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

<Off-topic>
Er det ikke noget med at når du søger på Elprint/Bergen får du postnummeret
til Paradis??

</Off-Topis>

/C

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

med.

Jeg har brukt Elprint noen ganger, men synes det er så omstendelig. De må
vite antall hull og diametre osv, om man ikke bruker dette Macaos
programmet. Nøyaktigheten har jeg heller ikke vært helt fornøyd med. Hullene
er ikke sentrert nøyaktig, og kantfresingen kan være litt unøyaktig. Nå er
det ca 5 år siden jeg brukte de, og da gjorde jeg det fordi det var
billigere enn Capinor. Nå vet ikke jeg om noen som kan konkurere med Capinor
når det gjelder kvalitet. Spesielt på mange lags print, som jeg ikke lager,
men som noen kollegaer har god erfaring med. Der kan man også få laminater i
sort, og med store tykkelser, slik at de kan brukes som deler av kabinettet.
Det Capinor ikke klarer å lage trenger man ikke. Jeg bruker en nedfresning i
printet som er 6,25 mm lang, 2,5 mm bred og 1 mm dyp, for å senke ned en ptc
motstand under trafoer. Jeg skal lage 130 kort nå og skal undersøke prisen
hos Elprint, men det er vel mer jobb å beskrive kortet med V-cut og
fresninger enn det er penger spart.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Elprints kvalitet er steget MEGET i de senere år. Jeg har lige modtaget
et 6 lags print (122x160mm) med 6 mils baner/spacing, og 0.3mm
viahuller. De er perfekte. Og interface til deres produktion via macKAOS
er kun blevet marginalt bedre. De påstår at der snart skulle komme en
brugervenlig version.

Bo //

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Ja, ingen problem.

GC Prevue bruger jeg i forbindelse med arbejde og er det absolut bedste
gratis Gerber viewer jeg kender.

Kan downloades her:
http://www.graphicode.com/pages/downloadprevue.cfm

God fornøjelse med det!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Hvilket betyder at du kande sende din .brd fil til Olimex og ikke
behøver at rode med gerberfiler.

Du skal dog huske at loade 10mils.dru som du finder på deres webside, og
så fixe alle fejl som det medfører.

De har også en "silkscreen fix" som du skal køre på filen før du sender
den. Lad dog være at køre den på din orginale .brd fil!

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber
Hej HKJ

Jeg er selvfølgelig medst intereseret i den mest enkelte metode.

Kan følgende fremgangs måde anvendes:

1: Vælg *.brd
2: Vælg Drc
3: Load "10mils.dru"
4: Klik på Check
5: Rette evt fejl!
6: Start the Autoroute
7: vælg Run og kør "OlimexAllSilk.ulp"

Hvis den er hel gal, vil du være mig behjælpelig med, at beskrive det rigtig
forløbet.

Eller kandet gå hen og blive meget dyrt ;-)

NB: "Filen-silkscreen fix" der mener du vel filen: "OlimexAllSilk.ulp"

Med venlig hilsen
Monie

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Du får nok brug for at fixe et par ting efter autoroute, da den ikke
altid kan klare alt, men sæt "routing grid" til 25 og det hjælper meget.

og før du går til trin 7 så laver du lige en kopi af din .brd fil, da
trin 7 vil "ødelægge" den.

Din beskrivelse er rimelig korrekt.

Så dyrt er det heller ikke, du kommer højst til at betale olimex nogle
penge for at fixe dine fejl, og det er ikke specielt dyrt (i forhold til
danske priser).

Sikkert, jeg har lavet min egen da deres ikke blev opdateret i samme
takt som Eagle. Fidusen er at ALT på silkscreen SKAL have en vis minimum
stregtykkelse, ellers skal du betale Olimex for at ændre streg tykkelsen.

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber
Hej HKJ

Mange tak for dine beskrivelse. Jeg vil nemlig lave et standart papir på
hvordan dette skal gøres.
For at huske det hele og for at undgå fejl.
Din udgave af "silkscreen fix" har jeg mulighed for, at erhverv denne file?
Min e-mail er: mjs AT nypost DOT dk
Hvad ang. silkscreen - så gører jeg altid stregtykkelse så tykke som muligt.

Mange tak
Med venlig hilsen
Monie

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Det er der ingen grund til, jeg kiggede lige på deres nye
OlimexAllSilk.ulp og ud fra beskrivelsen ser det ud til at være den der
bør bruges.

Problemet er normalt tekst, men bare kør fixet, før du sender filen, så
er alt iorden.

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber
Hej HKJ

Tak for alt din hjælp.

Jeg er nu så meget orinteret, at jeg tør forsøge med, at få lavet en
dobbelside printplade hos Olimex.
Da min udgave af EAGLE ikke er den professional udgave med registeret
Student Version, så skulle der vel ikke være noget i vejn med, at få lave
disse printplader når det kun er til mig selv????
Ren og skær radioamatør eksperimenter. Mit calle er OZ2ZT

Med venlig hilsen
Monie

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Slet ikke, om det så var den gratis version er det ok.

Der må jeg indrømmet at min amatørradio har være slukket i lang tid
efterhånden.

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

lave

Amtørradio er da herrefedt. Sidde i timevis og vente på svar fra
Honolulu.....For ingen kunne jo finde på at bruge moderne ting som: Skype,
Messenger, email, IRC mv ? :)

Re: Eagle fremstille dobbeltside fotoprint - Gerber

Jeg er nok ikke den rigtige til at hjælpe med Olimex, da jeg normalt får
lavet print et sted hvor 6 mils er standard, og 4 mils koster ekstra.