Dumt spørgsmål om kondensatorer

Hej gruppe, som jeg efterhånden er kendt for spørge dumt, og nu gør jeg det
sikkert igen.
Jeg sidder og kigger på et diagram, der skal bruges et par kondensatorer på
0.1mikroF, men der skrives ikke noget om spændingsniveauet.
Jeg kan se mig ud af, at der ikke kommer over 5V på dem, skal jeg så bare
have en 5V? og i så fald hvor kan man dog få sådan en? elfa, vejle-rc,
brink, elektronik-lavpris, ingen af dem har en 0.1mikroF/5Vdc.
35V er det laveste jeg har fundet med 0.1mikroF;
<http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok20%12739.htm
men den kan vel ikke bruges?
Hvis det vil hjælpe at se tegningen, så er den her;
<
http://littlegreenmen.dk/dia.gif

som sagt, jeg ved godt at jeg er newbie af rang, men jeg vil bare ikke ende

--
Med Venlig Hilsen | Best Regards
Troels Ringsmose<ringsmose*AT*gmail*DOT*com>

Hvis der ikke kommer mere en 5 Vold over kondensatorer skal den
påtrykkete spæning bare være støre en 5V. Dvs. at 0.1uF/35Vdc fint kan
bruges.

Mvh
Allan

Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer
det

bare

Men de har masser af 100nF (=0.1uF) med højere mærkespænding. Og det er jo
en god ting...

Med 100nF er der ingen grund til at bruge en tantal eller lyt. Køb en
standard multilayer, keramisk eller bedre: Hvad der nu er i skuffen... ;-)
Du vil finde 100nF overalt!!!

Relativt ukritisk....

Mvh.
 Anders

Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer

du har lige reddet min måned, mange tak!
jeg havde egentligt troet at spændingen var et minimum og ikke et
maximum... silly me

--
Med Venlig Hilsen | Best Regards
Troels Ringsmose<ringsmose*AT*gmail*DOT*com>
Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer

Kondensatorerne skal være på 0,1 µF (eller 100 nF)
De skal kunne klare mindst 6,5 V - det er OK hvis de kan klare mere, så 35 V
er OK.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer
dk.teknik.elektronik:

mange tak for hjælpen

--
Med Venlig Hilsen | Best Regards
Troels Ringsmose<ringsmose*AT*gmail*DOT*com>
Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer
det

Hos www.el-supply.dk har de nogen 0,1µF (100nF) ellytter som kan tåle 50V
til 0,95 kr + moms, eller nogen keramiske 100 nF til 0,39 kr + moms... Lidt
andre priser end elfa's ;)

Hvis du bruger en keramisk kondensator kan du forresten heller ikke vende
den forkert, så den sprænger næppe i luften!

Brian

Re: Dumt spørgsmål om kondensatorer

<snap>