Dynamo?

En trimsykkel skal modifiseres. Den gamle belastingsmekanismen,et
mekanisk bremsebånd, skal skiftes ut. det er for ustabilt. Jeg tenker
meg en dynamo eller liknende. Jeg tror det er tilstrekkelig med 250W, =
20A ved 12 volt. En bildynamo blir i største laget, men på den annen
side. Slike er billige på en bilopphugging.

Hvilke andre muligheter finnes for en stabil bremseanordning?

HM.

Re: Dynamo?

du kan bruge en aluminium skive og et par af de kraftige neodym
magneter .afstanden mellem plade og magneter
giver bremsekraften
alex

Re: Dynamo?
Den 08.06.2011 18:46, skreiv Alex:

Og det blir lettere og enklere en en bildynamo?

Re: Dynamo?

En dynamo/generator fra en bil skal op i ganske mange omdrejninger før
den begynder at levere effekt/belastning. Det vil kræve et remtræk med
ganske stor udveksling selvom der nok ikke skal så mange omdrejningr til
for at levere belastning til 100W. Og så skal energien jo også omsættes
til et eller andet, f.eks varme i et par modstande.

Det er ikke helt tosset og det kan godt være at det vil virke indenfor
de effekter et menneske kan producere på en motionscykel.

/Lars

Re: Dynamo?

En generator kan godt levere megen effekt ved lave omdrejninger. Man
skal naturligvis fjerne laderegulatoren. Herefter kan man øge strømmen i
feltviklingen til 3-4 Amp, evt fra en lab-forsyning. Et omdrejningstal
på et par hundrede pr minut tror jeg er nok. Men ellers er der vel et
remtræk på sådan en cykel.

Jeg anser ikke, at man over længere strækninger kan levere over 200watt.
Og på den måde er det letteste at kortslutte statoren, og blot bruge
feltvikligen til at regulere belastningen. Så afsætter man ganske vist
effekten i generatoren. Men efter 10 minutter med 200watt er de fleste
almindelige ældre mennesker ret trætte :-)

Bo //

Re: Dynamo?

Ja, det bremser. Alupladen skal være rimelig tyk, for at modstanden
bliver lav nok. Alternativt en 3-5mm kobberplade, men den er dyr. Og det
gode ved denne løsning er at kraften stiger med hastigheden, så en stor
diameter på pladen hjælper til.

Har du forresten prøvet at taget en meter kobberrør, og stille det
lodret, og slippe en af de stærke magneter ned igennem det?
Jeg har et eksperiment, hvor magneten tilbagelægger en hel meter på 8,5
sekunder. Imponerende...

Nå, til motion foretrækker jeg en RIGTIG udendørs cykel :-)

Bo //

Re: Dynamo?
Den 08.06.2011 20:35, skreiv Bo Bjerre:

Det betviler jeg ikke.

I alle fall for stor for min lille 8" dreiebenk, men sikkert bra for dem
som har større redskap.

Beklager, men det er ikke noe alternativ for meg.

Eng, men noen ganger må jeg opp i en testjig også :-)

HM

Re: Dynamo?

ka være vores ven Harald får motion nok af at fise rundt efter de ting
vi foreslår ham.:-)

foreslår en halvnøgen vikingemø, og harald tøjret i eleatiktov ala
bungyjump .GRINER

mvh Erik

Re: Dynamo?

Der er jo blot det aberderbei, at det er op og ned og ikke frem og
tilbage.:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

OT: Dynamo?

Går det ikke ud på det samme? kommer vel an på hvilken stilling man
indtager under motionen, :-)

FYYYYY Erik

Re: OT: Dynamo?

Altså, hvis du tænker det, jeg tænker, du tænker, så har du uartige
tanker.:-)
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Dynamo?
Hej E

Jeg får nogle billeder på nethinden jeg ikke bryder mig om :(

Max

Site Timeline