Dynamo-batteri problem!

Hej NG
Som langturscyklist forsøger jeg at konstruere et system der bl.a. kan
genoplade mine AA-batterier m.m. ved hjælp af en f.eks
cigartænderforbindelse til en navdynamo.

Hvis jeg har en, lad os sige 12V - 6,2 Watt Schmidt SON navdynamo på cyklen
og har fundet et passende genopladeligt batteri:
Panasonic Backupbatteri 12V 1.3 Ah
http://www.hjemmealarmer.dk/panasonic-backupbatteri-12v-13-ah-p-47.html

Hvordan forbindes disse to enheder? Kommer der ikke til at mangle et led
imellem, som kan regulere den tilførte strøm?

Gode råd til sammensætning og tilslutningsmulighed til et cigartændersystem
modtages med stor taknemmelighed.

Hilsen og god jul
Per

Re: Dynamo-batteri problem!

Wow, det er første gang jeg har hørt om en cykeldymano på mere end 3 watt.
:-)

Men den giver vel vekselstrøm som en almindelig cykeldynamo, så du skal
først og fremmest ha' en ensretter. Og derefter et passende ladekredsløb der
begrænser spændingen til ca. 15V. Strømbegrænsning kan nok godt undværes
her, da dynamoens ydelse ligger 'pænt' i forhold til 12V batteriets
ladestrøm. Det hele skal helst være med lavt tab, måske man kunne bruge
Schottky dioder til ensretteren, og en low-dropout 15V spændingsregulator
til at lade med. Eller måske det bliver nødvendigt med en up-switcher, så
der også kan lades ved lavere hastighed hvor spændingen fra dynamoen er
under 15Vp.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Dynamo-batteri problem!

Hej Ulrik

Ja, der er sket en kraftig udvikling på dette område. Se bl.a. her:
http://www.nabendynamo.de /
Men det er lidt irriterende, at de ikke fører ideen igennem og skaber
tilslutningsmuligheder for andre strømkrævende komponenter, som de ved
benyttes på cykler.

Tak for din beskrivelse af en mulig løsning. Desværre er jeg amatør og stort
set på bar bund på dette område, så jeg står hurtigt af ;-)

Per

Re: Dynamo-batteri problem!

Hmmm - den skal forhåbentlig også lave andre ting? Ellers er det ret
udpræget overkill?

Principielt jo. I praksis tror jeg at du kan komme lang blot med en
ensretter. Køb en "1A 30V bro-ensretter" i den nærmeste elektronikbutik.

Tilslut de to ledninger fra dynamoen til de to ben mærket med ~ og sæt de
to andre ben til batteriet, benet med "+" skal til rød på batteriet og
benet med "-" skal til sort på batteriet.

Køb en sikringsholder til at sætte på en ledning og sæt f.eks. en 1A
sikring i den. Tilslut Batteriet via denne sikring til en cigartænder-
fatning, husk at sætte "+" til midt-benet i cigartænderen og "-" til
"huset" på cigartænderfatningen.

Du kan risikere at overoplade batteriet en smule hvis du kører meget
langt, men risikoen er begrænset. Sæt evt. batteriet et sted hvor du kan
mærke om det bliver varmt.

Hvis du får besvær med overopladning, så kan du få lavet en
overspændingsbeskyttelse.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: Dynamo-batteri problem!

Tja, du har muligvis ret. Jeg har kigget efter en sådan 12V-løsning fordi
det forskellige genopladningstilbehør der følger med GPS, PDA og foto har en
medfølgende tilslutningsenhed til bilens 12V-system via cigartænderen. GPSén
alene tager et par AA-batterier om dagen.

Tak for din øvrige let forståelige instruktion - jeg vil gøre forsøget.

Venlig hilsen
Per

Re: Dynamo-batteri problem!

cyklen

Du må først finne ut om dynamoen faktisk leverer opp mot 15 volt (som en
bildynamo), og ikke bare 'maks 12 v.'
hvis det siste er tilfelle, kan den ikke lade en 12v akku uten en omformer

Site Timeline