E10 pære med indbygget "parabol" ??

Hej, kommer hører normalt hjemme ovre i dk.fritid.sejlads, men jeg har lige
et spørgsmål som nok kræver lidt mere "købe elektronik" rutine end man kan
forvente af sejlere.

Når man skal styre en båd i let vind, så montere man sådan en "vindviser" i
toppen af masten så man kan se hvor vinden kommer fra:
http://shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product10%872

Men når man (som jeg) sejler om natten, så kan man jo ikke se den (det er
tit mørkt om natten) og derfor montere man en lille lampe nedenunder den:
http://shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product10%876

Inden i denne sidder der en helt alm. E10 pære på 12volt
("elektronik/radio-pære"):
http://shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product22%849

MEN dem der har konstrueret "dippedutten" har ikke tænkt over at dels bruge
man en masse unødig energi på at lyse til siderne (en sejlbåd  laver ikke
selv strøm, man skal have det hele med i batterier) og dels kan lysstrålerne
som pæren kaster til siderne misforstås som en ankerlys (ankerlys: hvidt lys
der lyser i 360 grader rundt) og det er jo ikke godt.

Den nemme løsning (som mange bruger) er at stykke sort tape rundt om pæren
(løser kun ankerproblemet). Jeg er så lidt mere ambitiøs: jeg prøvede med et
stykke aluminium at folde en parabol, men det er svært da pladsen er lidt
begrænset  ....

Så tænkte jeg: Man kan virkelig ikke købe sådan nogle små pærer der er
fabrikeret med en indbygget parabol ??

Til 220 volt findes det jo...... (ikea "spots" på datterens værelse bruger
en masse af dem; de dyre sataner)

På forhånd tak.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Tænk kreativt, tænk LED's (lysdioder). De lyser som regel kun fremad og
bruger meget lidt strøm. De kan fås i hvad farve du ønsker dig (næsten)
og er lette at have med at gøre.

Jeg ser for mig 6 lydsioder koblet i serie monteret rundt om
"vindviseren" lysende opad og med en lille seriemodstand til 12 volt.
Gule "hibrigt" dioder med en rimelig spredning kan nøjes med 10mA
(svarer til en 0,12W pære) og giver sikkert lys nok.

Hvad med en vidretnignsmåler der giver signal retur til dig og så 2
lysdioder ned ved rorert i stedet ?

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??
Nå, ja modeljernbaner, må vel også bruge den slags....

Nu skal det jo kunne tåle gentagne sprøjt med saltvand (elektrisk ledende,
og tærende, vand), så det ville være bedst, hvis det kunne blive inde i den
lille "dykkerklokke" hvor pæren sidder. Den er nemlig støbt vand tæt.

Hvid/rød er bedst. Rød/orange ødelægger ikke dit nattesyn og reflekserne på
undersiden af pilen er alligevel røde.

Er det (stadig) 1,4 volt der skal være over sådan en svend ?? (det er 20 år
siden jeg har leget med sådan noget) Kan man få dem så små, at man kan koble
8 i serie og montere dem i en E10 sokkel ?

Det bliver nok noget stads..... og der er jo 12 meter op når man skal skifte
"pæren", hvis der går en lodning.

En færdig løsning er nok bedre .....

Bjarke

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Ellers støber du dem bare ind i et hus selv.

Okay, der må blive rød så....

Nej, nærmere 2 volt, men kig i et datablad.

Ja, men så er lysudbyttet ikke så stort.

Det gør der ikke. Og driver du dem med mindre strøm end fuldt
lysudbytte, vil de holde endnu længere

Måske

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Støb det ind i en plastklods, så holder det evigt. Husk at støbe en lille
rustfri vinkel med ind, så den kan skrues fast.

Har aldrig hørt om at en lodning "går" ?
-hvad dækker det over?
Glødelamper dør jo ofte, men LED'er holder "evigt"

LED'er giver dig bedre lysfordeling, lavere energiforbrug og længere levtid.

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??
Ahh, der findes der da kolde/dårlige lodninger. men bortset fra det:

Jeg lodder normalt *aldrig* i båden. Mikroskopisk indtrængning af salttåger
får tinnet til at forvitre på ganske få uger idet der opstår galvanisk
korrosion mellem tinnet og kobberet. Tilsvarende ses korrosionen af kobberet
inde under isoleringen i ledningerne fordi isoleringen nedbrydes når solen
skinner på den. Det lyder tosset, men når man ser rustfrit stål ruste i en
båd, så går det op for en hvor hårdt et miljø det er.

Men der er ingen tvivl om at I er inde på noget af det rigtige. Der er også
en del progressive virksomheder der er begyndt at producere lanterne med led
teknologi.

Spørgsmålet er bare om jeg er fingernem nok til selv at lave det .....

/Bjarke

snip

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Enig, det skal være tæt. Brug derfor ikke en hård støbemasse, men een, der
kan arbejde. Evt kan du støbe ind i et klart plasthus, så lyset kan slippe
ud.

Vælg den rigtige type kabler. Jeg husker ikke hvad det hedder, men jeg har
noget multicore orange kabel, der bl.a. bruges på svinefarme, og det er
GROFT miljø.

Ja, der er forskel på legeringer. Rustdrit er ikke bare rustrit. Syrefast
stå er nok en tak bedre, men jeg er ikke den rette til at forklare alle
forskelle.

-det kan jeg ikk svare på :-)

Bo //

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Hvad med følgende: http://lysdiode.no/product_info.php?products_id11 %
?

Den har godtnok ikke en parabol, men jeg kunne forestille mig at den ikke
lyser så meget ud til siden, og at den har et markant mindre strømforbrug
end den normale pære. Den bruger kun 0,24W, hvad bruger du normalt, 5W?

Så er det også en færdiglavet løsning, og den burde holde meget længe.

signing off.. Martin Sørensen

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??
Genialt!! det var lige det jeg ledte efter.....

/Bjarke

snip

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Hvorfor klistrer du ikke bare noget refleksbånd på undersiden af din windex?

Det har jeg altid brugt, og det er langt bedre end den lille klat, den er
født med.

Claus

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

er
den:
windex?

Forresten, hvis du har begrænset  lys, så kan du i teaterbutikker købe
pulver og maling, der er selvlysende. Det er også godt. Jeg har ganske vist
ikke købt den slags i mange år, men dengang var pulveret desvære rimeligt
dyrt. Men du kan også få det som tape, man bruger det bl.a. til markeringer
på scenen til spillerene, når de skal finde rundt...

 Claus

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??
Men er det ikke fordi det er fluroserende ?? (hvordan pokker staver man til
det ??) - ligesom viserne på et ur ??  Det vil jo efter en periode også
blive mørkt.... Har du erfaring med hvor længe det holder sig lysende ??
Viserne på mit ud holder i ca 10 min.

Bjarke

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

til

Fluorescerende :-)

Det holder faktisk rimeligt godt, men jeg har ikke brugt det i snart 15 år,
så jeg kan ikke huske detaljerne. Men jeg kan huske, at det var hundedyrt,
og at noget af det havde begrænsninger på anvendelsen. Der er jo forskellige
typer fluorescerende stoffer, nogle kræver f.eks. ikke lys for at kunne ses
i mørke, der er vist nok radium i, og det ved jeg egentlig ikke, om det
stadig kan købes. Og så er der dem, som er baseret på fosfor.

Men jeg vil nu alligevel anbefale en lille pære og noget godt refleksbånd.
Jeg _ved_ at det virker perfekt. Du vil blive forbavset over effekten i det
neongule reflekstape. Selv en lille dødsyg minilommelygte med AA batteri,
kan fra cockpittet få det til at lyse glimrende...

Prøv at købe en stump og så prøv det hjemme i stuen...

FUT til sejladsen :-)

Claus

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??
Min windex har da (fra fabrikken) reflekser der fylder hele firkanten, så
der er ikke plads til mere. - men den er også rimelig ny, da jeg fik den
ødelagt for 3-4 år siden, så det kan være det er blevet bedre.

Efter i årevis at have siddet og lyst med lommelygten (når det er rigtigt
mørkt=overskyet) har jeg jo i år oplevet hvor *fedt* det var med rigtigt
lys. - selv 2 kvm refleksbånd kan jo ikke reflekterer noget lys der ikke er
der.

(lidt) Lys kan anbefales.

Jeg har allerede mail'et til den norske butik og hørt om lidt flere specs på
led lamperne.

/Bjarke

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

Det er det røde refleks?

Det virker ikke særlig godt. Hvis du bruger et stykke hvidt eller neongult
refleks, som bl.a. politiet bruger på deres uniformer, så vil du opleve en
stor forskel. Selv med en lille belysning er der stor forskel..

Jeg sætter X FUT til sejladsgruppen, da vi nok er ved at være OT her...

Claus

Re: E10 pære med indbygget "parabol" ??

windex?
er

Er du helt sikker på, at du ikke lider af personlighedsspaltning, eller
kan du bare ikke huske hvad du skriver i andre NGér.

(Klip fra dk.videnskab.jura)

nyhedsmeddelelse:42248bbd$0$29086$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Ejvind Andersen