E koblet ladeensretter Dioder

Hej NG

Jeg sidder med en elopgave hvor jeg har fået at vide at jeg har en E-koblet
ladeensretter til at oplade en 12v akkumulator. Men jeg kan ikke huske at
have stødt på E-kobling før. Er der nogen der har et billede af en E-kobling
eller noget, så jeg kan se hvordan jeg skal tegne diagrammet over kredsen.
Eller blot kan beskrive den for mig.

Filip
(maskinmester stud)

Re: E koblet ladeensretter Dioder

E-koblet
E-kobling
Hej Filip

E-kobling er envejskobling, dvs. ensretning med en enkelt diode. Jeg kikker
i min gamle "Analog- og digitalteknik" af Kurt Bodi fra 1983, under "3.
Strømretterkredse".

Mvh. Niels

Re: E koblet ladeensretter Dioder
kikker

Tak for det. Jeg var nemlig et øjeblik i tvivl om det måske kunne være en
ensretning med to dioder hvor de sad på hver sin side af en transformer med
midtvejsudtag. Hvis det skulle ligne formen af et E. Men det er det jo så
ikke.

Filip

Re: E koblet ladeensretter Dioder

med
Det havde jeg også forestillet mig, men så hev jeg den gamle bog frem fra da
jeg selv læste til maskinmester.
Ensretning med to dioder er midtpunktskobling, M-kobling og brokobling er
B-kobling.
Hvad lyder spørgsmålet egentlig på, ud over at tegne diagrammet for en 12V
akkumulator, der bliver ladet op?

--
Niels

Re: E koblet ladeensretter Dioder
da

Jeg har en 12v akkkumulator med Ri på 0,5 ohm. Den bliver ladet op i nævnte
kreds indeholdende en transformer til 230v med omsætningsforholdet 1:20. Jeg
skal finde tidsrummet hvor dioden er ledende indenfor en periode, samt
ladestrømmens max og middel værdi. Det antages at der ikke sker
spændingsfald i diode og transformer.

Filip

Re: E koblet ladeensretter Dioder

fra
er
12V
nævnte
Jeg
Hej Filip

Jeg får Imax til 8,53A og Imid til 3,84A. Jeg har aldrig været god til
integral- og differentialregning så den med tidsrummet, hvor dioden er
ledende ka' jeg ikke lige overskue :)

Mvh. Niels

Site Timeline