DTMF Modem mellem mobiltelefoner?

Hej,

Jeg skal have lavet en form for næsten real-time kommunikation mellem 2
mobiltelefoner..

Er kommet frem til at for at få den mindste delay og mest stabile
forbindelse, skal det være via alm voice call.
(Alm voice er vel kun på ca 200ms delay?)

Men hvordan overfører jeg data mellem dem nemmest?
Bruger mic/headset indgangen + DTMF eller noget FSK modem(vil det virke
stabilt)?

Hvor lang tid skal hver DTMF tone sendes for at de blive opfanget af en DTMF
decoder chip?
Hvad man 5-10ms?
(Kan man forresten lave en DTMF decoder i en AVR el PIC?)

Skal helst kunne nå at sende 4 bytes + seperator per max 500ms...

Hvis i er interreseret i hvad det skal bruges til, så er det et "Fly By
Vision" video fly :-)
http://www.shopextreme.de/fly_by_vision
(Websiden er ikke oppe at køre endnu - så bær lige over med de mange
mangler..)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Sjov projekt, det der fly-by

DTMF standard: er 100 mSec, altså ca 70-80 mSec + pause

Hvad med data opkald mellem telefonerne, altså ATD kommandoer. altså ikke
voice, men vel stadig hurtigere end gprs.

Dekodning er nem med Goertzel  rutine (se comp.dsp gruppen), og masser af
plads i en Atmel.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Hmm..det er næsten for langsomt, virker det ikke alligevel selv om man går
ned i 10-20ms?
DTMF er jo "0-9,A-D,*#" 16 muligheder.
Skal bruge min 3 x 0-255 muligheder, de kan så sendes som:
#111222333  hvilket jo så bliver 10x100ms=1sekund interval og det er for
langsomt..
Hvis man kunne lave det så det virkede med 10ms, så tog det jo kun 100ms per
frame, og det vil være perfekt :-)

Er prøvet 9600bps - syntes det er for langsomt (ca 700ms delay) og så kan
det finde på at komme i "dynger" hvis den lige mistede signalet kortvarigt.
Måske det virker bedre ved 1200bps, og hvis man kan slå komprimering fra?,
hvordan? Brugte i øvrigt Siemens telefoner, måske andre er bedre/hurtigere?
(Og så tager det 20-30sekunder før jeg får en CONNECT RLP, og i den tid
flyver flyet af sig selv! )

GPRS er også umiddelbart for delayed/ustabilt :-(

Goertzel  rutine, nogen der lige har noget kode liggende til en PIC/AVR?,
ellers tror jeg bare jeg holder mig til en standard DTMF decoder chip - vil
ikke til at bruge uger på at finde ud af det..

DTMF encoderen skulle vidst være nem at lave til en PIC/AVR.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Mere Goertzel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Goertzel_algorithm

--
Christen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Hvad med noget ISM direkte radio.
http://da.wikipedia.org/wiki/433,92_MHz_ISM-b%C3%A5nd
Så sender man bytes frem og tilbage, uden protokol.

Se fx 2.4GHz (ikke så langt rækkevidde, måske 80 meter)
http://www.nordicsemi.no /
http://www.nordicsemi.no/index.cfm?obj=product&act=display&pro64 %

Der findes også 433 MHz ISM udstyr, de rækker straks længere, 500-800m.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Hej,

Skal have noget der rækker længere, gerne 5-10 KM,
og det gør netop mobiltelefoner jo :-)

Men måske ender det med at bliver noget radio..

Hvad med 1.3GHz båndet - er det ikke noget med at det er frit nu?

433MHz er også en mulighed.
(Men det er jo støjfyldt og bruges jo rigtig meget af alt muligt)

2.4GHz båndet bruges allerede til video downlinket.
(2.4GHz rækker ikke så langt som feks 433MHz, uden at man skal sende
kraftigere.)

Hvorfor rækker 72MHz udstyr længere end 35MHz,
og 900MHz længere end 2.4GHz, hvis man sender med samme styrke?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
On Tue, 21 Aug 2007 16:04:40 +0200, "Johannes"

Hvorfor, når nu dit video-downlink angiveligt kun rækker 80m i følge
Christen Fhil?

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Det gør det heller ikke, har testet op til 500meter men 10mW på 2.4GHz, og
der virker det stadig,
bruger dog også en god Patch modtager antenne.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Nok fordi dine antenner ikke er effektive mere. En kvart bølge antenne
på 35MHz er fx 2.5m (næsten WalkieTalkie længde), derfor ikke ideel hvis
du kun benytter 20 cm.
Men lidt bedre på 72, hvis stadig 20 cm mulig i fx en flyver.

900 MHz er tit effektive antenner (externe).
2.4GHz kan fx være print antenner, som virker, men ikke mere end det.
Udstrålet effekt er begrænset til en maxværdi, men derfor ville en bedre
antenne jo give bedre modtagerforhold.
Ellers findes der (web sider) beregninger af rækkevidder udfra frekvens,
højde (ikke problemet ;-), etc...

Men du kan forstærke signalet alt det du vil, altså i modtage enden når
loven skal overholdes, se fx cantenna (google derpå, og byg selv).
eller en yagi: http://www.qsl.net/eb4eqa/bt_yagi/bt_yagi.htm
13 elem yagi:
http://www.users.bigpond.com/darren.fulton/yagi/13_element_yagi_antenna_for_2.htm

PS: 433 MHz udstyr: http://www.lawicel-shop.se/shop/default.aspx søg 433
(rækkevidde 150m!)

--
Christen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Det forklarer jo lidt - vil prøve at kigge lidt på det, og se om det måske
kan bruges i stedet :-)

Bruger lige nu en GP Patch antenne som modtager på 2.4GHz til video
downlinket.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
On Tue, 21 Aug 2007 13:38:07 +0200, "Johannes"

Jeg tror du har spurgt før Johannes. Du kan ikke sende DTMF toner over
MIC indgangen på en mobiltelefon. Du skal bruge AT snittet, og så
sende en kontrol kommando til at starte og stoppe DTMF tonerne i "den
anden ende". Hvis den anden ende er en anden mobiltelefon vil den
modtage speciel siganellering hvis det drejer sig om DTMF modtaget
"inde på centralen". Igen er det AT snittet du skal bruge.

Har du prøvet at lave et voice kald imellem to mobiler, altså
initieret igennem AT snittet? ATD<telefonnr>; Husk semmikolon, det
indikerer at der er tale om et voice kald og ikke et datakald.

Good luck, du forsøger noget mange har forsøgt før :o) Med de delay
krav du har, skal du nok kigge dig om efter noget andet radioudstyr.

Kig på følgende 3GPP spec. hvis du er i tvivl om AT snittet på din
mobil

http://www.3gpp.org/ftp/Specs/archive/27_series/27.007/27007-800.zip

/Thomas

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Ja, har spurgt om noget tilsvarende.. :-)

Det er hvad jeg er kommet frem til - 700ms delay i gennesnit over en 9600bps
dataforbindelse.
Måske er det bare nogle dårlige mobiltelefoner jeg bruger, eller måske noget
komprimering eller fejlkorrektion,
men det er langsommere end alm tale..

Ja har prøvet at lave voice call med ATDx;

Mener du at jeg skal bruge AT kommandoer til at sende/modtage DTMF toner ?

Kender godt en AT kommando til at sende, men hvordan modtager man så dem?

DTMF toner vil vel virke ok over tale kanalen, menmindre den hakker det op
eller tidsforskyder??

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?

Husk det ikke er en direkte telefon-til-telefon kommunikation, men går
via 1 måske 2 gsm master (måske endda forskellige udbydere). Derfor
delays både her og der.

Hvad skal du overføre? Ror styring? Hvad så med at bruge gammel
teknologi med toner?
Elelr skal det være eksakte 3 stk bytes du ønsker.

--
Christen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Ja, det ville være godt med næste real-time long range manuel rorstyring.
Skal bruger mindst 3 ror, gerne 4-5, hver med mindst 64 kombinationer.

Senere får den bare et GPS waypoint med en SMS eller lign, som den så selv
flyver hen til.
(Autopilot)

Toner? - det lyder meget interresant :-)

Man kunne måske bare sige:
1000Hz-2000Hz=ROR1
2000Hz-3000Hz=ROR2
3000Hz-4000Hz=ROR3
osv

Og så bare få frekvensen ind i en PIC adc?
(Man kan vel bare måle frekvensen i en ADC til PIC, eller er der noget
smartere?)

PS.
Hvis der er nogen der er interreseret i mere info om disse FPV/UAV fly
systemer,
må i meget gerne kontakte mig, jeg har tænkt mig at sælge dette udstyr i
Danmark,
og mangler ideer til hvad det kan bruges til, hvad den skal kunne osv.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
On Wed, 22 Aug 2007 19:46:16 +0200, "Johannes"

Det er jo så den gode gamle "FSK" teknologi. Den er nu nok bedere end
DTMF, hvis du kan finde nogle frekvenser som passere relativt
uspoleret igennem GSM tale-codec'et. Husk på at der findes 4
forskellige GSM tale codes som er i brug i dag, nemlig HR, FR, EFR og
AMR. Jeg vil tro at HR, FR ødelægger dit signal så meget at det ikke
kan genkendes igen på den anden sige. Altså genkendes med 100%
sikkerhed. Det kunne være et lille problem hvis ROR1 blev tolket som
ROR3 osv?

/Thomas

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
Går ud fra at det er nettet der bestemmer hvilket codec der bruges.
(Og selvfølgelig også om mobiltelefonen understøtte codec)

Hvilket codec bruger TDC netværk?

Ja!, der skal det noget SYNC signal ind for at modvirke det.
Men ellers afbryder man bare forbindelsen, og autopiloten bringer flyet
hjem, og hvis det ikke virker udskydes en faldskærm :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?

Jeg tænker her på gammeldags analog styring, altså sådan en "færdigkøbt"
2-kanals (eller flere) RC- sender/modtager. De kørte fx 27MHz, men er
princippet ikke god nok til at styre ror "lidt frem og tilbage"?

Eller skal du have 2 vejs data kommunikation, med eksakte databytes
overført?

Generelt
Spar på fyldstof, når du sender DTMF. Fx kan man godt forstå DTMF i den
anden ende, selv uden mellemrum, hvis man blot aftaler hvordan det skal
forstås, og så at udstyret (AT kommandoerne) kan bringes til at sende det.
Send fx #123444566 på 10*50mSec som #1234*456*, altså 50 mSec for hver tone,
ingen mellemrum, og hvis der er 2 ens tegn i træk, så sendes en * istedet.

Mht delays. Du kan jo godt sende meget samme vej, konstant, men det er når
du venter på svar, du kommer til at vente.
Så sørg for at din protokol kan arbejde på den måde. Det er ligesom på
internet hvor online spil gerne vil have fine ping tider, medens vi andre
blot skal have stor download hastighed ;-)

--
Christen

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
On Tue, 21 Aug 2007 13:38:07 +0200, "Johannes"

Hvorfor mener du at et CSD (Circuit Switched Data) kald har større
delay end et voice kald? Det er da nøjagtig den samme kanal det sendes
over?

/Thomas

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?
DTMF toner ned til ca. 50/50 ms (dvs. 50 ms tone, 50 ms pause), kan de
fleste DTMF transievere klare. Timing lavere end det, tror jeg ikke du skal
regne med.

Sender modtager selv DTMF via GSM voice opkald dog minimum 70/70 ms

NB.
Du kan godt sende DTMF via AT kommandoer, men der kan ikke modtages (Med
mindre det er et megest specielt GSM modem/modul)

--
Aage

Re: DTMF Modem mellem mobiltelefoner?

Jeg mener du er ude på et skråplan, selv om projektet umiddelbart er
spændende. For det første er mobiltelefoner er ikke særlig pålidelige, for
det andet bliver voice konverteret til digitale signaler, som igen bliver
konverteret til analog i den anden ende. Der er stor risiko for at miste
noget undervejs. Jeg er ofte ude for at få udfald i talen på min(e) mobiler,
og af og til mistes forbindelsen totalt. Hvad vil der ske med dit fly,
indtil forbindelsen er retableret? Hvis du er ude i en afstand på 1 km, med
et fly der har en størrelse så den kan bære kamera, mobiltelefon, GPS, motor
og batterier, vil du ikke have lyst til at det falder ned i hovedet på et
barn på en legeplads.
Hvis det er med kommercielt sigte, gå efter en privat VHF frekvens, ellers
vil du kunne nå langt med fjernstyringsanlæg på 27 eller 40MHz, hvis du
sørger for en god antenne. Du kan også benytte de billige PMR
walkie-talkier, de benytter 446MHz, vejer kun ganske lidt, og kan nemt
tilsluttes en slags modem. En god antenne, og de kan række flere kilometer.
Fælles for disse løsninger er desværre at man kan risikere at der er andre
der bruger frekvensen, med deraf følgende risici.

/Claus

Site Timeline