Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Roder med et LCD tv, hvor jeg har en mistanke om at en eller flere af
backlight inverterne er defekte.
Inverterdelen består af 2 paneler (master/slave)  magen til disse, som
åbenbart er brugt i flere forskellige LCD tv

http://cgi.ebay.com.my/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item11%0298675907&ssPageName=MERC_VI_RCRX_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem11%0305066271&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CrossSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget&_trksid=p284.m184&_trkparms=algo%3DCRX%26its%3DS%252BI%252BSS%26itu%3DISS%252BUCI%252BSI%26otn%3D4#ebayphotohosting

Den korte.

http://tinyurl.com/dcbqot

Selve "drivertransistorerne" er nogle 8 benede SMD (SO8) tingester som
hedder 4614  BD7VBR og 4614  BD7X3R.  Hvor finder jeg data på disse ?

mvh
JBH

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/235832/AOSMD/AO4614B.html

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R
snip

Super.

Kan du også fortælle lidt om selve panelet (masteren /1420H1-20B)  Jeg har
forsøgt at tvinge det igang, ved at give On/Off 3,3V  men det lukker ned
igen med det samme. Jeg kan godt holde det igang med en tonegenerator, men
der er ikke meget lys i panelet. Der er ikke noget som bliver nævneværdigt
varm.

 Tilslutningerne er, ud  over forsyningsspændingen  (24V/stel),  On/Off
(0/3,3V),  I-PWM (0/3,6V) samt E-PWM (0/5V) . Der er også en status, men den
er NC.

Kan det tænkes at det er selve backlightrørene som er dårlige, apparatet er
lige blevet 1 år.
Chassiset er et Vestel 17MB26-2

mvh
JBH

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Min ringe erfaring siger at det ofte er fejl i de
afstemningskondensatorer der sidder enten parallelt over primær eller
sekundær ved trafoerne.

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Jeg har haft en defekt trafo på et lignende panel. Den var delvist afbrudt
på sekundæren. Prøv at ohme trafoernes sekundærer, hvis der er en der er
lidt højere end de andre, er den sikkert defekt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Sikkert et godt bud. Min erfaring er mildt sagt meget lille her.

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Samme her :-(

Jeg har godt nok set både udkogte kondensatorer, (som dig), samt en enkelt
afbrudt (på sekundær) trafo. i LCD backlights.  Men det er tilsyneladende
ikke fejlen her. Der sidder ikke mindre end 10 trafoer, koblet 4*3 og 2*2 i
8 H-broer. Ret avanceret backlight.... Hele svineriet er tilsyneladende
styret af en lille processorlignende tingest. Kontrasten styres af et PWM
signal.
Jeg må vist have skopet frem og se pulser.

mvh
JBH

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Nu sidder jeg lige og basker med præcis samme fejl på en Thomson 32 tommer.
Det er en lignende inverter med 8 trafoer. Fandt du fejlen på din?

Ellers er her hvad jeg har fundet på min ind til videre. Den startede med at
forsøge at tænde lyset, men kvalte 24V PSU'en med en pivelyd. Det viste sig
PSU'en kun gav 12-15V, og var ustabil og gik ud periodisk. Det var en
zenerdiode i minimelf hus der var revnet. Først havde jeg skiftet 4-5 små
lytter på primærsiden som var slatne. OK, fine 24V nu. Så forsøgte den igen
at tænde, og nu kom der også lys i rørene. Men igen kvalte den PSU'en med et
piv. Skifte 4 sekundærlytter i PSU. Nu lød PSU'en lidt sundere, hvæsede ikke
mere, men stadig samme fejl, PSU'en gik i knæ. Så målte jeg over
strømbegrænsermodstanden i PSU'en, og der var kraftig ripple på
strømtrækket. Det var afkoblingslytterne på inverteren der var døde. I med
nogle ny og meget større. Nu laver den stadig startforsøg med lys i rørene,
og slukker igen, men uden at PSU'en går ned. Og "on"-signalet er til stede.
Så nu ligger fejlen nok på inverten. Og trafoerne er tilsyneladende OK.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Heh, nu fandt jeg min! Det viste sig man kunne holde den igang ved at trykke
lidt på printet mens man startede. Efterloddede lidt her og der, og da jeg
kom til trafoerne gik fejlen væk. :-)  Det er forresten kun en 30 tommer,
den hedder 30LCDB03BBK, just for the record.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Driver til backlight BD7VBR og BD7X3R

Har fundet et link :-/

http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5989-4019EN.pdf

mvh
JBH