Driver til RGB-lysdioder

Hej,

Jeg har 30-40 RGB-lysdioder jeg godt kunne tænke mig lidt lys i.
Afhængig af farve skal de forsynes med 2,2V-3,5V @ 0,3A-0,4A.
Mit ønske er at hver farvekanal kan styres uafhængigt af de andre -
dvs. 3 kanaler (PWM tænker jeg).
Men nu begynder det så at blive sjovt.
Lysdioderne har fælles anode. Jeg havde ellers tænkt mig at sætte hver
kanal i serie, men det duer jo ikke. Har I ikke en ide til hvad jeg så
gøre i stedet?

Mvh Jonas

Re: Driver til RGB-lysdioder

Er der noget alternativ til at sætte dem i parallel ?

( strømforbruget bliver det samme )

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Driver til RGB-lysdioder

Nej, parallel må være løsningen. Jeg havde egentlig tænkt mig (inden jeg
modtog dem og så at de havde fælles anode) at drive hver streng med
en LM317 som konstantstrømsgenerator. Jeg synes ikke en løsning med 3x40
LM317 er så tiltalende :-(

Mvh Jonas

Re: Driver til RGB-lysdioder
Hej Jan

Lysdioder i parallel, er det ikke en uskik, det kræver
jo at de har 100% ens spændingsfald.

Max

Re: Driver til RGB-lysdioder

Det er vist efterhånden almindelig praksis. Den sidste 'svinestreg' jeg så,
var en LED akvarielampe hvor man havde sat 4 grupper parallelle LED's i
serie og smidt en 12V 2A switchmode adaptor på UDEN formodstand. De
blå/hvide LED's er åbenbart tilstrækkelig 'elastiske' i deres ledespænding
til at man kan slippe godt fra det.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Driver til RGB-lysdioder

Måske du kan få ideer her:
http://www.lomont.org/projects/ledcube/ledcube.php
--
OV1A Jens

 Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Re: Driver til RGB-lysdioder

Jeg bruger selv nogle af dem her
http://www.sparkfun.com/products/10136

Dem styre jeg sE5% via Arduino hvor der er masser af fE6%rdig kode mm til
at komme igang.
SE5% det er rimelig nemt til og den kreds kan drive LED's direkte.

Det kan du evt se nogle eksempler pE5% her
http://code.google.com/p/tlc5940arduino /
http://www.instructables.com/id/Build-an-Arduino-powered-talking-robot-head =
/step13/Wire-up-the-TLC5940NT-chips/
http://www.ledhilfe.de/viewtopic.php?f3D%28&t3D%8826&start3D%0

HE5%ber det kan hjE6%lpe dig videre.

Re: Driver til RGB-lysdioder
http://www.instructables.com/id/Build-an-Arduino-powered-talking-robot-head/step13/Wire-up-the-TLC5940NT-chips /

Hej Kim,

ja det er noget i den retning jeg skal have fat i, Jeg har blot behov
for lidt mere strøm, uden at jeg skal have for mange yderligere
komponenter.

Mvh Jonas

Re: Driver til RGB-lysdioder

Og ellers ved jeg at mange bruger denne
http://www.seeedstudio.com/depot/rainbowduino-led-driver-platform-atmega-32=
8-p-371.html?cPath3D%163_169&zenid3D%1f4cef7afbcc4683a46f39856107b3cb
http://www.coolcomponents.co.uk/catalog/product_info.php?products_id3D%497

Og via den kan styre 64 RGB LED's, og de kan sE6%ttes i serie hvis man
har brug for at kunne styre flere.

Det man kan finde flere eksempler pE5% hvordan folk bruger rundt pE5%
nettet som f.eks
http://www.pcworld.com/article/219250/rainbowduino_coffee_table_puts_your_f =
urniture_to_shame.html?tk3D%rss_news

Site Timeline